De Ligt: 'Selectie minder dan vorig seizoen'

door Bart Veenstra 44

De Ligt: 'Selectie minder dan vorig seizoen'

door Bart Veenstra 44

Laatst geüpdatet

Ajax-verdediger Matthijs de Ligt ziet in dat er in een paar maanden tijd veel veranderd is bij Ajax. Waar men enkele maanden geleden nog in de finale stond van de Europa League wordt nu niet eens Europees gevoetbald en werden er al behoorlijk wat punten verspeeld in de competitie.

Dat het contrast in korte tijd zo groot is geworden, doet pijn bij De Ligt, zo vertelt hij in de nieuwe Voetbal International. 'Het is ook moeilijk te verklaren. Natuurlijk zijn belangrijke spelers vertrokken, maar het zit ook in kleine dingen. Neem het thuisduel met OGC Nice. We hadden de winst voor het grijpen en dan was het vervolg ook heel anders geweest', doelt hij op het gegeven dat de Fransen vlak voor tijd de beslissende 2-2 maakten. 'Dan had je bijvoorbeeld al sowieso tot de winterstop in Europa gespeeld, en zou de sfeer heel anders zijn. Nu stapelde het zich op. Nice, Heracles, Rosenborg, ADO Den Haag, Vitesse… Een slechte reeks, waarin het duidelijk was dat we echt aan het zoeken waren.'

Toch beseft De Ligt ook wel dat er een aantal belangrijke sleutelfiguren is vertrokken uit Amsterdam. 'Neem Davy Klaassen. Donny van de Beek is een geweldige speler, die hem zeker goed gaat opvolgen, alleen kun je niet van hem verlangen dat dit van de ene op de andere dag even plaatsvindt. Davy was een aanjager op allerlei vlakken, in het druk zetten speelde hij bijvoorbeeld ook een heel belangrijke rol.'

Maar niet alleen Klaassen wordt gemist, zo vervolgt De Ligt in zijn monoloog. 'Of voorin met Bertrand Traoré en David Neres of Justin Kluivert. Traoré werd nog weleens bekritiseerd, maar daarmee werd zijn waarde voor ons onderschat. Verdedigers schoten vaak in paniek als hij de dribbel inzette. En met Kenny Tete en Jaïro Riedewald hadden we spelers die niet altijd in de basis stonden, maar wel gelijkwaardig waren aan de verdedigers die wel speelden. Het gaf de kracht van de bank aan. En dan is er nog het gemis van Davinson Sánchez. Dat merk ik persoonlijk het meest, omdat ik met hem het centrale duo vormde', aldus de talentvolle verdediger, die vertelt dat hij en Sánchez elkaar heel goed konden aanvullen. 'Hij kon heel kort op een spits zitten, ik meer een situatie lezen en inschatten waar wat nodig was. Die combinatie zorgde voor een goede samenwerking. Dat is door zijn vertrek verdwenen. Daardoor is het in de eerste maanden als ploeg, individueel en per linie, zoeken naar de juiste afstemming. Je hoopt dat zoiets heel snel gebeurt, maar dat is niet vanzelfsprekend. Deze selectie is op dit moment gewoon minder dan vorig seizoen.’

Lees meer over:
Plaats reactie

EVH +8

Met name de trainer is minder dan vorig seizoen.

Veel minder.

Ping pong ping ..

18-10-2017 19:09

Bocarra +14

Veel te vroeg tot basisspeler gebombardeerd. Geen zelfkritiek. Maakt nog elke wedstrijd heel veel fouten.

18-10-2017 14:09

NouriVandeBeek +7

Definieer elke wedstrijd, want dat is natuurlijk bullshit.

18-10-2017 14:22

ajaxinho +13

Beste supporters,

Kunnen we nu dan eindelijk stoppen met het afzeiken van de spelers en de trainer!

Zij kunnen er niks aan doen dat de selectie te jong en onervaren is.

18-10-2017 12:58

RaynoFischer +18

Selectie te jong?, Viergever, Veltman, Younes, Schone, Huntelaar, Siem de Jong zijn niet meer de jongste :p

18-10-2017 13:03

Ajaxpubliek +0

Hoogmoed komt voor de val. En dat repareer je echt niet met twee winteraankopen. Laat maar zitten zou ik zeggen als we rond de 8 punten van PSV staan. Ik zou een plan maken voor van de zomer en los van verkopen 40 miljoen investeren in de selectie. In kwaliteit,leeftijd en ervaring. En natuurlijk niet door het amateuristische technisch hart., want die zijn geen knip voor de neus waard. Ook overmars niet..

18-10-2017 12:48

Ajaxpubliek +0

Hoogmoed komt voor de val. En dat repareer je echt niet met twee winteraankopen. Laat maar zitten zou ik zeggen als we rond de 8 punten van PSV staan. Ik zou een plan maken voor van de zomer en los van verkopen 40 miljoen investeren in de selectie. In kwaliteit,leeftijd en ervaring. En natuurlijk niet door het amateuristische technisch hart., want die zijn geen knip voor de neus waard. Ook overmars niet..

18-10-2017 12:48

jarenfan +5

Vond klaaasen nooit zo'n wereld talent,.....
maar moet toch toegeven dat het toch een nuttige kracht was.
Zou hem terug halen zit toch te verpieteren in engeland.

18-10-2017 12:28

NR9 +0

Klaassen is vaak hier uitgemaakt voor zwakke speler , net als traoree. Maar die worden enorm gemist. Ajax is nu stuk zwakker.ook mentaal ( Davy)

18-10-2017 12:13

AjaxPassion +3899

Je ziet toch wat er van Davy terecht komt in Engeland? Voor de Eredivisie een meer dan prima speler, maar in Europa komt hij gewoon tekort.

Speelde bij Ajax altijd rondom de 16 waar zijn kracht ligt, maar is niet van het niveau dat hij ook echt top van Europa gaat worden. Ook bij Ajax zag je dat al in Europa en in de moeilijkere wedstrijden.

Laat niet weg dat hij enorm belangrijk was met veel (mooie) goals op belangrijke momenten, maar als je de lijn van vorig seizoen had willen doortrekken, dan was hij ook bij Ajax tekort gekomen (in Europa). Donny gaat op den duur niet minder zijn dan Klaassen (als hij zijn lijn vanuit de jeugd doortrekt), maar daarvoor moet hij nog wel wat ervaring opdoen en weer aan zijn scorend vermogen gaan werken...

De veruit belangrijkste pion (Bosz) wordt hierboven ook niet benoemt.

18-10-2017 12:21

EKS +5

Wat hier gezegd wordt zit heel vaak boordevol emotie. Gaat alle kanten op. Geldt ook voor bv Schone, dan weer held, dan weer niet het niveau wat we zouden moeten nastreven. Soms binnen 1 wedstrijd.

18-10-2017 21:31

Robeerke +1217

Kijk uit hoor met de waarheid, TH B.V. is tot gekke dingen in staat.

18-10-2017 12:09

Bobbaasje +3

Ajax is zwak, mede door Van der Sar, Bergkamp en Overmars.

Cruijff, Bosz en de supporters wisten het al, alleen de drie musketiers niet.

18-10-2017 12:07

Mung +888

En hoe lang blijft dit geboefte nog in het pluche zitten? Ik voel al aankomen dat we dit jaar weer naast de titel grijpen.

18-10-2017 12:37

Minsc +1512

Met dank aan Overmars, die volgens velen hier uitstekend werk levert.

18-10-2017 11:42

pietjehaag +13

De verstandigste analyse tot nu toe van alle spelers. Blijft een intelligent toptalent!

18-10-2017 11:41

NouridolbergNeres34 +1850

De selectie is minder maar goed genoeg om de titel mee binnen te halen zolang er maar 100% inzet is, paar wijzigingen in de basis en daar wedstrijd of 5/10 aan vast houden.

Zijn nog een paar zeer zwakke plekken younes moet eruit kluivert erin , en het middenveld staat nog niet helemaal vind dat frenkie erin hoort en Dolberg mag ook weer de basis in.

Ben zeer benieuwd op welke 2 positie’s versterkingen gaan komen. Zowiezo linksback lijkt me, linksbuiten of een nummer 6.

18-10-2017 11:39

trainerdv +2

Ok, dus hij bedoelt Sanchez, Klaassen en Traoré. Daar kan ik me wel in vinden ja. Dat is in elke linie een klasbak minder.

18-10-2017 10:49

masterrr +1

Dat is nou eenmaal een risico als je zo'n succesvol Europees jaar hebt
Toch heeft de leiding hier gewoon niet adequaat op gereageerd
Maar als bestuurder krijg je blijkbaar veel meer kansen in de top dan als sporter......

18-10-2017 10:42

Red Devil +3604

Niet alleen de selectie maar ook de instelling bij een flink aantal spelers is minder.
Sommige denken dat ze er al zijn en wel op halve kracht kunnen spelen maar daar hebben ze de kwaliteiten niet voor.
Messie op 10% is nog beter dan deze hele selectie .
Een aantal spelers moet minder babbels hebben in de pers en eens meer gaan presteren op het veld dus elke wedstrijd 100% geven en niet alleen tegen 010.

18-10-2017 10:35

AFCA-CBS +3

Hij heeft uiteraard groot gelijk.
Sanchez was dé man in de verdediging. Klaassen was misschien onzichtbaar maar liep elke wedstrijd een marathon aan meters, daardoor ontstond er ruimte voor Ziyech. Traore kon met een individuele actie een wedstrijd beslissen en hield een halve verdediging bezig.
En dan niet te vergeten wat we nog op de bank hadden zitten: Riedewald, Tete en vd Beek (als invaller).

18-10-2017 10:30

Ajaxvooraltijd +2

Makkelie fluit de wedstrijd. De enige scheids die de klassieker niet zou mogen fluiten al is het alleen al om zijn optreden bij Psv vvv.

18-10-2017 09:54

Siemmie +2147

Heb liever makkelie dan nijhuis. Met die flapdrol komt geen enkele Ajacied heel thuis zondag.

18-10-2017 10:19

behangdelul +32065

Nou inderdaad, Nijhuis was wel het allerslechtste wat ons had kunnen overkomen.

18-10-2017 10:37

vdvaart23 +1

Inderdaad. Ik ben altijd heel voorzichtig met kritiek op scheidsrechters en al helemaal over hun objectiviteit. Ik ga uit van objectiviteit maar deze man..... Nijhuis zou nooit meer Ajax mogen fluiten. Hij doet het zo sneaky, nooit dat het 100% duidelijk is dat hij tegen Ajax fluit. Ik vergelijk hem altijd met onze clubscheidsrechter (3e klasse onderbond)en tevens voorzitter van onze club. De tegenstander kan er nooit precies de vinger op leggen maar hij doet er echt alles aan om ons te laten winnen. Dat doet kutnijhuis ook, die heeft 1 doel: Ajax wint niet vandaag. En gezien de statistieken werkt het uitstekend. Klootzak.

18-10-2017 18:05

de-Ajacied +8

En hij zou niet mogen fluiten omdat hij geboren is in het zicht van de kuip (dordrecht) en werkt in regio rijnmond. Lastig om dan objectief te zijn.

18-10-2017 11:13

blessure +2

Mee eens, voorlopig Siem de Jong op de plaats van v.d.Beek.

18-10-2017 09:04

grannig mokum1 +1

Precies D, het moet nu vastigheid in de elftal komen. De middenvelders zijn in mijn ogen schöne, Siem de Jong, Ziyech

18-10-2017 09:35

AFCA-CBS +3

Volledig mee eens! Vd Beek brengt te weinig. Dan kan die jongen wel de gunfactor mee hebben, uiteindelijk moet je gewoon presteren. En dat doet hij op het moment te weinig.

18-10-2017 10:33

vdvaart23 +1

Onze beste twee spelers zijn frenkie en Ziyech. Die moeten er sowieso is. De derde plek kan over gediscussieerd worden. Iedere wedstrijd dat frenkie niet start is een brevet van onvermogen voor de trainer.

18-10-2017 18:07

AFCA. +3188

En daarom altijd met Schöne starten. Je kan niet van een middenveld met Klaassen, Ziyech em Schöne die al jaren zichzelf bewijzen in de eredivisie en het laatste jaar ook europees, naar een middenveld met Frenkie, Donny en Ziyech. Die kunnen het elftal gewoon niet dragen.

18-10-2017 09:00

RaynoFischer +18

Maar wel Keizer verrot schelden als hij Donny en Frenkie Op de bank zet en met Siem en Schone gaat spelen? :p

18-10-2017 09:09

AFCA. +3188

Ik zeg ook niet dat Siem en Schöne moeten beginnen. Had het alleen over Lasse. De open plek vul je afwisselend in met Frenkie en Donny.
Zeiken doen we toch wel ;-)

18-10-2017 09:36

RaynoFischer +18

"Bij Ajax zijn we nooit tevreden" ;)

18-10-2017 09:44

afcas +3650

uiteraard, want onze huidige coach kan niks goed doen in de ogen van de mensen hier.

18-10-2017 11:32

3*stars*3 +22995

Logisch en dat kan iedereen zien.
Maar voor de Eredivisie hebben we gewoon een prima selectie, kom op.

Wel mooi dat hij Traoré noemt, zwaar onderschatte speler imo.

18-10-2017 08:53

RaynoFischer +18

Komt ook omdat hij vaak 100 kansen nodig had om eens te scoren en laks over kwam, in de Eredivisie viel hij vaker tegen.
Europees vaak dan weer wel goed

18-10-2017 09:06

behangdelul +32065

Je bedoelt Traore van Traore BV, de man die alleen voor zichzelf speelde en alleen in de laatste 10 wedstrijden van het seizoen het op kon brengen om 5 wedstrijden goed te voetballen, die Traore? Blij dat dat blinde paard weg is zeg. Egotripper.

18-10-2017 10:45

Web +178830

Sanchez is onmisbaar voor dit Ajax.
Je ziet dat Onana wat onrustiger is als vorig jaar. Hij mist Sanchez voor zich, de Ligt en Viergever missen Sanchez naast zich. Onze verdediging is daar door gewoon minder. Wober is een prima aankoop, maar ook deze jongen is nog erg jong.

Wat je ook vind van Klaassen ( Donny is misschien een betere voetballer) maar wij missen zijn drive, voorop in het druk zetten, bovendien maakt hij heel veel belangrijke goals.

Jonge spelers gaan zich makkelijker doorontwikkeling met routine naast zich, maar dat moeten wel goede voetballers zijn, kwaliteit gaat boven alles.

Rijkaard en Cocu de beste voorbeelden in het verleden, maar vind ze maar eens, ik ken ze niet.

In de winter mogen er twee echte versterkingen aan getrokken worden van de RVC ( geen breedte aankopen ) Ik ben benieuwd, eigenlijk weet ik wel zeker dat dit niet gaat lukken ( maar laat mij graag verrassen ) welke goede speler gaat in de Nerderlandse competitie voetballen, waar je zelfs als kampioen al niet meer plaatst voor de CL. Bovendien moet ik nog zien of wij van die verschrikkelijke kunstgrasvelden afkomen?

Overmars wens ik heel veel succes met zijn versterkingen. Maar ik reken nergens, omdat het bijna onmogelijk is.

Wij zullen het moeten hebben van de scouting, en de spelers op jongere leeftijd binnen moeten halen, en daar zijn ze heel goed in geslaagd , zowel in Jong als onder 19 lopen grote buitenlandse talenten, nu maar hopen dat die zich door ontwikkelen.

Ook Neres laat zich zien, deze speler heeft scorend vermogen en is erg snel, nu maar hopen dat Keizer eens gebruik gaat maken van Kluivert op links, laat hem gewoon eens 5 wedstrijden staan, en zit hij er dooreen wissel hem dan de laatste 20 minuten. Kluivert heeft diep gang, kan zowel buiten als binnen door. Ziyech speelt ook veel beter met diepgang voor hem, gelukkig zagen wij zondag de echte Ziyech weer eens, ook hij komt uit een mindere periode met te veel balverlies.

18-10-2017 08:50

4xEC1 +7664

Ik heb met open mond jouw verhaal zitten lezen Web! Normaal blink je uit in de grootste onzin maar petje af voor dit hoor! Ga zo door...

18-10-2017 18:48

ziz0u. +43

als je geen sanchez hebt ten op zichte van vorig jaar ben je per definitie minder goed...

18-10-2017 08:47

MankeNelis +7

Er is goed geanticipeerd in de zomer. Davinson stond aardig te verdedigen tegen Real. Geweldige speler zeker op die leeftijd.

18-10-2017 07:59

ajax4ever01 +13

Goh dat hadden we nog niet door

18-10-2017 07:35

AjaxPassion +3899

De selectie is inderdaad minder dan vorig seizoen, maar dat ligt gewoon aan het TH (men had Sanchez, Tete, Riedewald en misschien Traore gewoon kunnen behouden en het TH had de selectie verder moeten versterken met de tekortkomingen die al 2 a 3 jaar duidelijk zijn) en aan de huidige trainer zijn staf, aangezien zij absoluut niet het maximale uit deze selectie halen.

18-10-2017 12:26
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.