Keizers visie: 'Zie de bal graag centraal'

door BvdPloeg 14

Keizers visie: 'Zie de bal graag centraal'

door BvdPloeg 14

Laatst geüpdatet

Marcel Keizer is blij met de geleverde arbeid tijdens het trainingskamp in Oostenrijk. De coach liet zijn spelers flink zweten en dat moet uiteindelijk snel resultaat gaan opleveren.

Keizer, die nog maar eens benadrukt dat hij het hoofdtrainerschap niet zag aankomen en niet hoefde na te denken toen de kans zich voordeed, stelt in gesprek met Ajax TV dat hij veel van zijn assistenten verwacht. 'Deze baan kun je niet in je eentje. Met z'n allen zijn we in Oostenrijk al bezig, bijvoorbeeld als een middagtraining moet worden overgenomen en ik later kan aansluiten. Ik doe zelf het liefst veel, maar je hebt je staf gewoon nodig. De dagen zijn druk, want je wil de jongens individueel spreken en teambesprekingen doen.'

'Een heleboel zijn opgegroeid met Ajax of ze zijn gehaald en weten precies wat er aan de hand is. Als je hier speelt, moet je wedstrijden winnen en het liefst ook met goed voetbal', omschrijft Keizer nog maar eens de doelstellingen. 'Ze trainen serieus, hard en zijn met komend seizoen bezig na een jaar met een Europa League-finale. Ik heb het idee dat iedereen er zin in heeft en komend seizoen fris van start wil gaan. De groep staat er op dit moment goed voor. Ik heb tegen spelers gezegd dat het verdedigende gedeelte met vroege en hoge druk het stadion af en toe in vuur en vlam heeft gezet. Daar is vorig jaar aandacht aan besteed en dat doen we nu weer.'

Maar Keizer is naar eigen zeggen op meer fronten hetzelfde als voorganger Peter Bosz. 'Op voetballend gebied heeft iedere trainer wel een paar nuances, die hij anders ziet, maar ook daar komt veel overeen. Er zat een bepaalde lijn in en ook wij willen voetballen van achteruit, via het middenveld en via de zijkanten doorkomen. Aan de bal zie ik de bal graag centraal, zodat we daar met goede spelers de openingen kunnen vinden.' Keizer hoopt ten slotte dat hij dat kan doen met dezelfde spelers. 'Het is goed om waakzaam te blijven en te kijken waar nog goede spelers rondlopen die ons kunnen helpen. Maar als het zo blijft, kunnen wij tot de winter prima spelen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23948

Het klinkt allemaal goed. Maar De Boer sprak ook altijd over aanvallend voetbal. Ik ben er van overtuigd dat Keizer het ook kan brengen, maar ik wil het eerst zien, dan geloven.

08-07-2017 12:36

Afca85meer +1

De bal centraal klinkt goed. Wetende dat we aan de buitenkanten de zwakkere schakels hebben. (Linksback/rechtsback/rechtsvoor)

08-07-2017 12:25

Babangida83 +23948

In het midden kan je bovendien het makkelijkst schakelen naar waar de bal naar toe moet, waar de ruimte ligt. Je staat namelijk overal relatief dicht op. Het is dus ook erg effectief. (Mits je er geen types als Gudelj hebt staan, natuurlijk.)

08-07-2017 12:28

Ajax95Duivendrecht +24166

Herkenbaar.

Het voetbal onder Bosz was spectaculair en met name 'zonder bal' (hoog druk zetten, doordekken) al stukken beter dan onder De Boer, maar het spel 'in balbezit' hield nog altijd niet over. Bosz wilde de buitenspelers namelijk de zijkant laten bestrijken, met als doel dat ze 1v1 en soms zelfs 1v2-situaties uitspelen. Younes kan dit, maar de andere buitenspelers afgelopen seizoen konden dit niet. Met als gevolg: stroperig en voorspelbaar spel op de flanken. Ondanks de vele geslaagde dribbels van Younes (meeste van de hele Eredivisie) waren de aanvalspatronen over de flanken steeds hetzelfde. De tegenstander kon zich hier vrolijk op instellen.

Om in het hedendaagse voetbal doelgerichtheid te krijgen, moet je zoveel mogelijk spelers voor de goal positioneren. Dat kan door de buitenspelers te laten zwerven en de backs hoger op te stellen. Dat ontbrak vorig seizoen. Een bijkomend voordeel is dan ook dat je meer afspeelmogelijkheden creëert voor je middenvelders. Keizer liet bij Jong Ajax het juist wel op deze manier zien. En met succes: veruit de meeste goals van alle JL-ploegen. Ook meer tegen, maar dat lag vooral aan de kwaliteit van de keepers!!! en de rest van de laatste linie. Ik verwacht dat deze defensieve zwakte met onze huidige achterhoede in Ajax 1 plus Onana op goal geen issue meer zal zijn.

08-07-2017 09:41

Ajaxbrl +13863

Ik zie de bal graag in het netje , met name bij de tegenstander.

08-07-2017 08:59

Web +178830

indedaad de bal centraal, want daar lopen de beste spelers, ik ben er altijd al voor, zijn je backs niet de beste spelers, bal inleveren aan je middenvelders.

08-07-2017 08:33

Web +178830

Daar heb je ook wel gelijk in, maar dan moet je die backs wel hebben.

Vandaar dat ik het ook jammer vind, dat wij op die plekken niet door groeien, ik vind Veltman een centrale verdeiger, maar daar is hij eigelijk ook weer te klein voor

08-07-2017 12:18

vanreenen +10319

Vanmiddag 15:40 uur Ziggo Sport Ajax-Werder Bremen.
Dus kijken en dan kan je zelf vaststellen of er nog spelers gehaald moeten worden.

08-07-2017 08:40

..::Rootje::.. +676 moderator

Dan moet je niet met Schone op 6 gaan spelen. Zet daar beter een Sinkgraven of een Van de Beek. En koop een aanvallende linksback en rechtsback erbij.
Met alleen slungel Veltman en groentje Zeefuik ga je het niet redden, zeker niet Europees. Daarnaast moet er nog een linksback bij. Er is dus nog werk aan de winkel.

07-07-2017 23:32

Ozymandias +159568

Sinkgraven op '6' proberen lijkt mij persoonlijk helemaal geen gek idee. Hij is een stuk feller dan Vd Beek en De Jong (die ik beide liever als rechtshalf zie) en dat is een belangrijke eigenschap voor een '6'. Alleen kan ik moeilijk inschatten of hij verder geschikt is voor de positie van '6'. Pas als hij op die positie speelt kan ik een oordeel ontwikkelen of hij daar geschikt is.

08-07-2017 01:23

insectenverdelg +23512

cd Beek wordt de nieuwe 6. En nee Sinkgraven is niet feller dan Donny.

08-07-2017 01:40

Ajax95Duivendrecht +24166

Doe maar geen Sinkgraven op 6. Die kan niet in een controlerende rol spelen, getuige het tweeluik tegen Rapid Wien. Hij heeft te veel risico in zijn spel om als 6 of controleur uit de voeten te kunnen.

Van de Beek is wel uitermate geschikt voor 6. Het liefst zie ik hem op termijn de 6-positie overnemen van Schöne.

08-07-2017 10:05

Babangida83 +23948

Vergeet De Jong niet. Die draait zo ongelooflijk makkelijk weg (ook tegen ManU), is niet normaal. Dan heb je op die positie altijd rust aan de bal. Moet wat dat betreft bij hem altijd een beetje aan Pirlo denken. Die kon dat ook als een meester. Toch was hij fysiek en qua snelheid niet het beste, maar dat maakte niet uit. Pirlo speelde op het EK 2014 toen Italië met vrij Nederlands voetbal de finale verloor ook op 6.

08-07-2017 12:34

Ajaxamersfoort +138

ik zie de bal het liefst centraal in het doel.

07-07-2017 23:18

RusselWestbrook +21

Ik het liefst onder tegen de kruising aan, maar ieder zijn ding.

07-07-2017 23:19

Kingoffdatoilet +17245

Rechtsboven in de kruising met een mooie curve.

08-07-2017 01:30

Capi86 +0

Ja, in de winkelhaak

08-07-2017 11:56

Ajax0317 +0

Morgen mogen we weer hoor! Werder gaat eraan!!

07-07-2017 23:16

DulceDesde +369

Als je van Bladeren of Alblas op doel krijgt is het te hopen dat ze eraan gaan!

07-07-2017 23:29

Ajax0317 +0

Als je snel druk zet komt Bremen niet eens bij onze defensie in de buurt

07-07-2017 23:49

GvanderK +2750 moderator

Dit kan wel is positief gaan uitpakken, het nieuwe seizoen begint te kriebelen!

07-07-2017 23:14

M.Olsen +3

Fijn, ik hou ervan als de bal in het middel is. Dan kan je alle kanten op. Terwijl als je aan de linkerkant zit je niet snel naar rechts kan verplaatsen. Zo heb je ik het midden dus 2x zoveel ruimte dan aan de zijkant, waardoor je makkelijker ruimte kan creëren. Dit vereist alleen een subliem middenveld met technisch en tactisch inzicht.

De jong ziyech nouri zou ik graag willen zien.

07-07-2017 23:09

AFCA. +3283

Bosz en Keizer hebben wel degelijk een andere speelstijl. Keizer is meer van het korte voetbal. Bosz wilde de bal snel veroveren en direct vooruit. Vaaj zag je ook dat een linie werd overgeslagen en meteen Dolberg werd gezocht. Bij Keizer zal dit niet zijn. Backs moeten meer opkomen om door de beweging ruimte te creëren. Buitenspelers moeten zich meer naar binnen positioneren en de middenvelders mogen alles bedenken.
Ik denk dat we dit seizoen mooier voetbal gaan zien en vaak mooie goals door combinaties.

07-07-2017 22:52

FlyingDutchMan +17316

Zag afgelopen seizoen inderdaad vaak wedstrijden dat Dolberg het niet had, dan komt die bal ook weer net zo hard terug.

08-07-2017 00:42

Bensco +7175

Ik zag laatst een analyse van VI en daar viel het mij ook al op. Bosz was echt van het hoge druk voetbal terwijl Keizer er meer een van snel combinatie voetbal lijkt te zijn. Bosz ging voor snel de bal veroveren en naar voren voetballen terwijl keizer voor de voetballende oplossing lijkt te gaan en maximale bezetting op de tegenstander zijn helft wilt zien. Om heel eerlijk te zijn lijkt het op Frank zijn manier van voetballen maar Keizer kan zijn eigen kijk erop hebben. Zal mij echt benieuwen want de ED en Europees is wel wat anders dan de Jupiler League.

08-07-2017 00:57

willieovertoom +570

Ja, ik zie grote verschillen tussen Bosz en Keizer. Bosz was meer van het directe voetbal, iemand die de bal snel wil veroveren en daarna doormiddel van snel voetbal een goal wil maken. Bij Keizer is het, buiten het druk zetten, totaal iets anders. De verdedigende lijn staat extreem hoog, zo stond de laatste linie bij Jong Ajax vaak op de middenlijn, liepen de middenvelders door elkaar heen en stonden de aanvallers in dienst van het middenveld. De backs stonden extreem hoog, de op papier vleugelaanvallers als Cerny en Mazraoui konden het zowel breed houden als naar binnen trekken, wat fijn was voor backs als Zeefuik en Dankerlui. Middenvelders als Nouri en De Jong hadden hierdoor extreem veel afspeelmogelijkheden. Onder Keizer zal het meer een rondo worden, geduldiger. Hier natuurlijk een uitstekend voorbeeld van vorig seizoen. Totaalvoetbal.

https://www.youtube.com/watch?v=LCBWnIdQdRA

07-07-2017 22:51

Maik +423

Heb alweer helemaal zin om te kijken vanmiddag. Ben benieuwd of hij de speelwijze één-op-één kopieert naar het eerste of toch wat aanpast gezien je niet in de JL speelt. Heb sws amper JA gezien vorig jaar, dus let's go mannen! Mijn ongezonde dosis optimisme staat alvast gereed, dus op naar de CL-finale dit jaar! ;)

08-07-2017 11:06

afckoekwaus +0

Niks tegen Keizer (ben erg benieuwd en wil hem graag aan het werk zien) maar als Bosz een slecht jaar had gedraaid had hij gezegd dat hij een hele andere trainer dan Bosz was.

07-07-2017 22:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.