VI: 'Bosz wilde geen gezamelijk statement'

door BvdPloeg 60

VI: 'Bosz wilde geen gezamelijk statement'

door BvdPloeg 60

Laatst geüpdatet

Voetbal International heeft woensdag een nieuw inkijkje gegeven in de laatste weken van Peter Bosz bij Ajax. Volgens het medium had Ajax graag gezien dat beide partijen met wederzijdse complimenten uit elkaar zouden gaan, maar dat gebeurde niet.

Tussen twee beoordelingsgesprekken in meldde Dortmund zich, waarna de toon in de gesprekken veranderde. Bosz werd aangerekend dat hij het toch wilde proberen met Anwar El Ghazi en Riechedly Bazoer, die eigenlijk op de nominatie stonden om te vertrekken. Hij kreeg kritiek voor het feit dat hij voor het uitduel met PSV niet frisse spelers liet starten en in de finale zou hij te veel hebben vastgehouden aan zijn eigen tactiek. De finale zou met meer moeite dan nodig gehaald zijn en jonge spelers hadden eerder de kans moeten krijgen.

En zoals bekend was er onenigheid over de invulling van de technische staf. Hennie Spijkerman zou naar Jong Ajax gaan, een opvolger mocht alleen door het technisch hart worden gekozen. 'In de praktijk hield dit dus in dat de derde assistent, Dennis Bergkamp, als onderdeel van het Technisch Hart, wel inspraak had in de tweede assistent (opvolger Spijkerman), en de hoofdtrainer dus niet. Een bizarre constructie, zoals het Technisch Hart in de afgelopen jaren vaker gedoogconstructies en opvallende bewegingen teweeg bracht, maar voor de clubleiding was dit nou eenmaal besloten met het Plan Cruijff, en heeft het Ajax volgens hen ook veel voorspoed opgeleverd.'

'Al met al was de evaluatie grondig en nietsontziend', concludeert VI. 'Bosz hield er vooral over het technische staf-vraagstuk een slecht gevoel aan over en zag plotseling een ideale oplossing voorbijkomen.'Het is ook de belangrijkste reden waarom het verstandshuwelijk binnen de technische staf pas deze week aan het oppervlak kwam. Dat het alsnog tot uiting kwam, en zodoende als een oorlog werd neergezet, lag aan de laatste week. Het Technisch Hart koos niet voor Bosz, ging niet voor zijn vertrek liggen en wilde niet aan zijn eisen met betrekking tot de nieuwe assistent voldoen. Op maandagavond hoopte de club de trainer nog te bewegen tot een gezamenlijk statement dat beide partijen in goed overleg en vol harmonie uit elkaar zijn gegaan, maar daar voelde Bosz weinig voor.'

Lees meer over:
Plaats reactie

suske +25

Als Bozs niets van Dortmund had gehoord was hij bij Ajax gebleven en hadden wij niets van een conflict vernomen. Nu heeft hij het gebruikt om zijn vertrek te forceren. Hij kon tenslotte bij Dortmund vijf keer meer gaan verdienen. Dus is het een geld kwestie/dief van zijn eigen portemonnee wilden hij niet zijn.

08-06-2017 09:09

R.F. +1

Egbers: Bosz had vanaf het begin geen klik met de assistenten maar het was geen onwerkbare situatie
Barend: 'verschil van inzicht over trainingsintensiteit'

07-06-2017 22:30

Gewoon Gijs +18432

Veeg teken. Als Bosz van harte weg gegaan was, vanwege mogelijkheden bij Dortmund, dan had een gezamenlijke statement van Ajax en Bosz niet zo moeilijk geweest. Maar hij heeft er echt de balen van dat hij zijn werk bij Ajax en met de spelers daar niet voort kan zetten en uit kan bouwen. Bosz kan en zal het nu niet meer hardop zeggen. Maar volgens mij had hij het liefst (met echte steun) door gegaan bij Ajax. Al typend maak ik me weer boos dat ze die steun niet gegeven hebben en dat Ajax niet pal voor hem is gaan staan en een vertrek geblokkeerd hebben.

07-06-2017 20:17

StoepOpDePoep +0

Allemaal toch wel valide kritiek als je het zo achter elkaar neerzet. Dat ie daar niet tegen kan is dan zijn probleem niet dat van Ajax. Nouja, koppie omhoog, nieuwe trainer aanstellen deze week en klaarstomen voor de voorrondes van de champions league.

07-06-2017 19:12

Godenzoon88 +34

Gezamenlijke statements zijn voor pussys. Zeg gewoon waar het op staat. Klaaar#!

07-06-2017 18:12

ajax4ever01 +13

Van VI wordt je ook een beetje gek, eerst zeggen ze dit dan zeggen ze dat net als dat bij de Telegraaf het geval is.

07-06-2017 16:40

Piejotter +9

Het is nog nooit anders geweest, geld voor alle media, krant , tijdschrift. Het is maar een mening en heel soms een feit.

07-06-2017 17:18

Piejotter +9

Als ik het goed begrijp zijn opgestelde regels als gevolg plan Cruijff die een onlogisch besluit hebben opgeleverd. Waarom zou Bosz geen inspraak mogen hebben in de opvolger van Spijkerman? Hij moet er het hele jaar mee werken. Idiote constructie, snel wijzigen voordat er in de toekomst meer problemen mee komen. Ik snap wel dat Ajax de lange termijn belangrijker vind maar in het geval van een assistent voor de hoofdtrainer, en hoofdtrainer geen inspraak laten hebben is men echt verkeerd bezig. Overigens deel ik alle kritiek op Bergkamp, en Spijkerman niet, dit is een regel zoals het bestuur destijds heeft samengesteld. Zij zijn alleen volgers en zijn dan ook niet meer bij het eerste direct betrokken. Overigens ze volgen wel het plan Cruijff dat geloof ik wel, maar de details zijn al ingevuld en staan die niet op papier dan volgt een ieder zijn weg zoals het uitkomt. Het gaat om details waar men lekker om kan vechten als kleine jongens op een speelplein. Overigens zie ik geen toekomst met El Ghazi of Bazoer. En zoals men weet bij elk bedrijf waar je werkt valt altijd wel wat te bekritiseren aan de leiding.

07-06-2017 16:43

Ozymandias +159568

Niemand zegt dat Bosz geen inspraak mocht hebben over de opvolger van Spijkerman. Er is een verschil tussen mee mogen denken wie Spijkerman moet opvolgen en daar het besluit over mogen nemen.

07-06-2017 17:22

3sterren +20205

Precies, en met een Jol-scenario in het achterhoofd heeft men kennelijk in de Directie gedacht één assistent meenemen is genoeg.
Bij een eventueel vertrek van de hoofdtrainer blijft Ajax op deze manier tenminste een leegloop van assistenten bespaard...
Of hij spelers zou meenemen naar Dortmund gaf Bosz tijdens een interview geen antwoord.
Een veeg teken...

08-06-2017 17:12

Babangida83 +23955

Vreemd dat een echte Cruijff-trainer het TH niet respecteert en bovendien de door Cruijff voorgestelde vaste clubassistent (in dit geval Spijkerman) niet accepteert. Bosz had in mijn ogen moeten instemmen met een andere vaste clubassistent, gekozen door het TH. Vind sommige kritiek een beetje te makkelijk. Tactisch plan voor de finale. Klopt. Maar zonder Bosz hadden we die finale nooit gespeeld. Je bent nu iemand aan het afkraken omdat hij overpresteert...Niet echt stimulerend om goed te gaan presteren...want dan kom je namelijk ongetwijfeld in situaties waarin je meer fouten maakt (en dus een slechtere beoordeling).

Voor degenen die aan het technisch hart twijfelen en er niet alles precies van weten:
Het TH is op dit moment niet ingevoerd zoals ontworpen door Cruijff. Daarnaast heeft een adviesrapport van Ling ook nog een alternatief voorgesteld toen de problemen met Jonk ontstonden. Deze is niet overgenomen. Destijds is besloten Sar toe te voegen als voorzitter, het Hoofd Jeugdopleiding ook (geloof ik), en De Boer ging even daarna ook weg. Opzich geen slecht alternatief misschien. Maar het leidt blijkbaar alsnog tot onduidelijke rolverdelingen en bevoegdheden soms. Dat het frictie met het ego van een trainer geeft, is normaal. Maar hij wist waar hij aan begon en is bovendien een passant.
Dat allen, Bergkamp én Overmars én Ouali, in het TH zitten is nodig voor de lange termijn. Als namelijk één van de drie (excl trainer) vervangen dient te worden, dan kan de andere er voor zorgen dat het technisch beleid consistent met het verleden blijft. Het gevoerde beleid is zo dieper verankerd binnen de club. Als je, zoals bij Feyenoord, het enkel met een Technisch Directeur doet. Dan ben je qua beleid afhankelijk van één persoon. Als iemand het dan in z´n botte harses krijgt om Van Geel weer aan te nemen bij Ajax, heeft hij dan ook bevoegdheid om de gehele jeugdopleiding te reorganiseren. Dat is bij Ajax onmogelijk omdat Bergkamp en Ouali zich er dan tegenaan bemoeien. Echter waren volgens Ling de taken niet goed afgebakend. Iets wat mij sterkt in de gedachte dat Bergkamp denkt dat hij soms op de stoel van de trainer mag gaan zitten. Maar zo is het niet.
Ik vraag mij wel af of het TH wel Cruijff-voetbal nastreeft. Immers hebben ze Jonk eruit gebonjourd en nu misschien Bosz ook. Daarnaast doet de kritiek mij vermoeden dat zij voor een behoudendere tactiek hadden gekozen hier en daar. Maar dit laatste is pure speculatie.

07-06-2017 15:56

Ajaccus +10

Zet nou is het beleidsplan op papier zodat bij aanvang van een samenwerking de verhoudingen en verwachtingen duidelijk zijn. Wat wordt er verwacht, wat is de hierarchie, wat zijn de doelen. Teken allemaal dat papiertje voor accoord zodat je daar tussentijds en einde seizoen op kan evalueren en terugkomen. Zorg voor een goede communicatie en vaste van te voren gestelde ijkmomenten zodat er ook tussentijds bijgesteld kan worden en je niet ineens aan het einde van het seizoen alles op je bord krijgt. Evalueer nu is goed wat er gebeurd is en houdt dat dicht bij jezelf als technisch hart. Met name: is de huidige structuur van het technisch hart wel de juiste?
Het moet toch overduidelijk zijn dat dit zo niet kan bij een topclub.

07-06-2017 15:57

Schillo +2

Marcel Keizer op pole position volgens VI

07-06-2017 15:56

Redrum +96251

Feit: Peter Bosz gaat bijna 5 keer zoveel verdienen bij zijn nieuwe club Dortmund. Feit: toen Dortmund aanklopte bij Peter veranderde opeens zijn houding tijdens de beoordelingsgesprekken met Ajax. Feit: Peter Bosz heeft nooit voor Ajax gespeeld en heeft zijn vorige club na één seizoen verlaten om Ajax te gaan trainen. Feit: Dennis Bergkamp en Edwin van der Sar hebben jaren voor Ajax gespeeld en meerdere prijzen gewonnen met Ajax. Feit: Dennis Bergkamp en Edwin van der Sar werken al jaren voor Ajax. Feit: er zijn nooit eerder signalen naar buiten gekomen dat er onrust zou heersen tussen Peter Bosz en zijn assistenten. Ik zou zeggen: kijk eens puur naar de feiten. Wat is het meest waarschijnlijke? Heeft Peter een conflict bewust laten escaleren om zijn zakken te gaan vullen in Dortmund of heeft Bergkamp onze Edwin gemanipuleerd om Bosz weg te krijgen?

07-06-2017 15:50

Babangida83 +23955

Er was in maart ook al gelekt over dat PSV-uit perikel. Ook niet netjes. Dat is wat mij betreft een signaal van onrust. Bovendien heeft Klaassen voor de camera ook gezegd wel eens wat opgevangen te hebben. Maar niet van deze proporties zoals nu geschetst in de media. Ook gaf Spijkerman aan daar voor Jan-lul te zitten naast Bosz en Krüzen. Dat is natuurlijk ook niet van één wedstrijd. Op dat puntje is het feit dus omgekeerd.

07-06-2017 16:10

Cello +52979 moderator

Kwa voetbal visie staat Bosz zeer dich bij Johan Cruijff's visie. En daarmee houdt het op.
Wanneer Bosz zich een beetje ingelezen had mbt Ajax en hoe het daar werkt, had ie geweten of kunnen weten, dat het Plan Cruijff toch echt wel wat meer inhoud dan slechts het voetbal-aspect.

Het is al jaren bekend, dus ook voor de komst van Bosz, dat het TH de beslissende stem heeft in het aanwijzen/benoemen van stafleden bijvoorbeeld. Het is ook bekend, dat reeds in de tijd van De Boer een paar jaar terug, de hoofdtrainer uit het TH gehaald zou worden. De Boer maakte er op gegeven moment al geen deel meer van uit, omdat de hoofdtrainer slechts een passant zou zijn en niet een heel zwaar stempel mag drukken op zaken die langjarig effect op de club kunnen hebben.

Kijk....daar kan en mag je het mee oneens zijn. Daar is niets mis mee. Maar ik weet 100% zeker, dat deze opzet, de structuur binnen de club, de manier hoe Ajax georganiseerd is, vóórdat Peter Bosz tekende met hem is besproken/doorgesproken.
Het kan niet zo zijn, dat hij er in de laatste maand door verrast is geworden.
Hij heeft in de zomer van 2016 met zn volle verstand getekend bij Ajax, wetende dat hij op Kruzen na, geen invloed heeft of zal hebben kwa eindoordeel over de invulling van zijn volledige staf.

Toen kon ie er schijnbaar wel mee leven. Nu niet meer.
Van der Sar houdt vast aan plan Cruijff en dan is de keuze aan Bosz of ie alsnog ermee kan leven of niet. Het bleek van niet.

Mijn mening is, dat omdat Bosz de organisatie-structuur binnen Ajax vóóraf al wist hij eigen toen al tot de beslissing had moeten komen het niet te kunnen accepteren. En dus gewoon bij Maccabi had moeten blijven.

07-06-2017 15:45

3sterren +20205

Daar is niets mis mee. Ajax is de ene keer een springplank, de andere keer een kweekvijver. Business as ever.

Maar wat een idiote slotzin...
En daarom is Feijenoord dit jaar kampioen geworden, had je er net zo goed bij kunnen typen...

08-06-2017 17:20

jarenfan +5

Verbaasd mij dat geen enkele journalist daar iets van gemerkt heeft.

07-06-2017 15:46

eros +4823

Eindelijk een trainer die goed voetbal brengt.
Eindelijk een trainer die plan Cruijff na streeft.

En wat gebeurt er mee? Hij wordt geofferd.
Slechtste transfer van deze zomer!

07-06-2017 15:39

Adam24 +39210

Het komt Bosz allemaal wel erg goed uit. Hij doet net alsof die de laan uit is gezet en bij Telstar zijn carriere voor een prikkie nieuw leven in moet blazen. Er was wat onenigheid (zoals bij iedere club) en hij kon ergens anders 5x zoveel verdienen + 10x zoveel investeren. Begrijpelijke keuze, maar stel je niet zo aan.

07-06-2017 15:35

Cello +52979 moderator

Je hebt dus de visie van Cruijff speltechnisch en tactisch en je hebt de visie van Cruijff bestuurtechnisch. En in deze blijken die elkaar te bijten. Bosz voldoet aan het speltechnische en tactische aspect, maar wbt bestuurtechnisch loopt ie tegen de muur van regels die Cruijff graag zou zien en waaraan in dit geval Van der Sar vast wil houden.

07-06-2017 15:22

Redrum +96251

Ja en was Peter ook tegen deze muur aangelopen als Dortmund niet had aangeklopt met een dikke zak geld? We zullen het helaas nooit weten, maar ik denk persoonlijk dat ze er dan wel uit waren gekomen.

07-06-2017 15:36

Cello +52979 moderator

Tuurlijk. Maar misschien was het ook niet echt zo'n groot probleem. Zonder BVB was ie gewoon gebleven en had ie zich geschikt naar Van der Sar. Nu...met die aanbieding op zak van BVB kon ie het harder spelen. Van der Sar bleef er niet gevoelig voor en bleef vasthouden aan het Plan Cruijff, zoals ie al zei....en ja als je hoog spel speelt en dreigt met BVB dan moet je uiteindelijk het waarmaken en dan ook gaan als je niet je zin krijgt.

Maar eerlijk gezegd, Peter Bosz moet allang van de bestuurlijke structuur binnen Ajax op de hoogte zijn geweest. Al in de zomer van 2016. Je treedt aan en wil weten hoe of je je staf kan gaan samen stellen. Je krijgt te horen dat je één (Kruzen) mee mag nemen en dat de rest door het TH wordt ingevuld. Daar is ie destijds met zn volle verstand mee accoord gegaan. Immers hij tekende. Hij had dus allang kunnen weten, dat in juni 2017 met het Plan Cruijff in het achterhoofd, hij kansloos zou zijn met het verzoek zijn verdere staf aan te passen. En dus zou ik zeggen dat ie bijna, op deze manier, bewustr heeft aangestuurd op een breuk en daarmee het vertrek....iets wat ie kon riskeren in de wetenschap dat BVB hem wilde hebben.

07-06-2017 16:10

Danivr +0

Cruijff was ook een geweldige voetballer. Schoenmaker blijf bij je leest. Blind varen op bestuurlijke ideeën van Cruijff vind ik geen goed idee. Een goed idee had ik wel gevonden: volgend jaar met Bosz. Of Spijkerman en Bergkamp blijven zou me worst wezen.

07-06-2017 15:46

Cello +52979 moderator

Ze hebben destijds gekozen voor het plan Cruijff. Een volledig plan. Niet een deel. Ze gingen alles implementeren of niets. Ten minste zo was het. Daardoor was er ook zoveel gesteggel rond 2010 onder andere.

En nu, terecht, houd men zich vast aan niet alleen het voetbaltechnische aspect, maar ook het bestuurlijke aspect. En dan kan je zeggen, dat Cruijff er geen verstand van had en 'schoenmaker blijf bij je leest'. Ja. Kan. Maar feit is dat het nu al jaren zo werkt en men het volledig heeft geImplementeerd.

07-06-2017 15:59

Aeter +6644

Er is geen plan Cruijff geimplementeerd. Cruijff en Jonk hebben daar duidelijk afstand van gedaan. Er zal vast deels wat overgenomen zijn, maar dit is niet plan Cruijff.

07-06-2017 16:04

Cello +52979 moderator

Kan wel dat Jonk en Cruijff er afstand van hebben gedaan, maar dat laat onverlet, dat Ajax het plan dat opgesteld was toch 1-op-1 heeft doorgevoerd.

07-06-2017 16:12

Babangida83 +23955

Toch niet helemaal nog. Daar zijn wel duidelijke voorbeelden van. Eén daarvan is de opzet van het TH.

07-06-2017 16:15

Aeter +6644

Dat is pertinent niet waar. Ze namen afstand van het plan omdat zij hun naam er niet aan wilden verbinden vanwege de wijzigingen, dus het is sowieso niet het originele plan.

07-06-2017 17:06

waayop +882

Hoe zag dat orginele plan er dan uit? Ik ken alleen dat stuk van Jongkind.

07-06-2017 18:44

Babangida83 +23955

Schoenmaker blijft bij je leest. Bestuurlijk op technisch vlak, dat is ook de leest van Cruijff. Cruijff heeft bij Ajax meegemaakt hoe slecht dat functioneerde, bij Barcelona en in Amerika heeft hij ook nog veel meegemaakt hoe het wél kan. Dus, een bankdirecteur gaat daar echt niet meer van weten. Juist niet. Cruijff kent als geenander de praktijk.

Daarnaast heeft Ling, die een voetbalbedrijf heeft zich ook nog geadviseerd hoe bepaalde facetten beter kunnen. Dit advies is helaas niet overgenomen en daar plukken we nu de ´vruchten´ van.

07-06-2017 16:20

ram +7283

Klasse Bosz! Goed dat hij zich niet voor het karretje laat spannen door dat Incestueuze Hart.

07-06-2017 15:25

Redrum +96251

Goed dat hij weigerde gewoon zijn werk te blijven doen waar hij voor betaald krijgt? Wat denk je dat er was gebeurd als Dortmund geen interesse had getoond? Hadden ze dan afscheid van elkaar genomen en had Peter rustig thuis op zoek kunnen gaan naar een nieuwe club? Of is het misschien niet zo klasse wat Bosz heeft gedaan?

07-06-2017 15:33

ram +7283

Ehm... ik heb het over zijn beslissing om geen gezamenlijk statement naar buiten te brengen. Dat vind ik klasse. Ik word altijd misselijk van die zogenaamde "in goed overleg uit elkaar - bullshit".

Wat jij allemaal aanhaalt heeft weinig met mijn reactie of dit artikel te maken. Maar ik wil er wel even op reageren hoor:

1.Hij heeft nooit geweigerd zijn werk te doen. Waar heb je het over?
2. Als Dortmund niet was gekomen was dit waarschijnlijk een slepend conflict (a la Cruijff Revolutie) geworden, dan was Bosz waarschijnlijk gebleven (logisch) en misschien was het goed gekomen maar waarschijnlijk niet.
3. Ehm, ik snap de insteek van je opmerking niet. Waarschijnlijk doel jij hier weer op zijn vertrek terwijl ik "klasse" zei op het gezamenlijke statement.
Ik neem Bosz het vertrek in ieder geval totaal niet kwalijk. Dat komt op het conto van Van der Sar en de vier Dwergen.

07-06-2017 19:05

V12 +867

De punten van kritiek zijn wel terecht. Maar als je wilt dat hier wat meegedaan wordt dan kun je gewoon Marcel Keizer voor de groep zetten. Hij zal de jonge spelers kansen willen geven. Van de Beek voor Klaassen, De Jong voor Schöne. Kluivert en Pelle voor Youness De Ligt voor Viergever en Sinkgraven weer op de backpositie. Ook voetbalt hij zeer aanvallend. De kritiek op de finale vindt ik te makkelijk. De tactiek van ManU hield simpelweg in dat er niet gevoetbald werd maar dat de bal omhoog moest om dan te kijken of de tweede bal voor de voeten wil vallen. Dat Felliani de bal kopt is geen probleem. Zoals Cruijff zei "ik heb nog nooit een voetballer een bal met zijn hoofd zien aannemen". De bal daarna moet je winnen en dat lukte niet. Je hebt doodgewoon weinig gecreëerd maar zelf lange ballen gaan spelen was nog kanslozer geweest. Zij hebben grote bomen die kunnen koppen en die hebben wij eenvoudig weg niet. De wedstrijd killen zoals tegen Schalke en Lyon had moeten gebeuren doe je door je organisatie aan te passen. Dat kan o.a. door te wisselen. Vd Beek erin en wellicht het naar binnen halen (qua positie van de vleugels had veel eerder gekund). Maar goed het lijken mij geen breekpunten maar bespreekpunten.

07-06-2017 15:17

je +5

Carlo La MI ce st la vie

07-06-2017 15:23

AjaxIsrael +2

He @je, wat denk je ervan als hennie henrichs en arie van os gewoon voor de groep komen te staan.
Zij wetentoch alles zo goed in hun schuilkelder.

07-06-2017 17:00

Leviathan +168

Als dit waar is dan vraag ik me af hoe de gesprekken met Frank gingen? Die was nog veel eigenwijzer.. Sightorsson Boilesen bijvoorbeeld en Boilesen aanvoerder was helemaal een grap.

07-06-2017 15:07

Ajax75Amsterdam +0

De poen is voor de toekomst van BOSZ zijn pensioen !!!!

Een paar jaar met een verhaal op zak over De filosofie Van Cruijf en je komt ergens.

Prijzen pakken van ondergeschikt belang
Was dat wel zo dan had hij in persoon van voor het geld te kiezen voor minimaal 1 jaar de Tietel te halen bij Ajax.gekozen.

Maar hij gaat liever zonder prijs en met een bestempelen van Europa cup finalist en een zak vol geld er van tussen.

Vitesse de club van Jordy Cruijff en Ajax en wie is de volgende ?

Geld maakt zeker gelukkig
Zeker als je al van meed af aan het scenario zelf hebt uitgestippeld van komst naar Ajax TM vertrek bij Ajax

Zijn blazoen lijkt nu nog schoon ?

07-06-2017 15:09

Redrum +96251

Zijn truc lijkt bij een hele hoop supporters goed te werken. Die keren zich nu tegen hun eigen club en gaan achter een prijsloze kakkerlak staan die overduidelijk als enige zwaar beter is geworden van deze hele situatie.

07-06-2017 15:32

Babangida83 +23955

Ik hou toch ook nog wel andere mogelijkheden open. Maar ik denk dat beide partijen sowieso wat te verwijten valt. Sowieso is de verantwoorlijkheidsverdeling niet optimaal en Bosz had natuurlijk die assistent van Ajax moeten accepteren. Maar misschien zegt het feit dat hij dat niet wilde wel veel over hoe Sar, Bergkamp en Spijkerman over voetbal denken. Blijft gissen. Uiteindelijk zitten Bosz, Overmars en Sar het dichtst bij plan Cruijff met hun daden. Bergkamp zie ik de JO achter laten gaan, op JA na.

07-06-2017 16:24

Jessey1981 +0

tsja shit happens. . ik heb er vertrouwen in dat Ajax de weg blijft volgen welke het ingeslagen is. dat het zonder Bosz is so be it. er zijn heus wel meer trainers die aanvallend ingesteld zijn. het belangrijkste is dat we de kern vasthouden. en wellicht dat de nieuwe trainer Tete wel kan overtuigen om alsnog te blijven. sommige overdrijven hier schaamteloos om Bosz neer te zetten als een messias, de kritische noten die het technisch hart aankaart hebben ze wel degelijk een goed punt. ik heb iig vertrouwen in het volgend seizoen!

07-06-2017 15:04

Ajaxfan16 +27490

Ik vind het wel mooi ,gister was het nog de schuld van het TH en nu dit naar buiten komt ,hebben ze ineens een goeie keuze gemaakt,sinds dit TH is er gewoon teveel gezeik

07-06-2017 14:55

The "O" +786

Er is altijd rumoer geweest ook ver voor de tijd van de revolutie

07-06-2017 15:19

Eastwood +0

En VI zat natuurlijk weer eerste rang bij de evaluatie. Man man, wat een geneuzel. Ik ben al dat gespeculeer en geroddel van de pers nu wel zat. Peter Bosz is weg en Ajax moet en is op zoek naar een nieuwe coach. Daar ben ik in geïnteresseerd.

07-06-2017 14:58

ram +7283

Ik niet per se. Geschiedenis kennen is heel belangrijk Er moet boven tafel komen wat waar niet werkt.

Frank de Boer had al last van een achterbakse Bergkamp en nu Bosz ook. Daar zit het probleem vooral. En bij de laffe Van der Sar die goud door de plee spoelt om mister Continuïteit aka Nobody Bergkamp in het zadel te houden.

Het is mij wel duidelijk dat Bergkamp Ajax runt. De grond in runt... Hij staat boven de trainer als soort van bestuurder én hij 'dient' (of zou moeten dienen) de hoofdcoach. Van beide kanten hakt ie in stoelpoten. Waarom? Geen idee. Maar zelfs bij de ziekte KNVB zijn dit soort constructies geen optie... Kun je nagaan hoe fucked Ajax is.

07-06-2017 15:33

Freddy Al +11

Deze conclusie mag jij dan trekken ; hij is op niets gebaseerd,bevat geen enkel feit,en draagt niets bij.

07-06-2017 15:51

ram +7283

Mwah, ik geef mijn mening op basis van berichten van vele verschillende journalisten en betrokkenen. Dus het is niet gebaseerd op niets.

Wat betreft "bijdragen": dat doe ik juist wél met een aantal statements.

07-06-2017 18:58

Ajax75Amsterdam +0

Belachelijk wat een verhalen allemaal
Hoe halen ze het uit de pen

Allemaal oude incidenten die wederom ook door de media zijn geschreven in een leuk nieuwe jasje
En je hebt voor de niet Ajax fan een prachtig verhaal paraat voor de zomer.

BOSZ heeft een heel seizoen zijn Tanden gepoetst met Cruijff tandpasta.en nu verteld hij in duitsland het hele riedeltje Opnieuwe

Bij Ajax werd er het komende seizoen echt een prijs verwacht en daar niet echt.

Hoe meer oproer hierover hoe beter voor media en Antie Ajax mensen.de neutrale mens sport liefhebber zegt het zal wel of niet waar zijn .maar een ieder ander smult hier wederom van.

Voorbeeld er is een groot evenement
Er zijn ondanks alles niet veel mensen op af gekomen je bent er zelf bij geweest en het is je opgevallen. Volgende dag lees je dat het een Drukte van jewelste was.en je leest het en denkt HU

Wie heeft waar baad bij
Somige media hebben besloten dat ze Ajax geen Succes gunnen
Of de mensen die er momenteel zitten.

07-06-2017 14:53

Yo +250

Ik ben ook voorstander van het plan Cruijff maar dat technisch Hart is echt helemaal mislukt. En natuurlijk komt dat vooral door de personen die er zitten maar wie zegt dat het met andere personen wel goed gaat?

07-06-2017 14:47

AFCA0492 +3

geen slechte keuze van bosz om naar Dortmund te gaan. maar de manier waarop verdient zeker geen schoonheidsprijs. vooral omdat ajax eigenlijk bijna nooit mensen tegenhoud die willen vertrekken. gewoon maar weer een trainer die wel iets om ajax geeft de volgende keer.

07-06-2017 14:40

RaynoFischer +18

Frank de Boer geeft om Ajax .... :p

07-06-2017 14:45

jackwolf +4

Ik wist niet dat de VI tegenwoordig bij de functioneringsgesprekken van Ajax mocht zitten. Hebben ze goed voorelkaar.

07-06-2017 14:38

Redrum +96251

Haha ja wel bizar dat zij gewoon mochten aanschuiven en daardoor als ENIGE alle details weten.

07-06-2017 14:42

ST +23090

Bedankt Bergkamp en Sar voor het verneuken van Ajax!

07-06-2017 14:35

Ajax4xbestevaneuropa +2

Bosz is voor jou dus heiliger dan deze 2 Ajax iconen....Nooit verloor een Ajax trainer in de hele historie thuis van Willem 2, nog nooit, behalve Bosz..
En dan omdat Bosz weggaat is heel Ajax verneukt....Stelt Ajax ook weinig voor volgens jou als ene peter bosz die nog nooit 1 prijs won als trainer de boel zo kan laten ontsporen, oh nee Bergkamp en Vd sar zijn de boosdoeners en Bosz is heilig.

Bosz werkt volgens de methode Verheijen, daar zweert hij bij. Je weet wel die man die de boer een pannenkoek vond en die Cruijff bij een congres voor lul had gezet..

07-06-2017 14:43

Redrum +96251

Bedankt Bosz voor deze Raiola-achtige ontspanningsactie waardoor het grote boze Ajax weer eens als slechterik gezien wordt! Bedankt Edwin en Dennis voor het beschermen van de eer van Ajax.

07-06-2017 14:55

Freddy Al +11

En jij bedankt voor deze bijdrage!

07-06-2017 15:58

Hempie +0

Bosz is weg klaar nu , wachten op de nieuwe trainer en op naar de schaal . WZAWZDB .

07-06-2017 14:26

AFCA0492 +3

precies, thats the way she goes en op naar de volgende.

07-06-2017 14:44

WGM +0

Ze kunnen nog 1000 berichten naar buiten brengen, maar in essentie gaat niks serieus rechtvaardigen dat Ajax Bosz liet gaan. Maakt allemaal de indruk dat er een stok wordt gezocht om mee te slaan. Net als bij Wim Jonk zijn ontslag. Zwaar ongeloofwaardig.

07-06-2017 14:19

DeVlo +3

Ik ben het met die kritiekpunten wel eens, alleen vind ik dat niemand zich daar tussentijds mee heeft te bemoeien en dat de trainer beslist. Dit soort punten bespreek je maar tijdens de evaluatie.
Al met al ontstaat het beeld dat zowel Bosz als het kamp-Spijkerman/Bergkamp handiger had kunnen opereren. Maar de indruk blijft bestaan dat het niet nodig was dat Bosz vertrok en dat het doodzonde is dat het is gebeurd.

07-06-2017 14:02

Ajax27 +19230

Meer duidelijkheid? Goede journalistiek? Of gewoon het verzamelen van comments op sites als AS en en dit plaatsen als een artikel? Ik zie echt letterlijk kopieën van reacties in het stukje hierboven.

07-06-2017 14:06

Nosky +1032

Dat lijkt me dan alsnog een prima vorm van onderzoeksjournalistiek.
Alleen geen waarheidsvinding, maar ach, is dat nog zo belangrijk in de hedendaagse media? ;)

07-06-2017 14:15

Nosky +1032

Ok, nu er van alle kanten meer duidelijkheid lijkt te komen en de statements door bijna een ieder wel gemaakt zijn, denk ik dat de situatie als volgt ligt:

Ik denk dat Bosz oprecht de intentie heeft gehad bij Ajax te blijven. In ieder geval vóórdat BVB langs kwam. Als er inderdaad wat verschillen waren in opvattingen tussen Bergkamp en Bosz zou dat geen noemenswaardig probleem zijn geweest. Zo bleek, wat gedurende het seizoen heeft eigenlijk niemand daar een signaal van gezien.
Maar, als er dan een positie van assisitent vacant komt, en jij als trainer daar geen zeggenschap over hebt en jouw assisitent wel, dan kan door het verschil in opvattingen de schoen gaan wringen. Dan kan ik me voorstellen dat Bosz zeker wilde zijn van een assisitent die zijn opvattingen deelt, en niet de opvattingen van Bergkamp.

Veel meer zal het niet zijn geweest denk ik. Tja, en als er dan discussie komt, vliegen er doorgaans direct allerlei andere verwijten over tafel. En met de komst van BVB - een wereldkans voor Bosz - haalt dan in ieder geval draagvlak weg aan de kant van Bosz om er met Ajax wel uit te komen. Kun je hem eigenlijk niet kwalijk nemen.

Waar twee vechten hebben beide schuld. Dus ook Bosz gaat niet vrijuit. Wat mij tegenvalt is dat Ajax niet het onderste uit de kan heeft proberen te halen om Bosz toch bij Ajax te houden. Terwijl hij dé geschikte man is op dít moment.

Het gaat er bij mij niet in dat Bosz niet te behouden zou zijn.
Dus onder aan de streep, hoe de kaarten in werkelijkheid dan ook liggen, verwijt ik het Ajax. Want de club is de verliezer op dit moment.

07-06-2017 13:54

klopper +2

En terwijl je tikt komt naar buiten dat Bosz zelf met Raiola aanstuurde op een vertrek.

07-06-2017 13:58

AjaxCitizen +2166

Weet het niet hoor, maar ik heb nog nergens kunnen vinden dat Raiola de zaakwaarnemer van Bosz is.

07-06-2017 14:03

klopper +2

http://m.telegraaf.nl/tv/vndg/article/28328188/bosz-forceerde-zelf-breuk?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp&apw_campaign=0d5bbb3c0750c0683222bfd5b4520bca

Jaap noemde Raiola als bij deze deal betrokken zaakwaarnemer. Ik ging er vanuit dat hij dan voor Peter Bosz erbij zou zitten, maar kan ook in een andere rol. Ik kan er ook naast zitten. In ieder geval het kamp Bosz stuurde aan op een vertrek.

07-06-2017 14:06

3*stars*3 +23563

Raiola was gistermiddag wel in Dortmund, tijdens presentatie van Bosz maar het lijkt erop dat het te maken heeft met Balotelli deal.
Of hij is zaakwaarnemer van die Maximilian Philipp.

Maarja, Raiola is een dikke slang en is constant bezig.
Hij is wel zaakwaarnemer van Justin Kluivert, bizar dat Patrick dat toelaat...

07-06-2017 14:33

Redrum +96251

Raiola is altijd met van alles bezig. Misschien kwam hij voor Ballotelli, maar als hij er toch is kan hij meteen even een paar andere talentjes aanbieden. Uiteraard zonder vooroverleg met de clubs die eigenaar zijn van die talentjes.

07-06-2017 14:47

Nosky +1032

Heb er ook naar gezocht, maar kan ook niets vinden.
Kan het me eigenlijk niet voorstellen, vind Bosz veel te slim om Raiola als zaakwaarnemer te kiezen.

Als dat echt zo is heeft Ajax de blunder vorig jaar al gemaakt, want ik zou die Raiola waar mogelijk zo verweg houden als mogelijk. Helemaal wanneer het een trainer betreft,

07-06-2017 14:14

nightgoat +31290

En jij komt nogal hijgerig over.
Misschien is het een wijs plan om eerst eens goed 'onderzoek' te doen, voordat je hier al die flauwekul rondtettert.

07-06-2017 15:14

Mung +1733

Daar sla je de spijker op de kop, Ajax heeft veel meer kunnen doen om Bosz te behouden.

07-06-2017 14:16

RuffRhythim +24837

Als ik dat artikel zo lees en dit is waarheid dan zou ik ook mooi de pleiterik maken ja.

In mn eerste jaar iets voor elkaar krijgen wat in geen eeuwigheid had plaatsgevonden (Ajax voetbal laten zien en ook daarmee nog eens een Europese finale behalen) en dan op deze manier worden beoordeeld als een of andere nobody die niks voorstelt en afrekenen?

Ja de mazzellll.....

07-06-2017 13:37

Schillo +2

Bosz (en Raiola) hebben met hun portemonnee gedacht. Hebben een verhaal de wereld in geholpen over randzaken waar echt wel uit te komen zou zijn geweest. Triest.

07-06-2017 13:41

AjaxCitizen +2166

Kan je vertellen wat de link tussen Bosz en Raiola is?

07-06-2017 13:37

Redrum +96251

Volgens mij is die er niet, maar het zou best kunnen dat Bosz die pizzabakker om advies heeft gevraagd. Mino, ik wil graag naar Dortmund, maar ik wil geen imagoschade oplopen en het zo laten lijken dat Ajax de schuldige is. Ik moest meteen aan jou denken, hoe pak ik dit aan?

07-06-2017 14:20

AFCA. +3283

Ik vind het een prima besluit van Ajax. Een trainer (passant) moet je niet alles laten bepalen. Als de trainer dan weggaat valt de hele technische staf weg. Zoals Ajax het nu doet blijf je stabiliteit houden binnen de staf en de selectie.

07-06-2017 13:25

Nosky +1032

Aan alleen maar stabiliteit heb je niks, want op termijn betekend dat achteruitgang.
Een stabiel fundament moet dienen om vooruitgang te realiseren, waar beleid/plan/aanpak continu moeten kunnen evolueren.

Bosz had daar nu een sleutelpositie. En die valt nu weg. Dan kun je zo stabiel zijn wat je wil, je boekt geen winst.

07-06-2017 13:29

AFCA. +3283

Door stabiliteit is de basis goed. Vanuit daar kun je verder gaan bouwen. Als je een trainer neemt en na een jaar alweer weg wilt voor het grote geld is ook niet echt vooruitgang. De man met de sleutelpositie vertrekt.

07-06-2017 13:32

Nosky +1032

Dan kun je bouwen ja. Maar als je fundament dan ligt, is het wel raadzaam om op dat fundament stenen te gaan metselen, in plaats van weer eerst een nieuw fundament te gaan leggen. Zo blijf je bij af.

07-06-2017 13:39

AFCA. +3283

Is ook zo. Maar als de man die moet gaan bouwen (Bosz) zelf na een jaar weer gaat.....

07-06-2017 13:49

Nosky +1032

Dat is mijn punt in al mijn bijdragen, Ajax had Bosz nooit moeten laten gaan.
Al had ie de gouden koets als leasewagen willen hebben.

07-06-2017 13:58

WGM +0

Je bedoelt de stabiel conservatieve basis van Ajax? Die innovatie tegenwerkt om tot modern Ajax-voetbal te komen? Daar kun je juist niet op bouwen, blijkt nu ook weer. En ik denk dat dat precies is wat veel supporters heel ongelukkig maakt op dit moment. Jij wordt daar dus wel blij van begrijp ik??

07-06-2017 14:01

AFCA. +3283

Ik ben zeker voor modern ajax voetbal en heb zelfs nog kritiek op Bosz dat ik nog neer verbeterpunten zag voor aanvallend voetbal.
Ik vind het alleen goed dat Ajax de baas blijft. Niet dat een trainer zelf zijn hele technische staf mag bepalen. Stel Bosz geef je inderdaad de vrijheid en hij haalt 2 nieuwe mensen voor in de technische staf. Dan gaat hij over een x aantal jaar weg en vertrekt daarbij ook de hele technische staf.
Ik vind het goed dat het technisch hart er voor zorgt dat Ajax zelf de baas blijft en niet een trainer (passant) alles laat bepalen.
Ik vind het verstandig dat Ajax ervoor kiest om mensen te kiezen die voor lange tijd verbonden zullen zijn aan Ajax en geen binding hebben met de trainer.
Dat er hierdoor afscheid wordt genomen van Bosz vind ik ook zonde want wij speelden eindelijk weer eens mooi voetbal.

07-06-2017 14:02

Nosky +1032

"Dan gaat hij over een x aantal jaar weg en vertrekt daarbij ook de hele technische staf"

Daar kun je toch op anticiperen? Daar kun je toch voorwaarden aan stellen?
Je hoeft om te beginnen maar één ding te doen: Bosz het gevoel geven dat ie inspraak heeft. Is al 80% winst.

07-06-2017 14:19

suske +25

Jij hebt het over stabiliteit. maar je snapt het niet.
RVC= Toezichthouders over de totale club.
Voetbal directie ( van der Sar en Overmars ) technisch hart ( Bergkamp en Hoofd jeugdopleidingen ) zorgen op voetbalgebied voor stabiliteit .
Eens per week komt het technisch hart en de hooft trainer bij elkaar.Om te evalueren.
De hooft trainer bepaalt de speelwijze samen met zijn door hem gekozen assistent .
De rest van de trainers staf word samengesteld door het technisch hart.

Dit alles is aan Bozs medegedeeld toen hij als hoofdtrainer aantrad bij Ajax begin vorig seizoen. Dus Bozs wist waar aan hij aan toe was. En moet dan achteraf niet gaan zeuren als dingen hem niet zinde. En hij daarin geen gelijk kreeg. Want dat is wat er gaande was. Hij wilde weg omdat hij geen gelijk kreeg. En toen eerst Leverkusen en daarna Dortmund hem als trainer vroegen en hij vier keer meer kon verdienen zag hij zijn kans schoon.
iedereen wil graag Bergkamp als schuldige aanwijzen zeker na het succes van Bozs in de Europa leaqeu dit jaar. maar dat is flauwekul. Want als hij eerder in onmin was met het technisch hart dan had hij toen aan de bel moeten trekken en aangezien de berichtgeving hierover pas naar buiten kwam toen hij al zo goed als rond was met Dortmund hecht ik weinig waarde aan die zogenaamde strubbelingen tussen Bozs en het technisch hart.
maar goed dat we dat technisch hart hebben om de stabiliteit bij Ajax te bewaren. Bergkamp valt niets te verwijten.

07-06-2017 14:11

Nosky +1032

Om te beginnen, ik snap het prima allemaal. Maar de meesten gaan voorbij de essentie van dat TH, wat nu in de praktijk een doel op zich is. Heb ik al genoeg over zitten tikken, ga niet weer in herhaling treden.

Ik verwijt vooral Van der Sar boven Bergkamp. Want die heeft de leiding, die had Bergkamp gewoon kunnen overrulen.

Ga nou eens gewoon goed nadenken over wat het doel nou zou zijn van een technisch hart, en wat dit technisch hart dient te bewaken, welke filosofie en welke traditie.

07-06-2017 14:20

w86 +9472

Het doel van het Technisch Hart is uitstekend te begrijpen. Dat er vanuit dit TH een assistent is snap ik ook. Maar helaas zien we hier een situatie ontstaan (een assistent heeft zeggenschap over de aanstelling van een andere assistent, terwijl de hoofdtrainer dit niet heeft) waarin deze constructie niet lekker in elkaar zit. Op zich makkelijk te omzeilen, maar dat is dus niet gelukt.

Mijn gevoel is nu dan ook dat Bosz onrust voelde aankomen, een mooie kans voorbij zag komen en daarvoor heeft gekozen, en dat Ajax er niet alles aan heeft willen doen om een "succesvolle" trainer te behouden. Succesvol bewust tussen haakjes, want behalve een leuk seizoen hebben we niks tastbaars..

07-06-2017 14:35

suske +25

Bergkamp is geen assistent . Dat was Spijkerman wel van uit het technisch hart.

07-06-2017 14:41

klopper +2

Spijkerman is geen lid van het Technisch Hart. Dat zijn Ouaali, Bergkamp en Overmars met Van der Sar als voorzitter.

07-06-2017 15:05

suske +25

ja technisch hart heeft hem al benoemt onder Frank de Boer.

07-06-2017 17:30

klopper +2

En hoe denk je erover als zou blijken dat Bosz degene was die op een vertrek aanstuurde?

07-06-2017 14:38

Nosky +1032

Eigenlijk nog steeds hetzelfde, want ook dan vind ik dat Ajax zich meer had moeten inspannen Bosz te behouden.

Met alles wat er nu een beetje de revue gepasseerd is, lijkt het er nog steeds op dat Bosz pas moeilijk is gaan doen nadat BVB kwam, maar de discussie met Ajax reeds in gang was. Dan maakt het wel een verschil of je de deur dicht hebt gesmeten of op een kier hebt gezet, als in een handreiking naar Bosz.

Ik denk niet dat Bosz per definitie weg wilde.

07-06-2017 16:06

suske +25

Het technisch hart is destijds in het leven geroepen door het Johan Cruijff plan juist om de stabiliteit te bewaren. Omdat Johan Cruijff hoofdtrainers gewoon passanten vond . Dus de langere termijn visie. Bij een hoofdtrainer spreek je van een korte termijn visie.
Dus het technisch hart zorgt voor stabiliteit/vastigheid.
Duidelijker kan niet toch.

07-06-2017 14:32

Nosky +1032

Pffff.. Dat TH dient er primair voor een filosofie/spelopvatting/traditie te waarborgen. Dat doe je onder andere door passanten niet teveel macht te geven, om daarmee te voorkomen dat die filosofie bedreigd wordt.

Is Peter Bosz een bedreiging voor de filosofie/spelopvatting/traditie bij Ajax???

07-06-2017 16:09

suske +25

Kort en bondig ja. En nu de Focus op nieuwe Coach en spelers. Coach word bijna zeker keizer is ook de beste keus.

07-06-2017 17:32

Nosky +1032

Kort en bondig: je zit er hopeloos naast.
Wat betreft Keizer, dat zal blijken, maar het zal niet voor het eerst zijn dat de berichtgeving haaks staat op wat er uiteindelijk gebeurd. We zullen zien.

07-06-2017 18:33

elpresidente +2

Wat mij betreft het laatste bericht over Bosz. We moeten door. Hopelijk zo snel mogelijk een goeie trainer aanstellen een linksback en kijken wat we gaan doen op rechtsback. Want of tete blijft of we moeten een sterke back halen.

07-06-2017 13:20

Nosky +1032

Wat een krankzinnig gelul in die tweede alinea. "De finale zou met meer moeite behaald zijn dan nodig".. Dus finale was doelstelling? "in de finale teveel vastgehouden aan eigen tactiek", dus de finale winnen was ook een doelstelling? Dus eigenlijk was de doelstelling vooraf EL winst?
Zijn de heren beoordelaars er met Bosz's voorganger dan wel in geslaagd om die finale te winnen? Gezien ze daar zo beter wetend oordelen?

Ik heb toch moeite te geloven dat dit werkelijke issues zijn geweest.

07-06-2017 13:22

Redrum +96251

Misschien dat VI dit wel gewoon verzonnen heeft. Waarom zou iedereen gissen naar de waarheid en VI als enige deze details weten?

07-06-2017 13:21

Schillo +2

Nee dat was zeker niet de doelstelling. Doelstelling was een prijs winnen, dat is niet gelukt. Kampioen hadden we móeten worden, is niet gelukt. Beker is na het kampioenschap normaliter de enige andere prijs die we kunnen winnen, ook niet gelukt. De EL finale was een grote bonus, maar scheelde ook echt niet veel of die hadden we niet eens gespeeld. Schalke uit, Lyon uit en ook de finale zelf had Bosz van zijn speelwijze moeten afwijken. Gewoon behoudender die wedstrijden spelen en zorgen dat je geen goal tegen krijgt. Nu werd het alle keren nog zeer penibel. Dat bedoeld de directie vermoed ik.

07-06-2017 13:24

AjaxCitizen +2166

Als Bosz behoudender moest spelen, wat is dan nog de meerwaarde om te claimen dat wij als Ajax onze eigen filosofie hebben? Wij passen ons toch zogenaamd niet aan?

En wat als hij het spel had aangepast en we verloren alsnog. Wat denk je dan dat de kritieken zouden zijn geweest vanuit de aanhang?
"Kut Bosz. Je had je eigen spelletje moeten spelen. In de finale met betonvoetbal aankomen zetten. Rot toch op."

Hij kon het nooit goed doen in dit geval. Iedereen moet blij zijn dat we überhaupt de finale hebben gehaald.

07-06-2017 13:34

klopper +2

Maar je evalueerd toch wat er gebeurd is? Er is de kwartfinale gehaald. Wat ging goed? Wat ging fout? Er is vervolgens de halve finale gehaald. Wat ging er goed? Wat ging er fout? Dat zegt niks over de doelstelling vooraf aan het seizoen. En deze bevindingen zijn toch gewoon waar? Het was tegen Schalke moeilijker dan nodig? Lyon dito? Dat hoef je toch niet te negeren? Ik vind het heel goed dat de lat gewoon weer omhoog moet. Telegraaf meldt nu trouwens dat Bosz en Raiola aanstuurden op een vertrek.

07-06-2017 13:31

Nosky +1032

Tuurlijk, maar er is een verschil tussen sparren/evolueren met het oog op verbeteringen en iemand verwijten maken. Zoals het hier staat geschreven, staat het er alsof deze zaken Bosz werden aangerekend.
Maar daarom geloof ik ook niet helemaal wat hier staat hoor..

07-06-2017 13:31

mcjc +2

Bosz heeft het slim gespeeld. Hij heeft zijn vertrek doen laten lijken wegens meningsverschillen over de invulling van de technische staf. Het is allemaal uit het verbant gerukt. Bosz wilde gewoon heel graag naar Dortmund. Meer moet men er ook niet van maken.

07-06-2017 13:13

daniajax1 +4

"De finale zou met meer moeite dan nodig gehaald zijn en jonge spelers hadden eerder de kans moeten krijgen"

Hier valt mijn mond dus echt van open hè. Je haalt voor het eerst in 20 jaar een Europese finale en gaat de trainer verwijten dat dat meer moeite kostte dan nodig? Terwijl je tegen teams speelt met 4 of 5 keer jouw budget. Waanzin. En je verwijt Bosz dat hij jonge spelers eerder de kans had moeten geven? Waanzin. Absolute waanzin en zoeken naar een conflict als je deze redenen aanhaalt.

07-06-2017 13:17

AjaxIsrael +2

funny, nu is er kritiek op Bosz omdat hij te lang vasthield aan Bazoer en el ghazi maar de Bosz bashers hier brallen juist dat hij gefaald heeft omdat die 2 vertrokken zijn.

Oftwel Bosz kon het nooit goed doen.

07-06-2017 13:13

AjaxCitizen +2166

Klopt. Mensen leggen nu zelfs de schuld bij hem, omdat hij de orders van de leiding niet volgde. Eerst wordt hem verweten EL Ghazi en Bazoer weg te hebben gewerkt. Nu moet hij een verkoop van deze 2 niet in de weg staan. Wat een waanzin.

Verbaast me niets als blijkt dat hij Tete ook kans wilde geven, maar dit werd tegengehouden.

07-06-2017 13:17

Ajacied33 +36828

Bosz heeft btw zijn eerste aankoop al binnen. Een middenvelder van Freiburg voor 20 miljoen...Bedragen die hij natuurlijk niet kent van Ajax. Wat een verschil..

07-06-2017 13:10

Redrum +96251

Het zal hem enigszins troost geven nadat hij op zo'n vervelende manier is weggewerkt bij Ajax.. Zijn nieuwe salaris zal de wond ook wel een beetje verzachten denk ik..

07-06-2017 13:24

Toekomst1900 +2

Ben nu wel klaar met deze soap! We moeten door. Hoe? Das echt een moeilijke vraag. Voorheen hadden we Cruijff, die alle neuzen dezelfde kant op probeerde te krijgen. Helaas is hij er niet meer, en ik zie niet zo snel een ander dit doen.

Het TH moet veranderen. Bergkamp moet wat mij betreft het schip verlaten. Van der Sar? Tsja.. ik zit ook niet te wachten op weer een nieuwe directeur. Wel heel apart dat zowel de RVC als Overmars genegeerd worden, ten behoeve van Bergkamp en Spijkerman.

Verder natuurlijk een nieuwe trainer. Spijkerman moet lekker uit de staf wegblijven. Is geen trainer voor het Ajax spel. Keizer zie ik wel als optie, maar die zal hoogstwaarschijnlijk doorgaan met Spijkerman en Bergkamp. Louis van Gaal wil net als Bosz meer inspraak hebben in het beleid, maar zie ik wel als beste optie! Of Rijkaard.. alleen die zal deze stap niet gaan zetten!

07-06-2017 13:07

trainerdv +2

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik toch de kant van Ajax kies.
Bosz wist vóór zijn aanstelling 100% waar hij aan begon. Alles wat ik nu lees over de laatste tijd etc. is niets nieuws. Hij wist dat er bij Ajax een Technisch Hart de continue lijn volgt en dat de trainer van het eerste ook alleen over het eerste gaat en niet over de aanstelling van assistenten en dergelijke. Ook is kritiek op opstellen van El Ghazi en doodvermoeide spelers tegen PSV enorm terecht. Ik denk dat Bosz en Ajax een goede match was en dat Bosz zelf iets te snel de handdoek gooit. Zijn huid had dikker mogen zijn.

07-06-2017 13:04

AjaxCitizen +2166

Eerst is er kritiek op het opstellen van Traoré. Toen werd er door iedereen hier geroepen dat EL Ghazi erin moest. Daarna is er weer kritiek op het opstellen van EL Ghazi. Sorry, maar hoe kon Bosz in deze situatie wat goed doen?

07-06-2017 13:07

Nosky +1032

Inderdaad wist hij vooraf waar hij aan begon, maar als er klaarblijkelijk meningsvschillen zijn en Bosz het aantoonbaar bij het rechte eind heeft, kun je wellicht wat afdwingen.
Na zo'n relatief toch succesvol seizoen, zou het niet raar zijn om enig krediet te hebben op wat meer inspraak, al is dat in beginsel niet de opzet geweest.

Zo onredelijk is dat niet van Bosz, en het feit dat Ajax dan direct de deur dicht smijt, wel, naar creeer je weinig loyaliteit mee als werkgever.

Van der Sar, en niemand anders, is hier de falende man. Hij heeft geen flauw benul van wat leiderschap inhoud. Leiderschap is meer dan zeggen wat een ander moet doen, of, zoals zelf-op-schouder-slaande mensen pretenderen "verantwoording nemen".
Leiderschap is een complex spel en vergt veel en diverse skills.
Van der Sar beheerst de grondbeginselen niet eens van dit spel. En dit kan je zelfs als buitenstaander van butienaf al simpel concluderen.

07-06-2017 13:30

Runnerlex +1754

zo zie je maar weer,dat een trainer en assistent maar een passant is....Vind dat het TH goed gehandeld heeft..

07-06-2017 13:03

MosesD +14690

Weet iemand of voetbalcentraal een beetje een serieuze site is? Staat op dat Bosz gaat voor Kluivert. Ook staat erbij dat het om een bedrag van 70 miljoen gaat haha........

07-06-2017 12:58

afca-edcar +0

Wat denk je zelf...

07-06-2017 13:00

MosesD +14690

Haha, ik vond het wel geestig dat er iemand dus bestaat die dit dus serieus gaat zitten tikken. Overigens zou het me niet verbazen als Bosz wel degelijk bij ons gaat shoppen.

07-06-2017 13:24

AADeluxe9 +0

Bosz wordt veel te veel opgehemeld. Hij is een eigenwijze koppige trainer die Sanchez en Dolberg op hun blote voeten mag kussen dat zij Ajax zover hebben gebracht dit seizoen. Oké, Bosz heeft dmv het pressievoetbal wat teweeggebracht, maar hij heeft ook heel veel geluk gehad in wedstrijden. Bosz moet niet denken dat hij alles mag bepalen over de samenstelling van de staf en eventuele orders mbt El Ghazi en Bazoer in de wind mag slaan. Bosz is niet groter dan Ajax! Het technisch hart is om de continuïteit te waarborgen en dat is maar goed ook, nu hij op de eerste de beste trein stapt naar Dortmund.

07-06-2017 12:58

AjaxCitizen +2166

"Bosz moet niet denken dat hij alles mag bepalen over de samenstelling van de staf en eventuele orders mbt El Ghazi en Bazoer in de wind mag slaan."

Hahaha. Nu opeens het verhaal opduikt dat hij ze een kans wou geven en de leiding juist van ze af wou, is het weer fout want hij moest zich aan de orders van het bestuur houden. Wie moest maandenlang horen dat hij EL Ghazi en Bazoer eruit heeft gewerkt? Bosz. En nu moet hij ook op de blaren zitten omdat hij zich kennelijk niet aan de orders hield m.b.t. tot EL Ghazi en Bazoer?

07-06-2017 13:05

ajaxminimax +5483

Na mijn mening mag Vd Sar nog blijven, hij heeft dikke fouten gemaakt, maar moet nu wel schoon schip maken in de hele staf. Bergkamp moet sowieso weg, spijkerman kun je beter ook weg doen. Daarna ga je nieuwe ervaren trainers aanstellen. Voordeel daar aan is, dat je geen compleet 'kliekje' meer heb. De beslissing van Cruijff om allemaal oud ajacieden/teamgenoten in het technisch hart te doen, heeft gewoon niet op de juiste manier uitgepakt.

07-06-2017 12:58

WyZynDeBeste +2

Het is vooral verschrikkelijk zonde. We hadden iets moois om op voort te bouwen.

Ik denk dat het uiteindelijke vertrek niet aan een partij ligt. Bosz vond Dortmund een schitterende uitdaging en Ajax vons Bosz teveel eisend.

07-06-2017 12:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.