'Ontslag Bergkamp allerslechtste wat Ajax kon doen'

door Bart Veenstra 44

'Ontslag Bergkamp allerslechtste wat Ajax kon doen'

door Bart Veenstra 44

Laatst geüpdatet

Voormalig Ajax-trainer Marcel Keizer baalt niet alleen van zijn eigen ontslag, maar ook van dat van Dennis Bergkamp. In gesprek met Voetbal International zegt hij: 'Dat was volgens mij wel het allerslechtste wat je als Ajax kon doen.'

'Hij is een cultuurbewaker, zorgt voor de kritische noot. Binnen alle geledingen', vertelt Keizer, die hetzelfde verhaal doet in De Telegraaf. 'Tegelijkertijd had ik enorm veel aan hem als assistent-trainer of spitsentrainer, net hoe je het wil noemen. Hij kon echt de diepte in met die gasten, kon vanuit zijn ervaring op topniveau zoveel gedetailleerd overbrengen. In de analyses van onze eigen spelers kon hij perfect kijken wat wel goed was en wat beter moest. Hij vormde de brug tussen de jeugd en het eerste elftal.'

Als voorbeeld geeft Keizer daarbij aan dat Bergkamp nauwlettend in de gaten hield of iedere (jeugd)speler wel voldoende minuten maakte. 'Moet een speler nou mee als wissel bij het eerste elftal, of minuten maken bij Jong Ajax? Als hoofdtrainer denk je: neem maar mee. Maar Dennis hield goed in de gaten dat een speler wel zijn ontwikkeling doormaakte door genoeg te spelen. Zoals Frenkie de Jong vorig seizoen heel veel minuten kon maken, zo belangrijk voor zijn groei', geeft Keizer een voorbeeld, die ook beschrijft dat Bergkamp als individueel trainer heel belangrijk was bij Ajax. 'Het schot van Kasper Dolberg, de diepte loopacties van Justin Kluivert of David Neres, alle individuele zaken van de aanvallers zaten bij hem goed. Hij kon echt de diepte in met die gasten, kon vanuit zijn ervaring op topniveau zoveel gedetailleerd overbrengen.'

Dat Keizer het opneemt voor Bergkamp heeft niets met hun zogenoemde vriendschap te maken. De ex-trainer van Ajax hoorde vaker over die vriendschap, maar Keizer begreep daar nooit zoveel van. 'Ik heb dertig jaar geleden twee jaar met Dennis samen in de A1 van Ajax gespeeld. Vervolgens ging Dennis richting de Premier League, ik richting de Jupiler League en onderkant Eredivisie. In de daaropvolgende dertig jaar heb ik Dennis twee keer gezien en gesproken', laat Keizer weten dat het tweetal niet dergelijk goed bevriend was dat ze dagelijks bij elkaar over de vloer kwamen. 'Pas sinds ze een trainer zochten voor Jong Ajax, twee jaar geleden, zijn we in gesprek gekomen om te kijken of mijn visie aansloot bij de visie van Ajax. Daar vanuit zijn ze, onder wie Dennis, enthousiast geworden. Volgens mij hanteert iedereen bij een vriendschap wel andere maatstaven lijkt me.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23960

Op zich laat dit stuk op slinkse wijze zien dat Overmars het nooit in Keizer heeft zien zitten en dat hij met het ontslaan van Keizer mooi Bergkamp eruit kon zetten die hem altijd een beetje in de weg zat. Waarmee Overmars in principe de macht voor zichzelf greep. Interessant stuk om te lezen.
Had ik niet verwacht van Overmars. Wat verlang ik inmiddels weer terug naar het koppel Jonk-Bergkamp die alles op inzicht en techniek deden. Beiden ook altijd kritisch blijvend.

22-02-2018 22:42

Godenzoon24 +15390

Koppel Jonk Bergkamp??????? Yeah right

22-02-2018 23:23

Babangida83 +23960

Het zal je nog verbazen. Bergkamp heeft altijd beweert niets tegen Jonk te hebben gehad. Enkel Jongkind. In dat laatste hadden ze een middenweg in moeten vinden en daar heeft Cruijff zich ook nooit sterk over uitgesproken.

Want dat ging om het fysiek te trainen, waar Bergkamp meer van de motoriek was. Hij wilde niet dat het ten koste ging van iemands flexibiliteit en motoriek. Valt ook wat voor te zeggen. Daar vervullen Jonk en Bergkamp allebei een belangrijke waarde van de jeugdopleiding en hadden ze een middenweg moeten vinden. Door (bewust) slecht management is dit toen uit de klauwen gelopen. Althans, zo lijkt het nu. Jonk is natuurlijk ontslagen om andere geschillen, niet alleen maar het geschil met Bergkamp.

Cruijff had goed gezien welke eigenschappen van mensen goed bij elkaar pastten. Net zoals hij dat als trainer ook haarscherp zag. Echter voorzag hij niet dat ze er niet uit zouden komen.

23-02-2018 19:50

MichelAngelo66 +22284

Ik was voorafgaand aan het seizoen al niet blij met die foto, maar hij is nog hilarischer geworden. De slechtste van het stel zit er nog. Hoe is het mogelijk.

21-02-2018 22:28

Oliveira +0

Je doelt op Winter?

21-02-2018 22:39

MichelAngelo66 +22284

Ik weet het, het is een nek aan nek race maar inderdaad.

21-02-2018 22:41

Oliveira +0

Ik ben zelf nooit fan geweest van Spijkerman. Ik zie hem meer als de meest incompetente van het stel.

21-02-2018 23:03

MosesD +14701

Nou, ik denk dat Winter hier met 2 vingers in de neus wint. Henny schijnt organisatorisch best het e.e.a. te kunnen. Winter kan niet meer dan van Lelystad naar Amsterdam rijden.

22-02-2018 14:53

Web +178830

Misschien vanavond eens in de spiegel kijken.

22-02-2018 21:44

michaellaudrup +4660

Er zijn er ook een hoop spitsen en middenvelders doorgebroken door die onmisbare spitsentrainer. Behalve van wat er nu nog op het veld staat minus Neres (waar Keizer het ook niet in zag zitten).Volgens mij doet alleen Eriksen het nog goed, de rest moet je maar eens opnoemen.

21-02-2018 20:39

ajaxinho +13

Bergkamp steunde jou ook niet zoals jij dat van het bestuur verwachtte.

De rol van Bergkamp kan elke oud-voetballer invullen.
Litmanen, Witschge... die hebben net zo weinig ervaring.

21-02-2018 19:08

vanreenen +10337

Tja, de mening van Marcel Keizer is dit dus in VI. Mijn mening is dat dit de beste beslissing is die Ajax veel te laat heeft genomen. Had al een jaar eerder moeten plaatsvinden.

21-02-2018 17:53

trainerdv +2

Leuk dat iedereen nu zo afgeeft op Bergkamp, terwijl het toch echt Johan Cruijff was die hem inbracht. En niet voor niets. Ajax had Bergkamp nooit moeten ontslaan. In de kampioenjaren was hij er ook. Dat hij zich alleen met de aanvallers en dus niet met het beleid zou bemoeien had mij veel logischer geleken.

21-02-2018 14:16

Eastwood +0

Tja, achteraf... Achteraf is een koe in 'r kont kijken.

21-02-2018 12:25

Kale +1206

Dennis Bergkamp was zo nuttig omdat hij nauwlettend in de gaten hield of jeugdspelers wel genoeg minuten maakte. Dus Ajax heeft niet een of ander dashboardje waar dat standaard wordt bijhouden ofzo? Wat een amateurs.

21-02-2018 11:04

KevinDurant +0

tuurlijk wel, maar je hebt wel iemand nodig die vanuit dat ding actie onderneemt

21-02-2018 15:51

Daneman +1387

Ontslag van Dennis, beste wat ajax ooit is overkomen

21-02-2018 10:38

Bjorn +12726

Ik vind Keizer een prima man, maar inzake Bergkamp kan je hem denk ik niet als objectief beschouwen.

21-02-2018 10:17

Redrum +96276

Tja, toch heb ik nog van niemand binnen Ajax geluiden gehoord dat Dennis belangrijk werk deed, behalve nu van Keizer dan voor het eerst. Er waren wel veel kritische geluiden. Op papier is zijn functie natuurlijk heel belangrijk en Dennis is absoluut een Ajax-icoon, maar in de praktijk lijkt het er toch op dat het allemaal niet zo goed verliep als gehoopt werd.

21-02-2018 10:08

MankeNelis +7

Het TH heeft nooit soepel gelopen. De utopie waar Johan in geloofde werkt niet met grote ego's. Men is kennelijk meer gebaat bij een duidelijke hiërarchie.

21-02-2018 09:32

Babangida83 +23960

Precies, de verantwoordelijkheid ligt bij de RvC en Hennie in deze. You can't beat the system.

23-02-2018 08:15

suske +25

Bergkamp is nog niet ontslagen. Hij is uit zijn functie ontheven en op non-actief gesteld. Ze zijn nu samen met de beide advocaten in gesprek over de voor waarden om hem definitief te ontslaan.

21-02-2018 09:14

vanreenen +10337

Ach, ach, ach, meer, meer, meer. Met meer dan 30 miljoen op de Bank je ook nog druk maken over een afkoopbedrag snap ik niet en velen met mij, vermoed ik.
Waar gaat dit nog over. Als als medewerker van een bedrijf naar de rechter gaat om je ontslag aan te vechten, krijg je een X aantal maanden salaris mee afhankelijk van het aantal jaren dat je bij dat bedrijf werkzaam bent geweest. Echter, dat aantal maanden is wel gemaximaliseerd. Dus zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Op non-actief leidt onherroepelijk naar de uitgang.

21-02-2018 09:25

MosesD +14701

Ik zou toch weleens het echte verhaal willen horen. Want hoe kan het dat Bergkamp nog geen 3 maanden eerder zijn contract met 4 jaar verlengd zag worden? Wat een slangenkluil. En ten Hag die op zijn wenken bediend wordt met een hele goede linksback. Ik blijf het allemaal wonderlijk vinden, om niet te spreken over verdacht......

21-02-2018 09:41

suske +25

Bergkamps contract was niet verlengt maar liep gewoon door. Hij had en contract voor onbepaalde tijd. Dat heeft hij vanaf het begin ( Cruijff revolutie gehad ) Dus is dit een normale procedure volgens het ontslagrecht ( Zie burgerwetboek nr.7 )

21-02-2018 10:04

MosesD +14701

Nee hoor, was met 4 jaar verlengd in september. Overmars heeft rond die tijd ook verlengd.

21-02-2018 10:42

DavidFerr +3

Dat klopt niet helemaal wat je zegt.

Je kan in principe alleen iemand ontslaan als daar gegronde redenen voor zijn en dat ook blijkt uit het dossier opbouw van de werkgever.

Aangezien Ajax blijkbaar pas nog zijn contract had verlengd/aangepast vermoed ik dat Ajax heel zwak staat in deze zaak.

21-02-2018 09:50

gi0vanni +7326

Nee hoor, een bedrijf kan iedereen met gemak ontslaan. Het enigste wat ze moeten doen is aantonen dat de samenwerking niet meer gaat. En inderdaad wat centjes betalen.

21-02-2018 10:14

gi0vanni +7326

Dus Bergkamp is niet ontslagen maar hij word ontslagen.

21-02-2018 10:22

koppendicht +4

ach, mensen vallen niet serieus te nemen en zijn niet objectief. Als je door iemand gesteund wordt is hij de beste en meest gekwalificeerde persoon ter wereld. Maar iedereen is vervangbaar, ook bergkamp.

21-02-2018 08:54

Redrum +96276

Goh, Ajax is net terug in de titelrace, het voetbal begint ergens op te lijken, tijd om weer onrust te zaaien! Alsof ze gewoon gewacht hebben op het juiste moment om Keizer te benaderen. De Telegraaf speelt de laatste tijd hele vieze spelletjes.

21-02-2018 08:53

BokkieBokstra +11342

Het voetbal leek al ergens op onder Keizer maar met een nieuwe trainer Ten Hag, die moet ook weer even zijn tijd krijgen. Ajax was voor de winterstop alweer terug in de titelrace. Ik ben blij wat te horen van Keizer.

21-02-2018 09:02

Redrum +96276

Klopt, van mij had Keizer ook niet ontslagen hoeven worden. Ik bedoel meer dat dit de eerste wedstrijd onder Ten Hag was dat het ergens op leek en dat we na de zeperd in Utrecht weer terug zijn.

21-02-2018 09:19

BokkieBokstra +11342

Klopt, al hielp het gelijke spel van PSV ook mee voor de moraal. Weet niet eens of dat nu aan Ten Hag lag of toch aan dat opgekrikte moraal van de spelersgroep die al heel wat voor de kiezen heeft gehad. Het geloof en de zin was er weer.

21-02-2018 11:13

RaynoFischer +18

Als ze iets slimmer geweest waren hadden ze het dan na Utrecht uit gedaan dan komt zoiets bovenop de teleurstelling :p

Verder alle respect naar Keizer, zegt geen rare dingen en vertelt gewoon zijn verhaal prima toch.

21-02-2018 09:10

Redrum +96276

Ja dan waren we allemaal nog depressiever geweest die week :p

Wat Keizer zegt is prima, ik neem hem ook niks kwalijk, maar ik vind de timing van dit artikel wel een beetje apart weer. Maar goed, het kan ook toeval zijn natuurlijk.

21-02-2018 09:18

SjaakWolfs +4

Lijken de geruchten dat Bergkamp de grote voorstander was van de aanstelling van Keizer toch te kloppen. Bergkamp lief, Overmars gemeen.

21-02-2018 08:46

Rsv +1

Wel opvallend dan dat geen enkele speler tot nu toe heeft laten weten Bergkamp erg te missen binnen of buiten de lijnen.

21-02-2018 08:27

Leviathan +168

Daarmee zegt een speler indirect ook niet tevreden te zijn met de nieuwe trainers en het oneens te zijn met de directie. Maar weinig spelers durven dat aan.. Ja een speler als Ronaldo bij Real of Messi bij Barca maar die hebben ook een behoorlijke status...

21-02-2018 10:12

Bocarra +14

Die had ik niet zien aankomen. :-)

21-02-2018 08:19

Rujar +97

Haha man man man. Toen Bergkamp en Spijkerman door Bosz op het tweede plan werden gezet ging echt het lopen.

21-02-2018 08:02

Sterretje73 +5284

Verruil “cultuurbewaker” voor “splijtzwam” en “kritische noot” voor “continu dwarsliggen” en je hebt een wat geloofwaardiger verhaal maar ik snap dat Keizer het zo zegt.

21-02-2018 07:51

0184AFCA +173

Had hooguit een techniek trainer moeten zijn...

21-02-2018 07:48

mboudewijn +44

Ja dek je vriendje maar in.... volgens mij was het de enige juiste beslissing.

21-02-2018 07:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.