'Vd Sar dankzij gunfactor in zadel gehouden'

door Bart Veenstra 24

'Vd Sar dankzij gunfactor in zadel gehouden'

door Bart Veenstra 24

Laatst geüpdatet

Ajax heeft er moeite mee om een beslissing te nemen over de toekomst van algemeen directeur Edwin van der Sar. De Telegraaf schrijft woensdagochtend dat de Voorhouter niet op zijn taak is berekend, maar dat hij vanwege zijn gunfactor in het zadel wordt gehouden door de Raad van Commissarissen.

De vraag is dan ook: wat neemt de RvC Van der Sar precies kwalijk? De krant geeft een opsomming. Allereerst werd de RvC pas op de hoogste gesteld van het vertrek van trainer Peter Bosz toen er geen weg meer terug was. Daarnaast wordt de keuze van Marcel Keizer als opvolger van Bosz als de volgende directieblunder bestempeld. Wanneer Keizer alsnog zou worden aangesteld - hetgeen ook gebeurde - zou dat volgens de bestuursraad én de RvC aan de hand van een ervaren coach moeten zijn. Resultaat: die kwam er niet.

Vervolgens stelt de RvC vraagtekens bij de noodzaak en het tijdstip van het ontslag van Keizer, terwijl men daarnaast ook staat te kijken van het vroegtijdig benaderen van opvolger Erik ten Hag. Ook opvallend: Aron Winter is sinds het vertrek van Dennis Bergkamp verantwoordelijk voor de doorstroming van de jeugd naar het eerste elftal, terwijl de trainer vorig jaar nog te licht werd bevonden voor Ajax O19.

Andere rol Van der Sar
Meerdere Ajacieden denken dat de voormalig keeper best kan functioneren in een andere rol binnen de organisatie. Zo maakt Van der Sar zich als bestuurslid van de European Club Association (ECA) bij de UEFA sterk voor het Nederlandse clubvoetbal en voelt hij zich tijdens commerciële trips in Azie 'als een vis in het water'. 'Maar het aansturen van honderden Ajax-werknemers of het woord voeren op de tot in details voorbereide Algemene Vergadering van Aandeelhouders is niet zijn cup of tea. Een anonieme betrokkene zegt zelfs dat Van der Sar 'diep in zijn hart ongelukkig is in zijn huidige functie'.

De volledige analyse over de rol van Edwin van der Sar bij Ajax lees je in De Telegraaf.

Lees meer over:
Plaats reactie

koppendicht +4

Lol, de telegraaf fabriceert z'n eigen verhaal. Sinds de uitspraak van Van der Sar over het proces, heeft de telegraaf een nieuwe target gevonden en vult men van alles in. Het is onzin om om de drie jaar een bestuur te gaan vervangen. Van der Sar doet het uitstekend achter de scherm maar kan niet communiceren voor de camera.

08-03-2018 00:47

hallo1 +0

Dit weten we allemaal al heel lang.

Van der Sar is totaal ongeschikt als algemeen directeur. Deze functie wordt/werd blijkbaar erg onderschat door Ajax. Alsof je zo vanuit de goal algemeen directeur bent... Een algemeen directeur heeft veel meer met organisatie en financiën te maken dan met voetbal. Zet daar dus iemand neer die over de benodigde kwaliteiten beschikt.

07-03-2018 19:06

Freddy Al +11

Natuurlijk moet een bestuurder goede kwaliteiten bezitten,maar dat kunnen we als buitenstaanders nooit beoordelen op basis van persberichten ,TV-programma's , interviews met derden,columns en ga maar even door.
Als je een bestuurder bij Ajax gaat vervangen moet je ook weten of we een meer geschikte en gemotiveerde persoon binnenhalen die ook dezelfde waarde heeft als bijvoorbeeld uithangbord van de club.
Dat zal niet makkelijk worden (ondanks de wat onhandige manier van presenteren van vd Sar).

07-03-2018 19:36

hallo1 +0

Er zijn wel degelijk goed ingevoerde bronnen die dit de media in brengen. Er zijn genoeg geschikte kandidaten te vinden, het is alleen erg lastig een oud-Ajax voetballer te vinden die over deze kwaliteiten beschikt. Het is in de positie van algemeen directeur en de positie van financieel directeur ook helemaal niet nodig om daar per se een oud-Ajax voetballer neer te zetten, hoewel dat natuurlijk het mooiste zou zijn. Zet er in elk geval iemand met benodigde kwaliteiten neer die affiniteit heeft met voetbal. Dat is geen onmogelijke opgave.

07-03-2018 19:57

BRAMHOUTEN +3813

Noem er een dan die het beter zou doen als vd sar?

07-03-2018 21:58

Freddy Al +11

Ik ben het niet met je eens dat er in de media een objectief beeld wordt gegeven van de gang van zaken en al helemaal niet over de aanwezige capaciteiten of het gebrek daaraan bij v.d Sar of andere bestuursleden.
Dat laat onverlet dat er zeker goed ingevoerde bronnen zijn maar daar wordt niet overdreven uit geput.

Ik ben het met je eens dat er geen sprake is van een onmogelijke opgave maar geef aan dat dat geen eenvoudige zal zijn, daarbij gaan we dan nog verder af van de plannen van Cruijff en dat zal niet op enthousiasme stuiten.
Daarbij kan Ajax ook besluiten om bijvoorbeeld een financieel adviseur naast hem te zetten,ook kan die rol door de RvC meer ingevuld worden.

07-03-2018 22:05

BRAMHOUTEN +3813

Ja joh laten we met zijn alle een hetze beginnen tegen het bestuur. Laten we lekker de onrust binnen halen . Alle ratten die door de fluwelen revolutie zijn weggejaagd weer lekker binnen halen.

07-03-2018 17:02

Freddy Al +11

Wat je dan wel vergeet is dat het juist een belangrijke wens van Johan was om Ajax te laten besturen door voetballers.
Dat is niet vlekkeloos gegaan en heeft al de nodige slachtoffers geëist, en mogelijk mede door de opstelling van Overmars en vd Sar, toch denk ik dat een terugval naar een bestuur van zakenlui ons nog verder van zijn plan af stuurt, hoe paradoxaal ook.

07-03-2018 19:26

DarkChild +3451

Daarvoor is het al te laat. Iedereen die het niet zag zitten in voetbaljongens die zonder achtergrond een club gingen besturen wordt in zijn gelijk bevestigd. Door de jongens zelf. Ook het hele idee dat ze in ieder geval, vanwege hun spelersachtergrond, bij onenigheid altijd voor het belang van Ajax zouden gaan, komt niet uit. Het blijken gewoon mensen, ze kiezen voor zichzelf en vechten elkaar misschien nog wel sneller en rücksichtsloser de tent uit. Oh en tussendoor prevelen ze nog wat dat het wel allemaal in de geest van Cruijff is. Laat ze daar eerst eens mee kappen met die shit.

07-03-2018 19:52

Freddy Al +11

Een gegeven is dat sportmensen willen winnen en dat ook toepassen bij moeilijkheden buiten het veld.
Je hebt groot gelijk dat ex- topsporters niet per definitie de beste mensen blijken te zijn voor een bestuursfunctie.
Cruijff had dit graag wel zo gezien en daar valt veel voor te zeggen,maar tijdens zijn leven heeft hij ook al moeten ervaren dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen idealen ,goede voornemens en haalbare doelen.
Feit is wel dat een groot deel van de achterban die hoop op het ideaal blijft koesteren, mede om de loyaliteit aan Johan en zijn visie.
Bestuurders weten dat en zullen het niet na laten het te pas en te onpas in hun commentaren te gebruiken.

07-03-2018 22:14

BRAMHOUTEN +3813

Ben ik het wel met je eens dat er nog genoeg ratten daar rondlopen maar ik zit er niet op te wachten dat er een AD komt die totaal niks met voetbal heeft maar toevallig bestuurlijk goed is uit het bedrijfsleven . Die gasten gaan ook weer fouten maken, dan heb ik liever dat een Ajacied als vd sar fouten maakt dan zo’n patser die alleen daar zit voor zijn eigen ego

07-03-2018 21:54

Ajaxvooraltijd +2

Helemaal mee eens Bram. En ik geloof niet dat vd Sar met de kennis van nu die naaistreken had geaccepteerd. Edwin is ook gewoon keihard in de zeik genomen terwijl hij druk bezig was om dingen te leren.

08-03-2018 11:26

Freddy Al +11

Eens, dat gevaar lopen we zeker; Ajax is echt gebaat bij bestuurlijke rust en niet bij de kijkcijfers verhogende ellende die de media ons door de strot willen duwen .

07-03-2018 19:38

Minsc +1519

Grootste fout van Edwin lijkt mij dat hij alle eieren in het mandje van Marc Overmars heeft gelegd. Overmars kan z'n werk duidelijk niet aan (9 miljoen voor Orejuela/Kristensen?, 5 miljoen voor Cassierra?, 2,5 miljoen voor Johnsen?, 10 miljoen voor nieuwe O19 spelers die niet veel talent blijken te hebben), maar heeft wél alle macht.

07-03-2018 12:20

Eastwood +0

Dat zijn de prijzen in de markt nu eenmaal. Voor een appel en een ei haal je niet veel meer op tegenwoordig.

07-03-2018 12:54

DHNC +34

Zullen we het ook even over alle koopjes van Overmars hebben? Wat vind je van Sanchez voor 5 miljoen? Milik voor (iets van) 3 miljoen? Younes voor een paar ton? And the list goes on. Selectieve verontwaardiging dit.

07-03-2018 13:47

DarkChild +3451

nou, das juist het punt...zo erg 'goes die list niet on' met voltreffers. In alle jaren dat hij er zit is het aankoopbeleid...warrig, at best. Het hopt van stroming naar stroming (nu zitten we helemaal in Zuid-Amerika, waar we eerst niks te zoeken hadden. Er is in de markt daar niks veranderd, dus...) Maar vooral is het: ad-hoc en visieloos. Het verhaal hoe Ziyech kwam is bekend, maar ook op andere vlakken leert hij niet (wat ook logisch is, dit beheers je of beheers je niet) Na Heitinga 1 jaar, deden we daarna doodleuk Westermann voor twee en nu...Siem voor drie. En reken maar dat hij een vermogen kost aan transfersom, tekengeld en salaris (hoogste schaal)
Zou Jan Smit trouwens al uitgelachen zijn over dat 'take-it-or-leave-it' bod op Duarte?

07-03-2018 16:35

Ajaxvooraltijd +2

Tja glas vol of leegverhaal. Mensen hebben tegenwoordig vooral graag het glas half leeg zodat ze geen moeite hoeven doen positief in het leven te staan. Zeiken is makkelijker.

08-03-2018 11:31

Minsc +1519

Nee, we gaan het niet over de koopjes hebben. We snappen allemaal dat niet iedere aankoop een succes zal blijken te zijn, maar we gaan natuurlijk niet bij iedere blunder zeggen dat het niet erg is omdat er ook goede aankopen zijn gedaan. Op het niveau van Overmars mag geen enkele TD zulke fouten maken.

07-03-2018 17:59

davy14 +1701

En wie had Van der Sar voorzitter van het Technisch Hart gemaakt en zodoende laten beslissen over voetbaltechnische zaken? En wat vonden Tscheu La Ling en Johan Cruijff daar van?

07-03-2018 12:02

Ajaxvooraltijd +2

Bij Ajax de gunfactor en in de media de lulfactor.

07-03-2018 11:34

X-RaY +3

"De gunfactor" we hebben het hier niet over de plaatselijke fietsenhandel...
Winter was al te licht bevonden maar we gaan er gewoon rustig mee door?!
De ene hand wast de andere en zo gaan we rustig verder tot de orde van de dag. Het is gewoon een stappenplan geworden intern bij Ajax. "Hoe vermoord ik een club en val ik zelf niet in de slangenkuil".
Amateurisme op z'n best. Verrassend? Niet echt, want iedereen kan zien dat Ajax geen geoliede machine is. Het was alleen een kwestie van tijd dat zaken uit gingen komen.

En wie zijn wederom de dupe? Juist, WIJ

Wat een amateurs zeg!

07-03-2018 10:51

blava +2

Problemen moeten niet overdreven worden. Jeugdopleiding levert nog steeds talenten af. Ajax heeft in ieder geval op papier de beste selectie van Nederland en heeft genoeg geld op de bank rekening. Dat kunnen de andere clubs in ieder geval niet zeggen.

In paniek raken is dus zeker niet nodig. Feit is wel dat Ajax 1 niet presteert als verwacht. je kan het bestuur niet kwalijk nemen dat zoveel kansen gemist worden. In feite is het een probleem voor de trainer en spelers. De trainer is nog steeds op ontdekkingsreis. Zijn uitspraken na Vitesse uit geven mij weer moed.

07-03-2018 10:40

GerardAjax26 +2

Ajax heeft nu een prima selectie, maar we moeten niet vergeten dat we een half jaar met Dijks op linksback hebben moeten spelen omdat er in de zomer geen linksback aangetrokken kon worden. Een speler die notabene geen rugnummer had gekregen en dat in een jaar waarin je min of meer verplicht bent om kampioen te worden.

07-03-2018 10:46

DJMokum +15

Dat er een paar ex-voetballers rondlopen die weten hoe je moet coachen...OK
Maar dat een keeper ook maar moeten weten hoe je een grote organisatie moet aansturen..?!

07-03-2018 10:39

vincent_DV +107

Even helemaal off topic: Er gaan geruchten dat Viergever transfervrij naar PSV gaat en ik denk dat dit klopt:
- Het gaat om een linksback die ook centraal kan. Dat kan Viergever zijn.
- Ze kunnen de naam nog niet bekend maken. Waarom konden ze dat bij Romero wel? Want die zou ook pas in de zomer komen in eerste instantie en als het rond is hoef je toch niks geheim te houden? Omdat Viergever het natuurlijk nog niet bekend kan maken.
- Die linksback kon in januari nog niet komen dus wilde ze die Lumor huren. Waarom kon ie niet komen? Daar werkt Ajax natuurlijk nooit aan mee.
- Viergever traint sinds 14 februari al weer mee en zat ook tegen Vitesse niet bij de selectie. Nog niet fit of wil Ajax hem eigenlijk gewoon niet meer gebruiken?

Deze dingen maken het dat ik bijna zeker weet dat het om Viergever gaat.

07-03-2018 10:21

Michelinho +9

-Viergever is een CV die ook op links kan.
-Viergever is niet de enige speler in de wereld waarbij een aanstaande transfer (naar een directe concurrent of om duizend andere redenen) liever/beter onder de hoed gehouden zou(!) worden.
-Viergever is niet de enige speler in de wereld waar zijn club op dat moment geen afstand van wilde doen.
-Om tot een zekere conclusie te komen is een wetenschappelijke benadering noodzakelijk. Eén methode is proberen te bewijzen dat het tegendeel van de stelling waar is. Jouw methode is zoeken naar bevestiging van de stelling, getuige je laatste vraag.

07-03-2018 14:25

vincent_DV +107

Dat klopt. Ik zeg ook dat ik het bijna zeker weet en niet helemaal. Het is ook maar een gevoel. Ik heb gewoon zo'n vermoeden dat het wel gaat gebeuren maar we gaan het zien. PSV heeft ook geen geld dus er is ook een grote kans dat het een transfervrije speler is. Voor Viergever zullen de clubs ook niet in de rij staan denk ik persoonlijk. Maar je hebt gelijk, het is nergens op gebaseerd haha.

Ik zou het trouwens ook totaal niet betreuren als het wel gebeurt. Ajax wordt er niet perse veel slechter van en PSV niet perse beter.

07-03-2018 14:54

Michelinho +9

Ik zou hem best willen behouden als reserve.Was goed van pas gekomen terwijl Wöber liep te kwakkelen met blessures. Ervaring en leeftijd, goede mentaliteit, kan op lv en lcv terecht, en heeft publiekelijk "het zijn maar..." gezongen. ;) Nee, ik zou het ook geen groot gemis vinden, maar wel liever dat hij bij Ajax zit dan bij PSV; hij zou daar niet misstaan..

07-03-2018 19:06

MosesD +14645

Het blijft natuurlijk wel de Telegraaf maar met de kritiek en twijfels van de RvC (en bestuursraad) ben ik het wel eens: zijn totaal niet ingelicht over situatie Bosz (en uiteindelijk was het te laat), wilden Keizer als assistent van een ervaren man en begrijpen keuze Winter niet. Drie zaken waar ik het helemaal mee eens ben. Ajax is een complexe club met een boel ego's helaas, maar voor zover ex-topspelers al geschikt zijn leiding te geven aan zo'n slangenkuil, bij Ajax blijkt het helaas wat moeilijker dan verwacht. Blijft imo een denkfout van JC die ex-topvoetballers op cruciale posities wilde. Het gaat om kwaliteit en niet of je nou toevallig heel goed op het veld bent geweest. Natuurlijk er zijn uitzonderingen, maar Sar, Overmars, Jonk en Bergkamp, geen van hen is een echte leider, verbaal sterk en dus geen geschikte manager. Ajax leidt spelers op, geen managers. Prima om topvoetballers in de organisatie te halen, maar niet zonder echt een track record op dergelijke belangrijke posities. Als je het mij vraagt zou ik de hele bestuursraad eruit gooien. Henrichs cs, weg ermee. Daar zet je dan 5 Ajacieden neer met visie, die deugen, die neutraal zijn en geen last hebben van een enorm ego. Die Cruyffiaan zijn, maar die ook kritisch zijn, die dus ook dingetjes van bijvoorbeeld van Gaal meenemen in hun oordeel. Ajax daar gaat het om. Uiteindelijk bepaalt zo'n bestuursraad natuurlijk voor een groot deel wie er in de RvC komen en dus ook in de directie. De bestuursraad is imo het kloppende hart van de club en daar zitten geen capabele mensen in helaas.

07-03-2018 09:57

BokkieBokstra +11303

Ik vind het toch een onwaarschijnlijk verhaal, de RVC maakt de indruk van helemaal niets te weten. Dat vind ik gek. Niet capabel net zoals de leiding van Ajax (van der Sar/Overmars) ook niet capabel is. Reken erop dat die allebei gaan en dan we terug bij af. Wie dan? Wordt nog lastig.

07-03-2018 10:22

NoFX +1575

Daarom kwam Cruijff ook eerst met Ling aanzetten. Denk niet dat het zijn bedoeling wad dat Flappie AD ging worden.

07-03-2018 11:36

MosesD +14645

Ling ook een oud-voetballer, wie zegt dat dat een succes was geworden? Kinsbergen was een prima alternatief. JC vond Sar een goede kandidaat als nieuwe directeur. Jonk en Bergkamp waren de mensen die het technisch moesten gaan doen......

07-03-2018 12:10

Lagasj +2905

RVC en ledenraad naar huis als dit echt zo is. RVT aanstellen. Van de beurs af.
Bezem door de club.
Sar, Overmars Ten Hag weg.
Arne Slot TD, Tjeng La Ling AD, Bosz met eigen staf als trainer en Jonk voor de Jeugdopleiding er in.
Dan stemrecht voor de supporters die lid zijn van de ver. Ajax.
Eens in de vier jaar een nieuwe directeur kiezen die max 2 perioden van 4 jaar herkiesbaar mag zijn.

07-03-2018 09:54

Ajax95Duivendrecht +24105

Dat van dat stemrecht (een soort socios-systeem) ben ik helemaal met je eens en had al veel eerder gemoeten. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat nieuwe toetredende leden bij een club als Ajax nog steeds worden benoemd door een ordinair vriendenclubje (loyaliteit boven democratie) en er soms jaren over doen om zeggenschap te krijgen.

Iedere supporter zou met zijn lidmaatschap direct zeggenschap en stemrecht moeten krijgen in het gevoerde beleid, net zoals bij Bayern en Barcelona.

07-03-2018 10:45

Lagasj +2905

Ja, de door mij ingevulde poppetjes zijn minder relevant want dat is voor verantwoording van nieuwe gekozen directie.
Moeten er wel voorverkiezingen worden gehouden om een lijst met 4 namen te krijgen.

07-03-2018 18:35

vincent_DV +107

Eigenlijk is er voor Ajax geen oplossing voor alle problemen. Er zitten een aantal mensen met macht in de RvC die worden gedekt door de aandeelhouders(de vereniging). Dus het is en blijft een vicieuze cirkel op deze manier. De enige kans op verbetering is als zowel de mensen uit de vereniging als de RvC zullen vertrekken, dit gebeurt dus nooit. En dan zou je denken dat het zou helpen als Ajax van de beurs af ging, maar dat is ook niet zo. Als je namelijk een minimaal geplaatst kapitaal en reserves hebt van 16 miljoen en je hebt meer dan 100 werknemers, dan ben je verplicht om een RvC te hebben en die worden weer benoemt door de aandeelhouders(De vereniging dus). Dus er is eigenlijk geen oplossing voor het telkens terugkerende gezeik. Er moet een frissere wind gaan waaien, in plaats van al deze oude mannetjes.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal af gaat lopen. Ik zou namelijk echt totaal niet weten wie algemeen directeur moet worden, wie technisch directeur moet worden en wie de nieuwe trainer moet worden, want ik heb het gevoel dat deze na dit seizoen allemaal zullen vertrekken.

07-03-2018 09:18

MichelAngelo66 +22248

"Aron Winter is sinds het vertrek van Bergkamp verantwoordelijk voor de doorstroming van de jeugd". Wat triest. Iemand die in Noord Amerika door de mand viel moet nu zorgen voor de toptalenten in de zogenaamd meest befaamde jeugdopleiding die bestaat.

Hij kan wel goed "Ja" knikken, dat wel. Wat een ellende.

07-03-2018 09:09

GerardAjax26 +2

Tja veel mensen waren blij dat Bergkamp weg was. Bergkamp had ongetwijfeld dingen niet goed gedaan, maar ik heb wel meer vertrouwen in Bergkamp dan in Winter.

07-03-2018 10:08

Ajaxvooraltijd +2

Weer een hoop bullshit met 80.000 overbetaalde woorden.

07-03-2018 09:05

JCr14 +453

Misselijkmakend dat Cruijff hier nog even de grond ingeboord wordt.
Cruijff is altijd tegen gewerkt en heeft nooit helemaal kunnen doen wat er moest gebeuren.
Cruijff zei altijd als ik ergens geen verstand van heb zorg ik dat iemand om me heen heb die dat wel heeft. De beste mensen op de juiste plek.
Dus voetbalgerelateerde dingen moeten mensen met voetbalverstand beslissen.
De ledenraad moet aangepakt worden.
Henrichs enz.

07-03-2018 09:02

JCr14 +453

Nee natuurlijk niet alles. Sinds Jonk weg is zie je weer in de jeugd dat winnen en team voorop staat. Met Dani de Wit als voorbeeld. En de wisselspelers

07-03-2018 09:09

Ajax95Duivendrecht +24105

Exact om die reden wilde Cruijff ook Ling binnen onze directie aanstellen.

Cruijff wist namelijk ook wel dat Overmars en Bergkamp nog bestuurlijke groentjes waren, die allemaal nog in een leerproces zaten en daarom af en toe bijgestuurd moesten worden in hun bestuurlijke beslissingen. En juist voor deze bijsturing was Ling de ideale kandidaat voor Algemeen Directeur (AD) geweest, hij zou namelijk toezicht kunnen houden op de uitvoering van de Cruijff-lijn binnen het gehele technisch hart. Dus als Overmars/Bergkamp/Frank uit onervarenheid fouten maakten of van de Cruijff-lijn afwijkten, zou Ling vanuit deze AD-functie kunnen bijsturen.

Maar men koos bij Ajax weer eens voor de weg van de minste weerstand en vriendjespolitiek: de RvC onder leiding van Ten Have schoot Ling af als kandidaat. Later vertrok deze RvC en benoemde de club Kinsbergen/Vd Sar als AD. Van der Sar had nog geen enkele bestuurlijke ervaring en moest bijgeschaafd worden door Kinsbergen, voordat hij deze functie kon bekleden.

Als je Cruijff al iets kan verwijten, dan is het dat hij juist te goedgelovig was en te idealistisch dacht over de mensen die hij tijdens de revolutie bij Ajax heeft neergezet. Want veel van deze mensen lieten uitgerekend Johan zelf stikken, en naaiden hem een oor aan door van het Plan Cruijff af te wijken dat ze samen met elkaar op hadden gesteld in 2011/2012.

Als er juist iemand voor loyaliteit gaat, dan is het wel onze pluche-bestuursraad zelf (met Hennie Henrichs voorop). Het was Johan die juist mensen van buiten zijn eigen omgeving om een kans gaf tijdens de revolutie. Dat diezelfde mensen hem vervolgens laten stikken, tsja...

07-03-2018 10:00

Michelinho +9

Geen speld tussen te krijgen, Johan was wederom te goed van vertrouwen. Ik denk ook dat hij zich vergiste in hoe ver de 5e colonne zou gaan om hun ijzeren greep op de club te verdedigen.

07-03-2018 13:45

Ajax95Duivendrecht +24105

Ik denk het ook dat Johan dat onderschat heeft.

Het old-boys-network zit nog steeds vol van rancune en wil koste wat het kost de macht bij Ajax houden ten koste van Cruijff en zijn adepten. Dat blijkt wel uit het feit dat Henrichs keer op keer terugkeerde, nadat hij vertrok uit een leidinggevende functie bij Ajax. Ze zijn gewoon zo machtsgeil als wat.

07-03-2018 13:54

Michelinho +9

Macht en geld, uiteindelijk valt alles daartoe terug te leiden.

07-03-2018 14:28

Bjorn +12406

Ik ben het eens dat de RvC ook kritisch moet worden belicht, maar dat is écht een kansloos verhaal zolang de huidige ledenraad er zit onder aanvoering van Henrichs. Zij hebben namelijk alle macht in handen en dekken de RvC.

07-03-2018 08:55

PJK54 +1

Ik denk dat van de Sar een prima commercieel directeur is en de algemene leiding moet overdragen aan een ervaren directeur welke zijn sporen in het bedrijfsleven al heeft verdient en het een eer vindt om dat voor Ajax te doen.

07-03-2018 08:55

marrene +154

Kan me dat wel voorstellen. Een representatieve functie. Het uithangbord voor AJAX in de voetbalwereld. Johan verwees altijd naar Bayern. De clubmensen maken daar echter ook het beleid niet. Daarvoor hebben ze professionals die het beleid bepalen maar zich op de achtergrond houden. Oud spelers vertegenwoordigen de club naar buiten. Mensen als Hoenes en Rummenige bepalen de gang van zaken daar niet. Ze zijn wel de prominenten die de club vertegenwoordigen in de media etc..
Daar lag de denkfout van Johan.

07-03-2018 08:51

DaniAjax +232

L’Ami eruit en Sar keeperstrainer + directeur marketing/sponsoring. Yesssssss

07-03-2018 08:40

TvdH +7

ik zie nog liever de RvC optieften dat vdSar. Misselijkmakende beroepspolitici horen echt niks te zeggen te hebben over onze club

07-03-2018 08:39

PJK54 +1

Ja, beursgenoteerd dus horen die daar nu eenmaal te zitten en mee te praten over die zaken. Eigenlijk het beste om van die beurs te gaan en weer de voetbalclub Ajax worden.

07-03-2018 08:57

Michelinho +9

Catch 22. De RVC vertegenwoordigt de NV en die is grotendeels in handen van de AFC en daar zitten de old boys vuistdiep in. Zal je eerst van de old boys af moeten en die hebben de leden in hun zak. Met Cruijff verdween de laatste die daarin iets kon bewerkstelligen; ik zou niet weten wie anders zoveel invloed kan uitoefenen. Alleen als het publiek massaal hun SCC's op zou zeggen zou er nog iets bereikt kunnen worden, maar dat zie ik nooit gebeuren. Niet zo massaal dat het pijn doet, althans.

07-03-2018 13:22

MankeNelis +7

Gaat nooit gebeuren. Het is een gotspe dat de AFC-Ajax olv Heinrichs als grootaandeelhouder zich nooit laat horen. Zij zouden het voetbal deel moeten bewaken en het lijkt erop dat daar geen moer gebeurd. Behalve elkaar de hand boven het hoofd houden.

07-03-2018 21:42

MankeNelis +7

RvC zit er voor de aandeelhouders.

07-03-2018 09:10

Bjorn +12406

En laat de Vereniging Ajax onder leiding van Henrichs nou net 73% van de aandelen hebben. Vriendjeskliek.

07-03-2018 12:10

Ajax412 +1324

Probeer nou Ling er eens bij te halen en dat rapport een beetje door te voeren ofzo. Zonde dat hij toen zo schoftige aan de kant is gezet. Edwin kan blijven mits er een geschiktere rol voor hem gevonden kan worden. Hij heeft min of meer aangegeven te vertrekken als het niet beter word. Dus het veldspel en de inzet moet echt nog gaan verbeteren dit seizoen om te kunnen zeggen dat er vooruitgang in zit sinds Ten Hag. Nu is het daar nog te kort voor, maar het zou mijns inziens goed zijn om zijn functie iets te verschuiven en Ling er neer te zetten om zijn rapport eens goed uit te voeren.

07-03-2018 08:36

GerardAjax26 +2

Er stonden wel aardige dingen in dat rapport over de organisatie, maar zo bijzonder was het allemaal niet eerlijk gezegd. Ling onderzocht onder andere de komst van Onana. Die aankoop werd totaal niet begrepen.. Barcelona zou blij zijn geweest van hem af te zijn en het ongelofelijk vinden dat Ajax hem kocht en bovendien zou Stan van Bladeren meer potentie hebben dan Onana..

07-03-2018 08:44

vincent_DV +107

Toen ik dit las moest ik aan iets denken. Grote clubs halen jonge spelers bij ons weg maar ik denk altijd dat dit andersom ook makkelijk kan. Spelers mogen op hun 16e voor max 3 seizoenen tekenen. Dit betekent dat ze op hun 18e voor maximaal 1 jaar vast liggen. Hierin zie ik een kans voor Ajax. Zullen er geen spelers zijn bij grote clubs die rond hun 18/19e bij Ajax willen tekenen? Ik denk namelijk van wel, met als lichtend voorbeeld: Onana. Die clubs kunnen er niet heel veel aan doen want over 1 jaar of een half jaar loopt het contract af. Ajax kan ze een plek in het eerste elftal bieden terwijl dit bij hun club nog niet zo is. 7 van de 10 zal het waarschijnlijk niet doen maar 3 dus wel.

07-03-2018 10:35

Ajax412 +1324

Dat is een technisch dingetje waar hij opzich niet zoveel mee van doen zou hebben. Ik heb het rapport ook gelezen en was vooral stomverbaasd dat de contractuele verantwoordelijkheden zo vaak overlapte of compleet ontbraken. Ook de communicatie met betrekking tot het bij moeten stellen van bijvoorbeeld begrotingen voor de jeugdopleiding naar Jonk, waarin hij letterlijk in drie dagen tijd maar even flinke bedragen moest gaan bijschaven was bedroevend slecht geregeld. Het rapport is natuurlijk een tijd terug geschreven, dus er zullen vast al veel verbeteringen plaats gevonden hebben op basis van gewoon ervaringen van de clubleiding, maar het lijkt me duidelijk dat er intern nog steeds bepaalde zaken amateuristisch behandeld worden. Of Ling daar de enige geschikte persoon voor is, of überhaupt op dit moment geschikt voor is, laat ik in het midden. Het is natuurlijk ook wel weer zo dat als je Vd Sar er nu uit gooit zonder een goede vervanger te hebben, dan ben je het kaf aan het vervangen met kaf en komt er geen koren op de belangrijke posities te zitten.

07-03-2018 10:44

GerardAjax26 +2

Dat ben ik met je eens hoor, na het lezen van het rapport was ik ook vooral verbaasd van hoe amateuristisch het er bij Ajax aan toe ging/gaat. Maar van de uitwerking hoe het volgens Ling wel zou moeten was ik niet erg onder de indruk, maar zou best kunnen dat Ling daar wel de geschikte man voor was geweest.

07-03-2018 12:26

Sterretje73 +5230

Eindelijk. Maar de RVC zelf is ook een clubje laffe oude zakken die meer bang is hun plekje te verliezen dan dat ze daadwerkelijk bezig zijn waar het om gaat. Onze club. De club Ajax die door het volk grootgemaakt is en die nu dus duidelijk gemismanaged wordt. De oplossing is simpel. Schoon schip maar dat kan alleen als de RVC ook zelf in de spiegel kijkt en inziet dat ze al jaren naast de AD ook tekort komt. Als men echt van de club Ajax houdt dan stapt men zelf ook op en neemt achter de rood/witte geraniums plaats.

07-03-2018 07:58

MankeNelis +7

Wie controleerd de RvC, precies de aandeelhouders. En wie is de grootste aandeelhouder, de vereniging afc Ajax. Heinrichs en consorten. Die doen al jaren geen reet.

07-03-2018 08:21

Sterretje73 +5230

Exact dus is de kortste klap dat de RVC zelf haar conclusies trekt en opstapt. De SV Ajax zit daar voor exact dezelfde redenen als de RVC en daar hoef je dus weinig van te verwachten. De mensen met een echt Ajaxhart zitten op de tribunes en amper in het pluche.

07-03-2018 08:26

MankeNelis +7

Dan kan een directeur zijn gang gaan. De controle is volledig zoek.

07-03-2018 08:51

Ajax95Duivendrecht +24105

Precies dit dus, de bedrijfsstructuur van Ajax is gewoon verrot. Cruijff bood in 2012 aan om deze organisatiestructuur te veranderen, waardoor de macht evenwichtiger verspreid zou worden (ipv van alle macht bij de bestuursraad). Maar dat plan van Cruijff werd destijds in de prullenbak gemieterd door Wijers.

Daarnaast is het hele ledensysteem van Ajax één grote farce. Je kunt namelijk alleen lid worden van Ajax op aanspraak van de andere leden. En iemand uit de zaterdagamateurs kan zo binnenstromen, terwijl iemand die voor het 1e elftal voetbalt of gevoetbald heeft er soms jaren over doet om lid te worden. Kortom, de leden zijn een soort vriendenclubje, waarin voetbalkennis er niet zo veel toe doet.

Willen we dat het old-boys-netwerk en de bestuurlijke wanorde definitief verleden tijd zijn, dan zullen we toe moeten een systeem met 'socios' (zoals Barcelona en Bayern). In dit systeem kan elke supporter lid worden van de club en daarmee zeggenschap over het beleid krijgen, zonder eerst daarvoor aangewezen te hoeven worden door een old-boys-vriendenclubje. Zeer democratisch dus! En eigenlijk belachelijk dat Ajax dit systeem nog steeds niet heeft geïmplementeerd.

07-03-2018 09:31

WGM +0

Kijk eens aan, wat cool dat iemand anders mijn eeuwige stokpaard ook eens van stal haalt: elke Ajax supporter moet lid kunnen worden en invloed kunnen krijgen op het beleid.

Zou imo juist bij Ajax goed kunnen werken met het soort supporters dat de club heeft: kritisch en vaak (relatief) goed onderlegd.

07-03-2018 20:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.