Ramadan begint bijna: 'Zou totaal onverantwoord zijn'

door Bart Veenstra 31

Ramadan begint bijna: 'Zou totaal onverantwoord zijn'

door Bart Veenstra 31

Laatst geüpdatet

Inspanningsfysioloog Raymond Verheijen vindt dat de moslims van Ajax - Hakim Ziyech, Noussair Mazraoui en Zakaria Labyad - de ramadan moeten uitstellen. Ajax speelt in de komende weken om liefst drie prijzen, terwijl de ramadan aankomende zondag begint en duurt tot 4 juni. En dat valt niet te combineren, zo legt Verheijen uit in De Telegraaf.

Wanneer spelers zich houden aan de ramadan - wat betekent niet eten en drinken tussen zonsopkomst en zonsondergang - wordt het lichaam ontregeld en zal de bloedsuikerspiegel lager zijn, zodat de handelingssnelheid omlaag gaat. Bovendien neemt de kans op blessures toe. 'Als het signaal door je ruggenmerg langzamer gaat, dan kunnen de spieren te laat samenspannen en een speler bij een landing op één been zijn kruisbanden scheuren. Hetzelfde geldt bij het wegdraaien.'

De ramadan start enkele uren na de bekerfinale tegen Willem II, terwijl woensdag de return met Tottenham Hotspur in de halve finale van de Champions League op het programma staat. 'Het zou totaal onverantwoord zijn je aan de ramadan te houden in deze fase van het seizoen', geeft Verheijen aan. Voor sporters kan wegens specifieke omstandigheden een uitzondering worden gemaakt. 'Zij kunnen de ramadan later inhalen en daar rust binnen het geloof helemaal geen taboe op.'

Volgens Verheijen is de situatie voor de moslims van Ajax nu 'uitzonderlijk'. Als Verheijen trainer van Ajax zou zijn, zou hij er de voorkeur voor hebben dat de spelers de ramadan geheel uitstellen. 'De zon gaat woensdag om 21.18 uur onder en de wedstrijd begint om 21.00 uur. Spelen zonder eten kan niet. Stel je voor dat het 0-1 staat na negentig minuten. Dan moeten ze nog een verlenging spelen ook. Ik verwacht dat de spelers zelf kunnen bedenken dat dit onmogelijk is.'

Reactie Ajax

Ajax heeft tegenover De Telegraaf laten weten dat het Ziyech, Mazraoui en Labyad zelf laat beslissen over hoe zij met de ramadan omgaan. 'Wij laten spelers vrij in de wijze waarop zij met hun geloof omgaan, dus ook met betrekking tot de ramadan. Als een speler wil vasten tijdens deze periode, dan zal hij daar met de trainer en de medische staf goede afspraken over maken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

skinny hein +0

de zon gaat om 21.18 onder. Tijdens de rust kunnen ze een banaan oid dergelijks naar binnen gooien, geen probleem dus.
Sommigen eten dadels tussendoor ( ff naar de kant, 10 sec werk, alleen maar suikers ).
En je kan het gewoon inhalen, ze doen dit al hum hele leven, dus zijn het gewend.
Geen enkel probleem.

04-05-2019 18:13

trainerdv +2

Ik denk dat iedereen toch ook wel erg geschrokken is van Nouri. Niet dat er een 100% causaal verband was (er speelden veel dingen mee), maar zijn vreselijke dag was ook vlak na de Ramadan en tijdens een zware inspanning. Dit is het zwaarste seizoen ooit voor deze spelers en het hart is ook een spier. Je lichaam in de best mogelijke conditie krijgen/houden en dagelijks 12 uur vasten gaan moeilijk hand-in-hand. De Afrikaanse top Marathonlopers stellen het in elk geval altijd uit. Hopelijk doen de Ajacieden dat ook.

04-05-2019 09:13

Ajax34 +4064

Ziyech, Mazraoui en Labyad weten zelf toch wel wat hun lichaam wel of niet aankan. En ik dacht dat je de Ramadan ook kan verschuiven. Na het voetbalseizoen. Ramadan is er ieder jaar, veel prijzen halen met voetbal once in a lifetime.

03-05-2019 21:26

Hakkie +781

Je kunt het onder bepaalde omstandigheden later doen. Dat is dus correct.

03-05-2019 21:48

Hakkie +781

Volgens de koran zijn er een aantal mogelijkheden om onder de ramadan uit te komen of uit te stellen.
Een daarvan is wanneer je een reisafstand overbrugd op een dag van meer dan 80 kilometer (geen rekening gehouden met omrekenfactoren van kameel naar auto) of zware fysieke arbeid.
Ik schaar het voetbal in deze intensiteit (inclusief fysieke voorbereidingen/trainingen) als zware fysieke arbeid.

03-05-2019 20:03

WinstonBogarde +0

Meen je dat?.. Wat gek dat de schrijver destijds geen rekening heeft gehouden met innovatie van de vervoersmiddelen..

04-05-2019 02:13

trodat4030 +97099

Als inspanningsfysioloog op de stoel van een diëtist gaan zitten, ookal heeft Ajax er daar 3 of 4 van in dienst..... Gewoon niet doen Ray. Schoenmaker blijf bij je leest. In jouw geval is het hardhuppelen. Dit is gewoon weer om de naam Raymond Verheijen in de krant te krijgen, want we hebben al maanden niets van die knakker gehoord, heerlijk was dat!

03-05-2019 16:12

Youp020 +0

Prima reactie Ajax. Wie zou bij Tottenham vasten?

03-05-2019 14:14

Ajacied33 +36807

Sissokho

03-05-2019 14:24

FrancescosRavioli +15367

Alli misschien?

03-05-2019 19:20

vandergun +0

goed nieuws

https://speld.nl/2019/05/03/knvb-verzet-ramadan-belangrijk-dat-ziyech-en-mazraoui-fit-zijn/

03-05-2019 13:07

witchmaster11 +4

Dit is en blijf een moeilijke discussie , maar om maar eens met een deur open te gooien staat er in de koran (nee ik zeg geen sprookjes boek meer dat werd niet ze geaccepteerd door sommige) staat er duidelijk er in dat je de ramadan gewoon kan verzetten cq op een later tijd stip kan en mag inhalen.
dus zo moeilijk is dit niet , verder moet men goed begrijpen dat je tijdens de ramadan je voor 100 % moet in zetten voor je werk en niet de kantje.s er af mag lopen , dus zo moeilijk is dit niet eigenlijk je kan het tijdens je vakantie gewoon inhalen , ik hoop dat men dit kan lezen werd door iemand hier op de vingers getikt ivbm mijn Nederlands door Ajax27 ,maar ik ben dus al weer 60 jaar van school af dus kan er af en toe een foutje er in sluipen (lolzz)

03-05-2019 12:39

Jariiii +22212

Ik snap die automatische reflex van Ajax wel maar vind hem dubieus. Vind dat je je goedbetaalde spelers best onder druk kunt zetten om te spelen.

03-05-2019 12:21

WinstonBogarde +0

Vind ik ook.. De aankomende wedstrijden en dan vooral de CL kun je het je niet permitteren om je mannetje een keertje te laten lopen of bij balverlies er op een sukkeldrafje achteraan te gaan.. Daarnaast zou ik het voor hun zelf ook niet begrijpen als ze nu aan de ramadan mee zouden doen.. Van alle profvoetballers speelt maar een fractie daadwerkelijk een Champions League finale (ik ga er voor het gemak ff vanuit dat die gehaald word) en een fractie daarvan speelt hem vaker... Dus de kans is groot dat dit de enige kans is om die cup te winnen voor deze spelers.. Dan wil je daar toch ook 100% kunnen geven?..

Dit zijn nou de momenten waarbij "onminsbare" spelers die niet helemaal fit zijn een injectie krijgen om pijnvrij te kunnen spelen met alle risico's van dien.. Dus om dan het risico te nemen dat je bijvoorbeeld maar 80% van je normale kunnen kan geven voor een geloofsovertuiging kan ik niet begrijpen.. Wat gebeurd er eigenlijk als je het gewoon niet doet?.. Vlieg je dan spontaan in de brand ofzo?..

04-05-2019 02:37

Fredschuit1 +1536

Ziyech doet er überhaupt volgens mij niet aan mee.

03-05-2019 12:17

GvanderK +2750 moderator

Ze kunnen toch wel een paar dagen vrijstelling krijgen met Ramadan? Erg vervelend als ze hier door te zwak zijn om te spelen.

03-05-2019 11:42

Sallons@AS +226

Tijdens de Ramadan mogen Moslims dagen overslaan. Als deze aan het eind van de Ramadan maar worden ingehaald.

06-05-2019 10:43

Suarez16_ +9304

Iemand die weet of Nous en Hakim fanatiek hier mee zijn? Labyad volgens mij.

03-05-2019 11:26

CruijffiaansNouriaans +4456

Vorig jaar Ziyech volgens mij ? Toch ?

03-05-2019 11:39

AjaxDaniel +14527

Nu spelen we om 3 prijzen

03-05-2019 11:50

trodat4030 +97099

Vorig jaar speelde hij een WK.....

03-05-2019 14:36

Hagmag +9

Ramadan is 1.
Topsport / Ajax is 2.
Ramadan en topsport/Ajax gaan niet samen.
Als je de kachel wil laten laten branden dan zal hij gevuld moeten zijn met brandstof.
Zo ook het menselijk lichaam.
Ik ga het gewoon zeggen en schrijven met respect.
Als Ramadan belangrijker is dan Ajax, dus topsport, dan had je niet voor Ajax moeten kiezen.
Je weet vooraf, dat gedurende 1 maan, dat de kachel niet kan branden. Voor Ajax zijn deze spelers dus gedurende 4 weken niet inzetbaar en toevallig is dat in dit jaar de maand mei. Volgend jaar is dat April. Het salaris wordt in de maand mei toch ook gewoon uitbetaald. Is daar dan geen uitzondering met goedkeuring van de Imam voor te krijgen ?
Werkgevers in NL kunnen toch ook niet gedurende de ramadan de fabriek sluiten ?
Werknemers die ramadan willen respecteren kunnen dan mooi hun vakantiedagen opnemen, dat is weer een win win situatie.
Echter bij Ajax zijn op dit moment alle verloven ingetrokken, je kan niet op topniveau presteren op het voetbalveld en ook nog eens meedoen aan ramadan, c.q. je club en je team in de steek laten.
Als ramadan wel belangrijker is dan Ajax, dan had je niet voor Ajax moeten kiezen.
Daarom zeg ik: Ramadan en topsport/Ajax gaan niet samen.
Ga nou niet schrijven dat ik een racist ben.
Dit is gewoon mijn mening, bewust zijn van je doen en laten en de consequenties die daarbij horen en van te voren kenbaar maken, in dit geval bij je club. Ik ben benieuwd of een Europese topclub, ik bedoel of een Europese club waar meer salaris betaald kan worden, een speler voor 40 a 50 miljoen wil binnen halen maar die wel zegt: "Vanwege mijn geloof doe ik mee aan ramadan. Ik ben per kalenderjaar 4 weken NIET inzetbaar. Dat wordt overal geaccepteerd ?

03-05-2019 10:55

Mocrodammerr +23061

ieder seizoen weer gezeur en gezanik (is dat hetzelfde?) over de Ramadan & voetbal. Die gasten zullen het wel intern bij jaxie en met een imam besproken hebben.

03-05-2019 10:35

SjaakWolfs +4

Hoop dat ze groot genoeg zijn om hun eigen keuze maken en zich niets laten voorschrijven door de club of een man in een jurk.

03-05-2019 10:41

Radie125 +1629

Wat een onzin.

03-05-2019 10:33

Kaatje +4828

Ik verwacht dat de betreffende spelers hier al uitgebreid met Ajax over gesproken hebben.
Als je het interview hebt gezien van Ziyech na de wedstrijd tegen Tottenham, hoorde en zag je zijn gretigheid voor meer. Hij is volwassen genoeg om daarin een plan te trekken die aan kracht wint voor Ajax. ZO ook Mazraoui.

03-05-2019 10:27

Vincenzo3 +0

De KNVB moet gewoon de Ramadam 1 maandje verplaatsen. Geloof in Ajax is groter.

03-05-2019 10:15

gi0vanni +7314

En als dat niet lukt gaan ze gewoon de CL finale uitstellen. Die spelen ze maar als Messi op vakantie is. :d

03-05-2019 10:20

Ajax412 +1326

Het is goed om spelers vrij te laten in hoe ze hun geloof willen uitoefenen, al zou ik ze wel adviseren om het uit te stellen. Als blijkt dat daar inderdaad geen taboe op rust voor topsporters die echt uitzonderlijke prestaties aan het leveren zijn, zou het onprofessioneel zijn om dat op het spel te zetten. Mochten ze mee doen aan de ramadan vanaf het begin, zullen zo ook voor zichzelf in bescherming genomen moeten worden en dat betekend gewoon minder minuten spelen, zeker in belangrijke wedstrijden zoals de wedstrijd tegen Tottenham.

03-05-2019 10:10

Ajaxxxisdebeste +6

Maar het zou toch idioot voor woorden zijn als ze zich zo uithongeren in een periode waar het om de prijzen gaat. Als ik 80km op de racefiets zit en heb geen banaan bij me dan val ik echt om halverwege, als je suikerspiegel laag is dan kan je bijna niks meer.

03-05-2019 10:09

3*stars*3 +23545

Hé daar is Raymond weer.
Hij heeft nu wel gelijk want ik vind dat ramadan en topsport sowieso niet samengaan.
Maar meningen verschillen.

03-05-2019 09:59

witchmaster11 +4

hoeveel mensen zouden z.n sprookjesboek in huis hebben ? door dat geloof zijn er velen miljoenen afgeslacht en nog steeds is er niemand terug gekeerd , en toch heb ik respect voor hen die het volgen . en dit heb ik voor al soorten van geloof . waarvan mijn vrouw ook al z.n sprookjesboek heeft en elke week ter kerke gaat . dit was en is voor en van mij eens een kanttekening van kritiek

03-05-2019 08:57

Rentokill +4609

Geloof is niet politiek.

03-05-2019 09:39

Kibbahimovic +0

Net als alle geloven is ook de islam in principe het geloof van de vrede. Door voetbal heb je ook veel hooligans die hun hele leven en identiteit aan een bepaalde club toewijden. Die gunnen supporters van andere clubs het licht in de ogen niet en zijn niet vies van een beetje geweld. Is voetbal hierdoor een sport die geweld met zich meebrengt?

Er zijn blanke mensen die alles haten wat vreemd voor ze is en baseren dat op het verschil in huidskleur, religie of afkomst. Zijn hierdoor de meeste blanke mensen slecht en racistisch?

Er zijn donkere mensen die zich altijd gediscrimineerd voelen en overal racistische kenmerken inzien en altijd refereren naar de tijden waarin de "witte mensen" de "zwarte mensen" als handelswaar behandelden. Hebben hierdoor de meeste donkere mensen een minderwaardigheidscomplex?

Ik kan zo wel uren doorgaan maar denk niet dat dat nodig is. Mijn punt is, iedere groepering heeft rotte rotte appels en alleen deze rotte appels zullen waarschijnlijk het nieuws halen. We moeten eens stoppen om deze mensen als ambassadeurs voor die groepen te zien. Zo ook met geloof. De mensen die bijvoorbeeld aanslagen plegen worden verafschuwd door vrijwel alle andere gelovigen. De hooligans die geweld gebruiken en kortzichtig zijn worden verafschuwd door heel veel andere supporters die dat niet zijn. Het zelfde geldt voor de racisten/nazi's en donkere mensen met een minderwaardigheidscomplex.

03-05-2019 09:53

Ajacied33 +36807

Ik kon het niet beter verwoorden! Er is geen enkele geloof dat geweld rechtvaardigt, het is de mens die slecht is en geweld rechtvaardigt door aanslagen te plegen in naam van een bepaalde geloof/God/religie of wat dan ook. Ik kan alleen als Moslim zeggen dat geweld/haat/agressie etc etc zeer streng verboden is in de islam. Maar goed, ik dwaal af, hopelijk kan deze topic gewoon on topic blijven. Het gaat hier om 2 sterkhouders van ons die zo goed en sterk mogelijk aan de wedstrijden moeten beginnen

03-05-2019 10:24

Kibbahimovic +0

Inderdaad. Oprecht hoop ik wel dat ze de eerste 2weken van de ramadan zullen overslaan en later inhalen. Moet er niet aan denken om de laatste fase van de competitie zonder een fitte Ziyech te moeten volbrengen.

03-05-2019 10:43

RusselWestbrook +21

Sorry hoor, maar de verzen uit de Qu'ran die geweld wel rechtvaardigen zijn talrijk, net zo talrijk als de verzen die het afkeuren.

En dat is precies de reden waarom de Qu'ran, maar ook de Torah en de Bijbel (nieuwe testament) niets waard zijn. Intern compleet niet consistent, waardoor denkbeelden zoals de jouwe net zo correct zijn als denkbeelden als die van IS of Bin Laden. Het staat er allemaal in.

03-05-2019 19:05

SjaakWolfs +4

Onzin. Net als van de meeste - zeker niet alle - religies kun je de geschriften van de islam gebruiken als basis om goed te doen, maar ook om bijv. afvalligen te vermoorden. Net als in de Bijbel staan in de Koran veel gewelddadige passages. Tekst is altijd onderhevig aan interpretatie, maar sommige teksten liegen er niet om..

03-05-2019 10:50

Kibbahimovic +0

Het is maar wat je ervan maakt of hoe je het interpreteert. Het geweld wat uit geloven vloeit komt doordat mensen te dom zijn om te kunnen relativeren dat andere mensen anders zijn en een afkeer hebben naar iets makkelijker is dan er vrede mee te hebben. Dit heeft te maken omdat (alle) mensen automatisch gaan zoeken naar wat ze van elkaar verschillen i.p.v. naar wat ze gemeen hebben met elkaar. Deze verschillen worden dan als negatief ervaren als personen de verschillen niet kunnen relativeren.

03-05-2019 11:22

Ajacied33 +36807

Denk je alles gehad te hebben, krijg je zo'n debiele reactie van iemand die er duidelijk niks van afweet. Als er iemand vredelievend was, dan......Is goed zo, ik zeg niks meer over dit onderwerp.

03-05-2019 12:53

RusselWestbrook +21

Diezelfde Jezus die helemaal ok is met slavernij?

03-05-2019 13:01

Mocrodammerr +23061

ai ai ai. pijnlijk als een mens spreekt zonder kennis. best wel lullig hahah. ik adviseer je kennis op te doen voordat je gaat bashen.

03-05-2019 13:07

ram +7283

Wow... Hoe fout kan een opmerking zijn. Haha!

03-05-2019 10:07

Ajax27 +19221

Een cursus Nederlands zou je niet misstaan.

03-05-2019 09:55

VKing78 +13

Och jee..mnr Verheijen moet ook weer eens wat melden hoor. Inspannings fysioloog en dan gaan melden dat Ramadhan een onverantwoorde periode is als topsport bedrijft.....No shit Sherlock?!
Ik denk toch echt wel dat Nous (en Hakim?) daar goed over spreekt met Ten Hag,
Volgens mij, als je een te zware baan hebt, waardoor je ongelooflijk veel energie kwijt raakt, en je dus eigenlijk niet zonder water en eten(lees: energie) kan , je het dan na het einde v.d Ramadhan zou mogen inhalen. Het vasten zou niet zo moeten zijn dat je er bijna dood van neer valt. Het gaat erom(buiten het spirituele) dat je ervaart te leven wat andere mensen niet of weinig hebben , dus altijd honger en dorst hebben en die dus niet kunnen vasten.

03-05-2019 08:22

MSwertz92 +323

Volgens mij mogen ze van hun geloof het ook uitstellen. Het lijkt mij ook dat het meer gaat om WAAROM moslims de ramadan doen en niet wanneer.

03-05-2019 08:22

Gewoon Gijs +18422

Als het goed is wel ja.

03-05-2019 08:32

MrAFCA +292

Nu weet ik niet heel veel van Moslims, maar mij lijkt dat ze het niet mogen uitstellen voor sport of werk.
Als moslim mag je het uitstellen om redenen zoals: Zwangerschap of ziekte.
Ziyech moet gewoon stiekem eten in zn broekzak stoppen en het op de wc opeten. ;)

03-05-2019 08:58

Leviathan +168

Dat is het punt niet volgens mij er zijn ook moslims die er niet aan mee doen hoor ik neem aan dat je het voor jezelf doet omdat je nou eenmaal een geloof/religie volgt. En als je er blessures door op loopt of uitdroging ivm topsport mag je denk ik ook wel afwijken. Hopen dat ze het gewoon uitstellen het gaat er meer om denk ik dat je het doet ipv wanneer.

03-05-2019 09:22

Gewoon Gijs +18422

Verheijen heeft een keer gelijk. Hopelijk komen Ajax en spelers hier in overleg uit.

03-05-2019 08:22

Ajacied33 +36807

Verheijen heeft helemaal geen gelijk, is gewoon onrust aan het creëren. Alsof Ajax en Nous en Ziyech dit niet besproken hebben. De ramadan begint zondag of maandag, dat weten we pas zaterdagavond. Op wedstrijddagen hoeven ze niet te vasten, dat kunnen ze later inhalen. Vorig jaar ging het ook goed

03-05-2019 08:59

Marcao +27

Dan doet Labyad toch de ramadan namens die andere twee?

03-05-2019 07:53

AFCAwooz +124

Als ik het goed begrepen heb kan je het uitstellen/aanpassen als er medische omstandigheden zijn waar je geen invloed op hebt. Dus bv diabetes of zwangerschap bij vrouwen. Ik heb geen idee of het in dit geval ook 'mag'.

03-05-2019 07:49

RusselWestbrook +21

Zware fysieke arbeid valt er ook onder. Of ver moeten reizen. Allebei is van toepassing op profvoetballers.

03-05-2019 08:10

SjaakWolfs +4

Ze kunnen het later inhalen. Wie in deze fase van het seizoen ramadan gaat doen, moet je niet opstellen.

03-05-2019 07:46

Venta +148

Ze meten bij Ajax alles door, dus als het lichaam op een negatieve manier reageert op het vasten dan zal Ten Hag zijn maatregelen echt wel nemen. Als iemand gaat vasten en het lichaam reageert er niet op, dan zal diegene gewoon spelen hoor.

03-05-2019 08:18

SjaakWolfs +4

Het lichaam reageert er niet op? Haha, alsof dat een mogelijkheid is.

03-05-2019 08:54

RuffRhythim +24837

Dit hoeft helemaal geen issue te zijn...als ik het juist heb mag je onder bepaalde omstandigheden dit uitstellen of aanpassen.

03-05-2019 07:44

Ajax2018 +0

Hakim en nous kunnen we nog wel missen tijdens de finale maar als de bankverwarming die labyad heet er niet bij is wordt dat wel echt een aderlating

03-05-2019 07:38

Concrete +3213

In Madrid is het niet zo koud op 1juni

03-05-2019 08:35

RusselWestbrook +21

Is Ziyech wel Moslim? Doet ie überhaupt ooit mee aan de Ramadan?

Anyway, wat mij betreft gaat Ajax hier als volgt mee om: meedoen aan de Ramadan staat je vrij, is je eigen keuze. Je speelt dan echter niet. Je bent niet topfit en het is medisch onverantwoord om op een lege maag maximale inspanning te leveren. Je blijft dus ook maar thuis van de training.

03-05-2019 07:25

insectenverdelg +23512

Als Ziyech niet meedoet is t punt van Verheijen knows Best opeens niet zo sterk meer. Dus we nemen m er voor t gemak even bij.

03-05-2019 07:41

Sanalologo +1

Volgens mij deed Ziyech vorige jaren ook geen Ramadan.

03-05-2019 07:25

Tinus +10408

Volgens mij heeft hij in het verleden wel aan de ramadan gedaan.

03-05-2019 07:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.