Vd Sar wil aansluiten bij Europese topclubs

door Bart Veenstra 26

Vd Sar wil aansluiten bij Europese topclubs

door Bart Veenstra 26

Laatst geüpdatet

Algemeen directeur Edwin van der Sar is nog altijd erg blij dat Ajax de finale heeft weten te bereiken van de Europa League, maar de voormalig doelman beseft ook dat de Amsterdamse club nu door moet drukken. Een finale is namelijk alleen mooi als je hem wint en verder wil de directeur aanhaken bij de echte top.

In gesprek met Ajax.nl vertelt de Voorhouter over de ambities van Ajax. 'We wilden aanhaken bij de Europese top en dat hebben we nu gedaan. Er komen is makkelijker dan er blijven. Vandaag moet je alweer met de volgende stap bezig dan, dan praat je weer met jeugdtrainers', vervolgt Van der Sar, die weet dat men in Nederland dacht dat het niet meer mogelijk was om als Nederlandse club Europees succes te hebben. 'Maar je ziet wat een goed Europa League-jaar met de club doet. Supporters zijn weer trots en de spelers kunnen groeien en ontwikkelen.'

Toch denkt Van der Sar ook alweer aan de volgende stap. 'Die wordt lastig. Als je de elftallen van Real Madrid, FC Barcelona of Juventus ziet...maar uiteindelijk moet je daar naar toe. Het is nu te lang droog geweest. We hebben mooie wedstrijden gezien en uiteindelijk moet je de finale halen en ook winnen. De enige tweede plek die men wereldwijd herinnert is die van Oranje in 1974, het draait om winnen.'

Wat betreft Manchester United weet Van der Sar dat de Engelse club niet meer hetzelfde niveau heeft als in de tijd dat hij eronder de lat stond. 'Ze zijn de laatste jaren geen kampioen meer geworden van Engeland en Europees lagen ze er vaak snel uit. Ze hebben veel investeringen gedaan om aan te haken, maar dat is niet gelukt', vervolgt de oud-keeper, die weet dat Manchester United ervaren spelers heeft. 'Maar alleen Carrick heeft een Europese finale gespeeld. Rooney speelt niet zo vaak meer.'

Bestel hier het Road 2 Stockholm shirt in de AS Webshop.

Lees meer over:
Plaats reactie

de-Ajacied +8

Je kan natuurlijk nooit concurreren met salarissen van dat soort clubs. Maar het verhogen van het salarisplafond zorgt er wel voor dat je spelers net een jaartje langer kan houden en dat je hogere transferbedragen kan eisen. Daarmee kom je structureel wel iets dichter bij de (sub)top.

15-05-2017 09:50

Kikke +54

Als je bij de Europese Top wil aanhaken Championsleague, zal je deze jongens moeten vasthouden, ook zou je goede toevoer vanuit de jeugd moeten vast houden, dus zet je ego opzij! Haal Jonk terug met zijn performance trainers!

14-05-2017 20:18

MankeNelis +7

Probeer eerst maar eens zonder kleerscheuren door de komende transfer window te komen.

14-05-2017 07:24

wladimir +3059

Aansluiten bij de Europese topclubs is een niet realistisch doel. Jaarlijks kwalificeren voor de Champions League (als kampioen of als tweede) is wel realistisch. Overwinteren in CL is mogelijk dat heeft PSV vorig seizoen aangetoond. Als derde in CL poule verder komen in EL is ook realistisch. Dat heeft Ajax dit seizoen met een belachelijk jong team duidelijk gemaakt. Bij Ajax, PSV, Feyenoord, Utrecht en AZ wordt veel beter beleid gevoerd dan 10 jaar geleden.

14-05-2017 01:38

EVH +8

Jouw laatste zin klopt inderdaad.

The Dark Ages wat betreft voetbaltechnisch en financieel beleid zijn volgens mij achter de rug.
Ik verwacht in de breedte ook een wat beter resultaat voor de Nederlandse clubs in Europa, nu de ellende is opgeruimd.

De jaren dat er met ca 73 punten een titel kon worden behaald zijn voorlopig verdwenen.

14-05-2017 11:41

Rood Gevaar +0

Edwin ziet denk ik niet het verschil tussen de EL en de CL als hij dit zegt.
Iedereen wilt aansluiten bij de top, maar zo lang het grote maffiageld blijft rondgaan in de voetballerij en de Fifa niet optreed blijven onze grootste talenten met 16 jaar vertrekken en kunnen wij ons salarisplafond niet verhogen om gerichte aankopen van kwaliteit te doen of bepalende spelers langer te behouden

13-05-2017 19:16

AlexIbarra +19105

De top 7 van Europa lijkt me nog even te hoog gegrepen. Op plaats 8 t/m 16 vd Uefa ranking staan nu clubs als Sevilla, Schalke, Leverkusen, Porto en Benfica. Dat zijn ploegen die niet allemaal elk jaar top zijn en waarbij wij misschien kunnen aanhaken als we het komende jaren goed doen.

Vanuit een plekje in de top 16 kun je dan beginnen met dromen over gunstige lotingen en verrassende uitschieters.. :)

13-05-2017 18:55

koenos1 +7888

Eens! En als dat lukt kunnen we weer verder kijken

13-05-2017 19:14

eros +4776

Geschorst: Baily
Geblesseerd: Rojo, Shaw, Fosu-Mensah, Young, Wilson, Ibrahimovic.

Vooral achterin is Man Utd zwak.
Ik zie kansen.

13-05-2017 18:17

daniajax1 +4

Hopen dat Jantje Vertonghen en Alderweireld er nog even een paar doormidden hakken morgen ;)

13-05-2017 18:25

eros +4776

Zou mooi zijn,... Rashford is ook niet okselfris.

13-05-2017 19:12

Ozymandias +159568

Blind zal waarschijnlijk als centrale verdediger naast Smalling in de basis staan. Persoonlijk denk ik dat Dolberg het daar nog best lastig tegen gaat krijgen. Smalling zal bij hoge ballen de duels met hem aan gaan en is goed in de lucht en Blind dekt voor een centrale verdediger in de Premier League goed door. Alleen maken beide spelers met enige regelmaat een foutje en ik denk dat Dolberg de kwaliteit heeft om daar gebruik van kan maken.

13-05-2017 21:31

EVH +8

Goede scouting. Goede aankopen. Goede jeugdopleiding. Voor tientallen miljoenen verkopen. Goede trainer(-s).

Dan moet het aardig goedkomen.

Belangrijk is dat we ieder jaar tientallen miljoenen verdienen aan transfers, beleid en Europees voetbal. Dan komt met goed beleid, de rest vanzelf.

Money makes the world go around.

13-05-2017 18:17

Babangida83 +23735

En dat we nog meer gaan investeren in de jeugdopleiding. Goede jeugdtrainers langer behouden, meer innovatie, meer methodiek, etc. Er is nog zoveel te winnen.

13-05-2017 18:21

EVH +8

Klopt.

Maar om langer te behouden zullen de salarissen grof omhoog moeten en daarvoor zal de begroting grof omhoog moeten.
Dat zal niet meevallen.

Bovendien stel dat een speler bij AJAX naar een nieuw salarisplafond van zeg 2 miljoen bruto zal gaan. Dat is nog steeds peanuts vergeleken met buitenland.
Zal niet al te veel verschil maken

13-05-2017 18:29

JPC40 +3

Ajax moet nu de prijs voor onze spelers flink opschroeven, om meer geld te generen, geen lullige bedragen van 8 a 9 miljoen maar 15 a 30 miljoen, dan alleen kun je de salarissen opschroeven, daar naast goeie trainers weg kopen van topclubs, om ons eigen jeugd te verbeteren.
plus goeie talentvolle jeugd spelers ophalen.
Ook nu al bekijken welke spelers zoals Davey in de toekomst na hun voetbal carrier een leidinggevende taken kunnen uitvoeren bij Ajax.

14-05-2017 01:01

EVH +8

"dan alleen kun je de salarissen opschroeven"

Salarissen worden altijd betaald uit de vaste inkomsten, de begroting zeg maar.
Salarissen betalen uit incidentele inkomsten zoals transfers is financiele zelfmoord.

Financiele problemen hebben en onverantwoorde financiele risico's nemen, willen we niet meer bij AJAX.
Dat hebben nu hopelijk achter ons gelaten en van geleerd.

14-05-2017 10:40

Youri08 +23

Mee eens. Ik zie hier alleen maar reacties met dezelfde boodschap: veel geld uitgeven. Lijkt me niet de manier. Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent. Over een paar jaar heb je misschien geen goede jeugdlichting en kun je niks verkopen maar heb je wel hoge lasten.

14-05-2017 11:24

JPC40 +3

Kort weg Ajax kan inderdaad nooit mee komen met de krankzinnig hoge winsten van buitenlandse topclubs, maar wel op innovatief gebied, als je niet sterk bent moet je slim zijn.

14-05-2017 01:04

AjaxPassion +3899

Het schrijnende is dat het juist dáár weer de verkeerde kant op gaat sinds 1,5 jaar.

13-05-2017 18:40

EVH +8

Leg uit.

13-05-2017 19:19

SundayOliseh +2054

Leuk verhaal, maar dan moet je wel structureel je beste spelers behouden. En die gaan nu juist meestal weg. En dat is ook niet gek gezien de financiële verschillen die er zijn

13-05-2017 17:59

klopper +2

Niet mee eens. Zodra de toppers die je hebt, interesse krijgen van de absolute top, dan is daar geen houden aan. Naar mijn mijn mening moet je zorgen dat je nationaal de absolute nummer 1 wordt, zoals Bayeren dat in Duitsland is, en dan kun je richten op structureel overwinteren in CL. Dat is haalbaar. En vandaar uit kun je met een goede lichting en wat geluk sporadisch bovenin meedoen, maar dat zal altijd maar sporadisch zijn.

13-05-2017 18:20

Finidi en Nwanko +2

Klopt idd, aansluiting bij de europese top (CL) gaat het voorlopig niet worden. Het inkomen ligt hier te laag. Laten we ons best doen om op EL niveau goed te blijven scoren. Dat is al een hele prestatie en het hoogst haalbare.

13-05-2017 18:46

Babangida83 +23735

Weer goede teksten van Sar. Maar de tweede plaatsen op het WK '74 en '78 zijn juist bewijzen dat het niet om winnen draait. Het gaat om de presentatie, de manier van voetballen en hoe je de mensen entertainment biedt.

Helaas voor het voetbal is er na '74 en '78 nooit meer zo indrukwekkend voetbal gespeeld door een team dat niet won, en is het bij een uitzondering gebleven. (Spanje en Brazilië wonnen er gelukkig wel mee, overigens.)

13-05-2017 17:38

Babangida83 +23735

'88 was Van Bastens doorbraak en waren er mooie doelpunten in de finale. Dat was overigens niet met oogstrelend voetbal. Maar ik mis even hoe dat aantoont dat ik onzin lul. Ik heb het over nationale elftallen die we nog herinneren en niet wonnen. (Kleine edit gedaan ter verduidelijking).

13-05-2017 18:27

hallo1 +0

Wie niet?, maar wel realistisch blijven.

De Europese top is nog altijd de Champions League en daarin spelen vrijwel altijd in wisselende samenstelling 4 van telkens dezelfde 8 clubs in de halve finale, met af en toe een uitzondering. Structureel daarmee meedoen is onmogelijk gezien de budgetten, maar incidenteel kan het. Een goede mix tussen eigen jeugd, paar goede aankopen en wat ervaring is het gouden recept. Als we deze selectie bij elkaar kunnen houden, wat helaas bijna onmogelijk zal zijn, en we kunnen nog één ervaren basiskracht halen dan kun je ook in de Champions League goed mee en dat is toch een hele tijd geleden.

13-05-2017 17:26

daniajax1 +4

Geloof niet dat Ajax kan aanhaken bij de Europese top. Dan heb je het echt over Barcelona, Bayern Munchen, Real, Juve, etc. Zelfs clubs als Manchester United, Chelsea, Dortmund, Arsenal kunnen daar nieteens bij aanhaken. Laat staan wij. Heeft puur met geld en de Eredivisie te maken. Aansluiten bij de (sub-)subtop zal al moeilijk genoeg worden, die hebben ook al 10x zoveel te besteden. Dan heb ik het over clubs als Tottenham en Napoli. Ajax is veel te afhankelijk van een goede lichting en een paar aankopen die een schot in de roos blijken. Je moet zorgen dat je toegroeid naar een hoger niveau en structureel mee kan doen in de eindfase van de EL. CL kan je met een uitgeschieter misschien de kwartfinale halen. Maar structureel meedoen met de echte top is echt een illusie.

13-05-2017 17:11

Babangida83 +23735

Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken.
Om diezelfde reden zeiden ze eerst dat we in Europa nooit meer mee zouden tellen. We hebben het gezien.
Ik zeg niet dat het makkelijk is en dat het in 3 jaar lukt. In het verleden is met slecht beleid gebleken dat het niet mogelijk is. Met goed beleid kan je de Europa League finale bereiken. Maar met zeer goed beleid is zelfs nog meer mogelijk. Ajax heeft dan ook nog een unieke filosofie die het verschil maakt. Structurele top is structureel kwartfinale / halve finale CL of finale Europa League.

Nu nog het geloof, en dan is veel mogelijk.
Dat is al eens gebleken, maar jij blijft liever glas halfleeg. Succes.

13-05-2017 17:56

klopper +2

Ajax kan ook bij de absolute top aanhaken. Echt geen enkel probleem. Je moet gewoon wat geluk hebben. In 94 was Ajax ook kansloos in Europa en zou er nooit meer een NL club een Europa Cup kunnen winnen. In hetzelfde jaar begint er iets magisch te groeien. Dit houdige Ajax kan tot grote hoogte groeien met wat geluk. Moet je ook wat sterkhouders bij elkaar kunnen houden. En kijk naar de absolute Europese top. Die krijgen ook met regelmaat een draai om de oren. Barcelona dit seizoen zelfs drie keer echt goed. Net even wat andere spelers die net even minder aansluiten bij de rest. Daarbij komt dat de manier hoe Ajax en Barcelona spelen heel moeilijk te bespelen is tegen een team in bloedvorm. Met Onana, Sánchez, De Ligt, Van de Beek, De Jong, Ziyech en Dolberg in de as heb je een geweldige as, Europese top of er tegenaan.

13-05-2017 18:11

daniajax1 +4

Met aanhaken gaat het om structureel meedoen met de Europese top. Dat is een illusie. Met goed beleid (en een beetje geluk) kan je met een uitschieter een keer meedoen. Zoals je nu met Monaco zag. Echter lopen die op een gegeven moment ook vast als ze een Juve tegenkomen. En speel je een goed jaar, dan worden de belangrijkste spelers waarschijnlijk weggekocht.

13-05-2017 18:26

klopper +2

Dat is een illusie. Alleen Bayern, Real en Barcelona lijken dat enigzins te kunnen. Je kan wel zorgen dat je nationaal afstand neemt van PSV en Feyenoord en zo structureler CL spelen. Structureel overwinteren in EL of CL is denk ik wel haalbaar op termijn. Met hier en daar een uitschieter.

14-05-2017 08:05

HoutenKlaassen +0

Ik snap niet hoe je uit het WK 74 de conclusie kan trekken dat alleen winnen telt, als dat iets bewijst is het juist dat winnen niet alles is en 'goed voetbal' ook eeuwigheidswaarde heeft.

13-05-2017 16:48

Ozymandias +159568

Hij zegt juist dat de tweede plaats op het Wereld Kampioenschap van 1974 de enige uitzondering is.

13-05-2017 17:09

Babangida83 +23735

Dat is dus de denkfout. Dat de prestatie uitzonderlijk was, en dus niet vaak voorkomt, betekent niet dat het dan ineens niet zo is. Dat winnen niet alles is, is daarmee wel degelijk aangetoond.
Anders zou je ook kunnen beargumenteren dat een zonsverduistering niet bestaat. "Want die ene keer was een uitzondering".
IT DID HAPPEN

13-05-2017 17:45

Ozymandias +159568

Vd Sar zegt toch ook niet dat winnen alles is? Hij zegt alleen dat je uiteindelijk een tweede plaats zeer waarschijnlijk geen blijvende indruk maakt op Europa. Als Ajax in de finale Manchester United helemaal van de mat speelt maar door pech toch verliest zou dat misschien kunnen.

13-05-2017 18:08

Babangida83 +23735

Sar zegt: 'het draait om winnen.' Wijzend naar dat '74 een uitzondering was.
Maar dat is dus gelul.

Hij zegt ergens anders dat verliezen niet leuk is. 'Je moet hem toch echt winnen.' Daar heeft hij gelijk in.

13-05-2017 18:42

Daniii +246

Als we nu eens eerst proberen de verbeterde versie van Benfica te worden (in Europees doorkomen betreft) en dan past over de rest te praten, dat zou al heel wat zijn.

13-05-2017 16:33

Ozymandias +159568

Ik hoop dat Overmars en Bosz na de finale van de Europa League met Ziyech, Sánchez en Dolberg om de tafel gaan om duidelijk te maken dat ze deze zomer, in ieder geval, nog niet mogen vertrekken. Als die drie volgend seizoen nog bij Ajax spelen geef ik de club een goede kans om in de Champions League te overwinteren. Als Overmars er dan samen met de scouting van Ajax voor zorgt dat er twee goede keepers, een goede linksback én een goede rechtsback bij komen zou het zomaar kunnen dat Ajax definitief de aansluiting met de subtop van Europa heeft gevonden.

13-05-2017 16:37

Ozymandias +159568

Bedoel je de Paraguayaan Ferreira? Dat gerucht ging afgelopen december. Alleen heeft Ajax met Schouten en Zeefuik al twee rechtsbacks in de 1998 lichting. Ik neem aan dat mochten Veltman en Tete vertrekken Ajax een rechtsback aantrekt die een paar jaar ouder is dan die twee.

13-05-2017 17:06

FlyingDutchMan +17308

Als je inderdaad de nieuwe indrukwekkende as kan behouden voor minimaal een jaar, kunnen er mooie dingen gebeuren ja.

13-05-2017 16:58

Afcagauke95 +0

Ik denk dat dat idd is wat Edje bedoelt.. aanhaken (kampioen worden en elk jaar minimaal overwinteren!) wat ook echt wel mogelijk is als je dit voetbal speelt

13-05-2017 16:24

ajax4ever01 +13

Als je wil aansluiten dan zul je toch die salarissen omhoog moeten gooien om spelers te behouden

13-05-2017 16:13

PuurGeluk +4796

BVeenstra lees plz je items ff na voordat je ze plaatst.

13-05-2017 16:08

koenos1 +7888

Dit is een heel mooi begin :). Olympique Lyon, Schalke '04, FC Kopenhagen, Celta, in mijn optiek allemaal teams van de subtop. Laten we een voorbeeld nemen aan teams als Benfica en Porto. Wees nu eerst consistent in de Europa League, de CL is nu nog iets te ver.

13-05-2017 16:09

Babangida83 +23735

Eens, maar jij hebt het over middellange termijn. Sar over lange termijn.

13-05-2017 18:20

koenos1 +7888

Ja, klopt. Moet inderdaad zien of dat mogelijk is met de Nederlandse competitie

13-05-2017 19:13

Champions +41

Is er doellijntechnologie aanwezig in Stockholm

13-05-2017 16:07

PuurGeluk +4796

Ongetwijfeld. Why?

13-05-2017 16:08

ajax4ever01 +13

In de finales zou dat wel zo eerlijk zijn ja

13-05-2017 16:13

Bram410 +3

Doellijn technologie is een groote aanwinst in het voetbal hoor maar als we het niet hadden gehad stonden we nu eerste...

13-05-2017 16:24

aissati +0

Pogba heeft ook een Europese finale gespeeld met Juventus

13-05-2017 16:06

Rsv +1

Dat is niet mogelijk Edwin.

13-05-2017 16:06

Jaimie108 +0

We hebben zojuist O.Lyon uitgeschakeld in de halve finale en we gaan tegen Manchester United spelen in de finale of zijn dit geen europese topclubs?

13-05-2017 16:07

De_Realist +365

Lyon is subtop.

Manchester is topclub qua financiële mogelijkheden, naam en geschiedenis. Maar qua voetballend vermogen spelen ze al 5 jaar als een subtop team.

13-05-2017 17:56

De_Realist +365

Ach hou toch eens op en geniet van het moment. We zijn nog een hele lang weg verwijderd van de Europese top zoals Bayern, Real, Barca, Juventus etc. Die aansluiting is er nog lang niet. Laten we eerst morgen maar winnen, en hopelijk Mourinho van het veld vegen op 24 mei. Daarna kunnen we verder kijken.

13-05-2017 16:05

Ajax4life16 +4

Ik heb veel liever dat we structureel de overwinteren in de CL, of dat we ver komen in de EL dan dat we nu winnen, ookal zou dat inderdaad geweldig zijn. Dit is juist dé taak van het bestuur, ervoor zorgen dat dit goede Europese seizoen word doorgezet.

13-05-2017 16:15

amthree +404

Als je je spelers langer kan binden zie ik er iets moois van komen!

13-05-2017 16:05

Jornnn +5

Blijven inzetten op het verbeteren van de jeugd is de enige kans om top te blijven. Overmars moet nu de Europese successen gebruiken om 16 jarige buitencategorie te halen om de gaten in de jeugdopleiding op te vullen.

13-05-2017 16:04

***1900*** +4396

Hopelijk kunnen we de komende jaren verdere stappen maken en dan aansluiten bij de echte top. Maar het bereiken van de finale EL is in mijn ogen nog niet de absolute europese top zoals Edje hier zegt.

13-05-2017 16:02

PuurGeluk +4796

Kwartfinale CL wel? Want dat is in mijn ogen echt een topprestatie. Hopelijk redden we dat komend seizoen.

13-05-2017 16:15

mvdk +43281 moderator

En anders plakken we er toch nog een Europa League beker tegenaan? Of ben ik arrogant?:P

13-05-2017 16:40

Ajax#1900 +1

Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, dat snap je zelf ook wel. Finale EL is al enorm bijzonder. Het hele aanhaken bij de top verhaal is een fabeltje. Ieder jaar overwinteren en tot de laatste dag mee doen om het kampioenschap is een prima doel.

13-05-2017 16:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.