Heitinga ook volgend seizoen trainer O19

door Bart Veenstra 19

Heitinga ook volgend seizoen trainer O19

door Bart Veenstra 19

Laatst geüpdatet

Ook in het nieuwe seizoen staat John Heitinga aan het roer als trainer van Ajax O19. Dit seizoen greep de oefenmeester met het hoogste jeugdelftal naast de landstitel, de beker en de Youth League, maar in de komende jaargang mag Heitinga op herkansing.

Na de eerste seizoenshelft stond Ajax O19 nog bovenaan (tien punten voorsprong), maar toen na de winterstop de bovenste acht ploegen weer op 'nul' begonnen, verloor Ajax de titelstrijd aan PSV. Een van de redenen hiervoor was dat veel spelers uit Ajax O19 de stap konden maken naar Jong Ajax en Ajax 1. Mede hierom is Ajax, waar talentontwikkeling voorop staat, dan ook uiterst tevreden over Heitinga.

'Trots te kunnen melden dat ik ook volgend jaar aan het roer sta bij Ajax onder 19', schrijft Heitinga vrijdagochtend op Instagram. 'Morgen (zaterdag, red.) seizoensafsluiting tegen FC Utrecht. Volgend seizoen de titel én talentontwikkeling het doel!'

Lees meer over:
Plaats reactie

X-RaY +3

Logisch! Was ooit een talent van Ajax dus dan is ie als trainer ook talentvol...

25-05-2018 18:34

talent020 +7

Johnny is natuurlijk een Ajacied in hart en nieren maar als trainer vind ik hem niet veel, herken weinig van Ajax in de A1, had gewoon lekker verdedigers trainer moeten worden

25-05-2018 14:16

trodat4030 +95718

Ik blijf erbij dat dit het enige (jeugd)elftal is waar de titel een absolute must is. YL is dermate belangrijk (juist vanwege de talentenontwikkeling!) dat ze zich daar gewoon voor móeten plaatsen imo. Ik vind dat je heel scherp moet zijn bij het doorschuiven en niet moet schuiven om het schuiven. Pasquali is in de winter doorgeschoven, maar heeft in Jong maar weinig gespeeld. Dan moet je hem gewoon terugplaatsen imo. Zowel voor de speler beter (liever 90 min in u19, dan 88 min banken bij Jong) als voor de volgende lichting. Nu heb je met alle doorgeschoven spelers geen titel en ben je voor YL afhankelijk van het 1e, dat moet nu 3 voorrondes doorkomen wil u19 alsnog YL halen en ik zie het eerlijk gezegd niet rooskleurig in. Naar mijn mening is dat een (flink) gemis voor de lichting van aankomend seizoen.

25-05-2018 13:56

Ozymandias +159568

Zoals ik al eerder een paar keer heb geschreven vind ik dat er hier op AS overdreven veel kritiek op het presteren van Heitinga is. Ik was tegen de aanstelling van Heitinga aangezien ik het absurd vond om een persoon met één seizoen aan ervaring als assistent trainer de elftaltrainer van de A1/o19 te maken. Zeker aangezien hij met een selectie kwam te werken met veel spelers die aan hun eerste of tweede seizoen bij Ajax begonnen.

Met dat in het achterhoofd vind ik dat Heitinga het naar behoren heeft gedaan. Individueel hebben de meeste talenten zich goed ontwikkeld en qua speelstijl was het (op één periode na) helemaal niet zo slecht als veel mensen hier op AS willen doen geloven. Alleen in de periode dat Pasquali net naar Jong Ajax was doorgeschoven en Gravenberch een vaste basisplaats als half kreeg werden de basisprincipes van de Ajax School te veel losgelaten.

Dat kwam doordat Gravenberch als half een stuk dieper opgesteld stond dan Pasquali en doordat Ekkelenkamp ook te diep stond was het moeilijk voor de centrale verdedigers om een half in te spelen. Zeker aangezien Botman een slechte inspeekpass heeft en hij werd daardoor gedwongen de lange bal te hanteren als er ook maar een beetje druk op hem werd gezet. In de loop van de tweede seizoenshelft ging dat steeds beter.

Voornamelijk Ekkelenkamp leerde dat hij zich (veel) vaker moest laten inzakken om de opbouw te ondersteunen. Daarbij kwamen Ter Heide en Ylätupa terug van de vormdip die ze aan het begin van de tweede seizoeshelft hadden. Het probleem van de laatste periode van het seizoen was dan ook niet de speelstijl maar de slordigheid en individuele fouten van spelers die onnodig veel punten hebben gekost.

Ook vind ik dat er overdreven veel kritiek op zijn keuze van spelers is. De enige keuze die hij heeft gemaakt waar ik het echt niet mee eens ben is dat hij Jensen geen vaste basisplaats heeft gegeven (ten koste van Ekkelenkamp). Ik ben het dan ook totaal niet eens met Dexy (waar ik het trouwens vaak wel mee eens ben en wanneer ik het niet met hem eens ben vind ik het alsnog mooi dat hij altijd met een inhoudelijk verhaal komt en niet met de onliners die erg populair zijn op AzijnShowtime) wanneer hij schrijft dat Heitinga spelers als Ylätupa en Schön heeft misbruikt.

Zowel Ylätupa als Schön zijn in mijn ogen totaal geen halven en komen het beste tot hun recht in een rol dicht tegen de spits aan. Hoewel ze als buitenspelers op papier stonden kregen ze meer dan genoeg ruimte om in de half-spaces te spelen en de korte combinatie aan te gaan (ook doordat backs als Bakker en Dest met veel diepgang speelde). Zeker Schön heeft zich in die rol erg goed ontwikkeld en was vaak betrokken bij de versnellingen in balcirculatie in het laatste 1/3 van het veld. Ylätupa was dat in de eerste seizoenshelft al en dat kwam na zijn vormdip (eerste twee maanden van 2018) ook weer terug.

Voor een jeugdelftal waarvan de gehele voorhoede hun eerste (volle) seizoen bij Ajax speelde vind ik dat het positiespel en combinatievoetbal behoorlijk was. De A1/019 begon echt op nul en ik vind het eigenlijk behoorlijk knap dat zo'n onervaren elftaltrainer ze zo ver heeft kunnen brengen als Heitinga in één seizoen heeft gedaan. En nogmaals, uiteindelijk gaat het om de individuele ontwikkeling en er zijn weinig spelers die zich onder Heitinga niet goed hebben ontwikkeld.

25-05-2018 12:44

Ajax95Duivendrecht +23944

Op zich zouden Ylätupa en Schön prima als buitenspeler in een vrije rol kunnen spelen (en wellicht komen ze daar ook wel meer tot hun recht dan op het middenveld, zoals je zegt). Punt is dat je dan wel echt twee backs moet hebben die continu de overlap kunnen maken. Op links ging dat in de 1e seizoenshelft prima, met Mitchel Bakker die er continu overheen denderde, waardoor Ylätupa ook goed tot zijn recht kwam in een zwervende rol. Op rechts liet Heitinga Schön echter vaak aan de zijlijn staan.

Ik zie buiten Bakker niet echt backs rondlopen die continu de overlap kunnen maken. Sinkgraven en Mazraoui zijn toch meer inverted backs en Tagliafico heeft ook niet echt het vermogen om continu eroverheen te komen. Misschien Kristensen? Maar ja, het lijkt er toch op dat TH vaker voor Mazraoui als rechtsback gaat kiezen dan voor Kristensen.

25-05-2018 13:14

Ozymandias +159568

Ik ben het niet met je eens dat Schön op rehts vastgeplakt stond aan de zijlijn. Aan het begin van het seizoen misschien wel maar zeker in de tweede helft van het seizoen (met Dest als rechtsback) stond Schön (in de wedstrijden die ik heb gezien) wanneer Ajax in balbezit was vaker in de rechterhalf-space dan op de rechterflank. In de tweede helft van het seizoen was de rechterflank juist veel dynamischer dan de linkerflank (ook doordat Bakker naar Jong Ajax werd doorgeschoven en Kemper van nature die diepgang mist doordat hij eigenlijk een centrale verdediger is, maar daar kan je Heitinga niet de schuld van geven aangezien hij geen back-up voor Bakker ter beschikking had).

Ik denk dat Schön zich van alle spelers van de A1/o19 het meest ontwikkeld heeft. In de laatste periode van het seizoen was hij in (de wedstrijden die ik heb gezien) vaak de beste speler waarvan de meeste aanvallende creativiteit vanaf kwam. Daarom schreef ik een week of twee geleden ook dat ik verwacht dat Schön volgend seizoen één van de smaakmakers van de A1/o19 zal zijn. Zeker namate de wisselwerking tussen hem en Dest steeds beter zal worden. Het hoeft trouwens niet altijd de backs te zijn die het veld voorin breed houden wanneer de "buiten"spelers naar binnen trekken. De halven moeten ook met regelmaat die ruimte intrekken (waarbij de '6' of back dan hun positie moet overnemen) om voor meer dynamiek te zorgen.

Dat is ook de reden dat Guardiola tijdens de trainingen zijn halven vaak als buitenspelers laat spelen en de backs als halven opstelt. De wisselwerking tussen de backs, halven en buitenspelers is dan erg belangrijk en de rol van '6' is positioneel gezien erg moeilijk (aangezien de '6' dan eigenlijk altijd degene is die ervoor moet zorgen dat er geen gaten vallen waar de tegenstander in de omschakeling gebruik van kan maken). In de A1/o19 ging dit vaak nog niet goed maar dat is logisch voor een jong elftal waarvan de meeste spelers voor het eerste met elkaar spelen. Ik wil dan ook niet zeggen dat Heitinga een tactisch wonder is maar ik vind de kritiek die hij krijgt hier op AS wel vaak overdreven negatief.

25-05-2018 13:21

Ajax95Duivendrecht +23944

We zullen zien.

Je hebt wel gelijk als het gaat om de pech die O19 dit seizoen heeft gehad, bijvoorbeeld in de YL-wedstrijd tegen PSG maar ook later in het seizoen tegen PSV. Op basis van het aantal grote kansen had Ajax beide echt moeten winnen. Dat soort dingen zaten niet mee.

25-05-2018 13:32

Ozymandias +159568

Inderdaad, we zullen zien. Volgend seizoen zal Heitinga een selectie met meer individuele kwaliteit onder zijn leiding hebben. Ik hoop persoonlijk dat hij in de eerste helft van het seizoen met El Maach; Dest, Van Gelderen, Botman, Salah-Eddine; Gravenberch, Llansana, Taylor; Schön, Brobbey en Jensen als basiselftal zal spelen.

25-05-2018 14:13

Ozymandias +159568

Met mijn opstelling heb je in balbezit juist de meest creatieve spelers (Jensen en Schön) het dichtst tegen de spits aan doordat ze in de half-spaces in het laatste 1/3 van het veld komen te spelen. Llansana kan zich laten inzakken (om tussen Botman en Van Gelderen in te komen staan) zodat Salah-Eddine en Dest de flanken voorin kunnen bezetten.

Zo komt Ajax dus bij balbezit (in het laatste 1/3 van het veld) in een 3-2-4-1 formatie te staan met zo veel mogelijk creativiteit op de belangrijkste posities. In de loop van het seizoen kunnen er meer variaties bij komen. Bijvoorbeeld dat Schön vanuit de rechterhalf-space de rechterflank induikt zodat hij een ruimt opentrekt waar Gravenberch dan weer in kan duiken.

Zo is er veel dynamiek mogelijk in mijn opstelling. Terwijl een opstelling met echte buitenspelers (waarmeer ik niet klassieke buitenspelers bedoel) wordt tegenwoordig al heel vaak wat statisch waarbij er veel te weinig wisselwerking tussen de halven en de buitenspelers is. Daarmee kan je ver komen (kijk naar Ajax onder Bosz) maar zodra je tegen een ploeg komt te spelen die verdedigend tactisch goed is (kijk naar het Ajax van Bosz tegen United) zal je weinig kansen ontwikkelen.

25-05-2018 19:55

Ozymandias +159568

De keuze voor Dani de Wit én Ekkelenkamp in de Youth League was absurd maar verder was het helemaal niet zo dat Heitinga niet voor technisch goede spelers koos. De enige technisch goede speler die onder Heitinga te weinig aan spelen toekwam is Jensen.

Ekkelenkamp is in de loop van het seizoen van een type-Siem de Jong naar een type-Klaassen ontwikkeld en in de laatste maanden was hij zelfs veel meer betrokken bij de opbouw van Klaassen ooit was (zeker toen die nog in de A-jeugd speelde).

De A1/o19 heeft dit seizoen duidelijk stappen gemaakt in het positiespel. Ekkelenkamp en Gravenberch waren als halven steeds vaker bij de opbouw betrokken. De buitenspelers stonden steeds vaker in de half-spaces en de backs gingen steeds vaker diep.

Natuurlijk waren er nog genoeg dingen die niet goed genoeg gingen maar zolang de individuele talenten zich goed ontwikkelen en de basisprincipes van de Ajax School worden aangehouden vind ik niet dat je zo makkelijk kan stellen dan de elftaltrainer "totaal ongeschikt voor een functie bij Ajax" is.

Ik vind ook dat Ekkelenkamp een veel betere middenvelders is dan jij wilt doen geloven. Zijn functionele techniek is prima en zijn spelinzicht is geweldig voor een 18 jarig talent. Nu hij zich ook steeds meer bij de opbouw bemoeit wordt hij allround een prima speler.

25-05-2018 19:44

Ajax95Duivendrecht +23944

Nog bepaald niet gecharmeerd van hem. Tot nu toe is het een tactisch matige trainer gebleken, die vooral leunt op zekerheid, weinig creativiteit en loopwonders op het middenveld. Juist de creatieve spelers die de potentie hebben om zich voetballend verder door te ontwikkelen (Jensen, Schön en Ylätupa) krijgen weinig kans of worden compleet misbruikt in een ondankbare rol langs de zijlijn. Niet des Ajax en dat is een kwalijke zaak. Dat soort creatieve gasten moet je juist de kans geven op het middenveld (of als hangende buitenspeler in een compleet vrije rol met een back die eroverheen komt).

Kijk, dat er geen prijs is gewonnen met O19 hoeft op zich niet erg te zijn en hoort ook niet leidend te zijn in de jeugd. Maar dan moet er wel Ajax-voetbal zichtbaar zijn, een opwaartse lijn in het veldspel ook. En dat zie je dus totaal niet bij O19. Het is nog steeds gericht op lopende middenvelders, weinig vloeiende combinaties over de grond, lange halen gauw thuis. Dat mag niet de bedoeling zijn.

Komend seizoen wordt een echte test voor Heitinga. Dit jaar was de O19 dan nog een vrijwel niet-ingespeelde (en deels bijeengekochte) ploeg, wat natuurlijk niet ideaal was om daar een lekker ingespeeld geheel van te maken. Maar nu krijgt hij met de huidige O17-groep een ploeg voor zich die onder Dave Vos wel gewend is om frivool combinatievoetbal te spelen, een ploeg die wel dynamisch voetbal speelt. Het excuus van dit jaar gaat dus niet meer op.

De grote vraag wordt of Heitinga in staat is om ze op dezelfde manier te laten voetballen als onder Vos, of dat hij opnieuw gaat kiezen voor zekerheid met lopertjes op het middenveld. Ik hoop niet op dat laatste.

25-05-2018 12:20

AFCA. +3190

Hopelijk staat in zijn contract dat hij geen gebruik mag maken van types als De Wit, Ekkelenkamp, Ter heide etc.

25-05-2018 11:18

Ozymandias +159568

Wat is er mis met het type-Ter Heide voor op '6'? Qua type '6' is hij juist ideaal voor het spel van Ajax. Qua niveau en potentieel komt hij alleen te kort.

25-05-2018 14:27

Amp +36888

Hoeveel jongens die in de A1 begonnen dit seizoen hebben die stap dan gemaakt naar Jong of 1, dat dit een van de redenen zou zijn dat de titel niet is behaald? En dan bedoel ik echt spelers die daar vast bij bleven ipv af en toe op de bank. Ik kom zelf niet veel verder dan Noa Lang (als die al in de A1 begon) en Bakker. En Pasquali wellicht, maar waarom die werd doorgeschoven is me een raadsel aangezien Reiziger nauwelijks gebruik van hem maakte.

Wel benieuwd of er wat meer aanvallend voetbal in combinatie met positiespel vanuit de beweging en structuur in het voetbal komt bij zijn team.

25-05-2018 11:13

Bjorn +11955

Minder langeballen-werk, meer Ajax-spel.

25-05-2018 11:10

AltijdGelijk +1

De resultaten waren dan prima, maar ik herken Ajax er niet in terug!

Geen spelvreugde of tactische vernuft...Vind het een matige trainer met weinig uitstraling.

25-05-2018 10:44

3sterrenAjax1 +3

geweldig nieuws! precies zoals johan het wilde. geen rare laptop trainers. oud voetballers belangrijk maken. die zijn veel slimmer dan andere mensen.

25-05-2018 10:39

Jayq +3315

Volgens mij wordt hier het sarcasme niet begrepen...

25-05-2018 12:39

Cruijffiaan14 +1

Eerst talentontwikkeling John, die titel is bijzaak voor de jeugd.
Vind het belangrijker dat je je ploeg eens herkenbaar gaat laten spelen!

Minder types als de Wit, Ekkelenkamp, ter Heide graag. Meer voetballers!

25-05-2018 10:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.