Wissels Bosz zijn nagenoeg nooit bepalend

door Finn Dekker 28

Wissels Bosz zijn nagenoeg nooit bepalend

door Finn Dekker 28

Laatst geüpdatet

Tegen Heracles scoorde Matthijs de Ligt zijn eerste Eredivisie-treffer, waarmee hij zich als jong talent schaarde tussen namen als Marco van Basten, Johan Cruijff en Clarence Seedorf. Maar naast een mooie goal was het ook een aparte, namelijk vanwege het feit dat een invaller hem maakte. Dit gebeurde negen(!) maanden geleden voor het laatst door Viktor Fischer tegen Twente. Reden voor Ajax Showtime om te kijken naar de prestaties van de wissels onder trainer Peter Bosz.

De nieuwe hoofdtrainer voerde in 39 officiële wedstrijden, Champions League voorrondes meegerekend, een totaal van 101 wissels door. Maar liefst 23 verschillende spelers kwamen binnen de lijnen. Hiertussen zaten zes debutanten, waaronder Abdelhak Nouri en Justin Kluivert. Spelers als Kasper Dolberg en Matthijs de Ligt, die bij hun debuut in de basis begonnen, zijn hier uiteraard niet meegerekend.

Bosz' populairste wissel is zonder twijfel Mateo Cassierra. De Colombiaan, op de voet gevolgd door Donny van de Beek, werd in zestien duels ingebracht. Naast Cassierra waren er acht andere pure aanvallers die werden gebracht en ook kwamen er acht middenvelders zoals Hakim Ziyech en Frenkie de Jong als aanvallende kwaliteitsimpuls binnen de lijnen. Daarmee kan geconcludeerd worden dat zestien van de 23 ‘verse’ spelers (70%) werden gebracht om de score uit te breiden, dan wel een gelijkspel of overwinning te forceren.

Uit de statistieken komt echter naar voren dat dit nauwelijks effect had. Dit gezien het feit dat er in de competitie maar één speler, ook nog eens een verdediger, wist te scoren nadat hij het veld in kwam; De Ligt. Ook qua assists waren de wisselspelers allesbehalve effectief. Alleen Donny van de Beek wist een beslissende pass af te leveren tijdens Heerenveen-uit. Deze assist op aanvoerder Davy Klaassen was overigens wel beslissend, aangezien de 0-1 tevens de winst betekende in Friesland. Daarbij moet ook gezegd worden dat de veroorzaakte penalty’s door Anwar El Ghazi en Kluivert tegen respectievelijk Groningen en PEC niet zijn meegenomen.

In de beker kwamen de wissels, in tegenstelling tot de Eredivisie, beter tot hun recht. Nouri was de eerste die tegen Willem II trefzeker was uit een vrije trap, waarna Pelle Clement twee keer het net wist te vinden tegen Kozakken Boys. Laatstgenoemde scoorde ook in het laatste bekerduel tegen Cambuur als basisklant. De aanvaller kopte raak uit een corner van invaller Lasse Schöne, waardoor er drie goals en een assist werden afgeleverd door invallers. Enkel en alleen in die laatste wedstrijd koos Bosz er overigens voor om drie wissels tegelijk in te zetten, vanwege het slechte spel van een veredelde B-ploeg.

Op de Europese velden pakten de keuzes van keuzeheer Bosz tot dusver weer minder goed uit. In twaalf wedstrijden werd er niet gescoord door een speler die het veld pas na het startsignaal betrad. Sterker, er werd maar één enkele keer gescoord nadat de eerste wissel werd ingevoerd, namelijk uit een penalty door Klaassen in Rusland tegen Rostov, nadat invaller Kasper Dolberg deze had versierd. Dit was de enige 'assist' van de bank. Wel werden er maar liefst zeven goals geïncasseerd nadat de formatie tussentijds werd gewijzigd.

Overall een matig tot slecht resultaat dus. Kanttekening is wel dat deze statistieken niet alles zeggen, aangezien niet alle aspecten naar voren komen. Kijk hier bijvoorbeeld naar een Nouri die Ajax beter laat voetballen, de wissel van Heiko Westermann bij Legia-uit om de boel op slot te gooien of een wissel om tijd te rekken in de slotfase. Deze wissels zijn van waarde zonder dat dit wordt uitgedrukt op het scorebord.

Linksbuiten Amin Younes wordt met uitstek het vaakst van het veld gehaald. Daarnaast staat Ziyech opvallend hoog in de tabel. De topaankoop van deze zomer kan zijn nieuwe rol nog niet voor negentig minuten bijbenen en wordt om die reden vaak gewisseld. Spelers als El Ghazi en Riechedly Bazoer speelden ook zelden de negentig minuten vol, waardoor zij vertrokken. Daley Sinkgraven en Schöne speelden zich daarentegen in de basis, nadat zij begonnen op de bank, waarna zij excelleerden als invaller of back-up.

Een belangrijk detail in de hoeveelheid wissels die Bosz doorvoert, is dat de oefenmeester naarmate het seizoen voortduurt, minder wijzigt per wedstrijd. In het begin van het seizoen was Bosz nog flink op zoek naar de beste elf, waardoor er veel werd gerouleerd. Nu Ajax al een kleine veertig wedstrijden heeft gespeeld, wordt er minder veranderd tijdens de wedstrijd. Bosz kiest tegenwoordig vaker voor een of twee wissels per wedstrijd.

Al met al werd er door de Amsterdammers in veertien wedstrijden 24 gescoord na de eerste wissel, waarbij zeven keer een wisselspeler betrokken was. Bij PAOK-uit, Utrecht-thuis, Heerenveen-uit, PEC-uit, Utrecht-uit en Heracles-thuis werd de wedstrijd in het voordeel van Ajax beslist, nadat Bosz een wijziging doorvoerde. Bij Roda-thuis, AZ-uit, Celta-uit, Twente-uit, Feyenoord-uit en Standard-uit was het omgekeerde het geval. In die wedstrijden werden er juist punten verloren nadat Bosz in actie kwam.

In de competitie en in Europa vallen de wissels voornamelijk tegen, terwijl er in de beker, waar wel werd gepresteerd door wissels, vooral werd gespeeld tegen laagvliegers. Door 101 wissels, waarvan er pak en beet zeventig aanvallend waren, werden er zeven extra goals gemaakt. Het moge dus duidelijk zijn dat de wissels nog niet het gewenste resultaat leveren. De vraag is of dat aan de keuzes van Bosz ligt of aan de huidige kwaliteit op de bank.

Finn Dekker (Twitter: @FinnDekker | e-mail: f.dekker@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

GregNeck +0

Als Cassiera het wisselmateriaal is waar je het het vaakst mee moet doen, begrijp ik wel dat zijn wissels niet bepalend zijn. Denk dat dit ook meer zegt over het spelersmateriaal dat Ajax op de bank heeft zitten dan over de kwaliteiten van de wissels van Bosz...

04-03-2017 00:36

Beretta +5

Mooi, dan heeft ie de juiste basis gevonden :D.

03-03-2017 12:05

Kibbahimovic +0

Tjaa soms moet je ook wisselen om spelers te sparen, een speler die geblesseerd is geraakt, balans in je team te brengen nadat iemand rood heeft gepakt of om spelers speeltijd te geven en niet persé om een goal te forceren.. Dusja leuk hoor zulke statistieken maar het doet in mijn ogen niks af aan de kwaliteit van Peter, want wat ben ik verdomme blij met deze gozer :P!! Zolang hij geen centrale verdedigers blijft inzetten als wissel voor de spitspositie ben ik tevreden qua wissels

03-03-2017 11:53

WyZynDeBeste +2

Ik ben zelden blij met tijdstip van zijn wissels of de keuze zelf.

03-03-2017 09:14

darinho +1

Iedereen op Jari Litmanen stemmen.....

Gouden Elftal Foxsports

03-03-2017 08:35

Sam Badi +0

Ja hallo, ik ben geen kakkerlak

03-03-2017 11:23

Sam Badi +0

Nee maar serieus man, je weet toch al dat de overige spelers Van Hanegem, Gullit, Kindvall en Moulijn zijn. Trainer wordt Happel.

Misschien mis ik de ironie in je post maar dan is die ook wel heel goed verstopt.

03-03-2017 11:36

Ajax_33 +0

Ja, Bosz wisselt ook altijd in de 70ste minuut of later. Wat kunnen de wissels dan laten zien.

02-03-2017 21:38

trooop +3885

Dus omdat bosz' wissels niet scoren wisselt hij slecht? Dit is weer statistiek voor kinderen. AS zou hiermee moeten stoppen. Dit zet discussies in gang die op lulkoek gebaseerd zijn.

02-03-2017 18:42

afcas +3792

sowieso zijn die statistieken vaak zinloos. voetbal is een veel te ingewikkelde sport om puur statistisch te analyseren. ik haal het nog maar eens aan. puur statistisch gezien zijn/waren iniesta en xavi haast van amateur niveau. toch denk ik dat vrijwel iedereen het met me eens zal zijn als ik zeg dat het 2 van de beste middenvelders van de 21e eeuw zijn.

03-03-2017 00:19

simok +0

Haha tuurlijk, geef me die stats eens van die "amateurs"

03-03-2017 07:13

EVH +8

Die wissels van De Boer tegen De Graafschap, die waren pas bepalend.

02-03-2017 18:19

Beretta +5

Ben jij dan wel tevreden, of blijf je vooringenomen mening onveranderd totdat Bosz is opgerot?

03-03-2017 12:06

EVH +8

Did i hit a nerve..??

03-03-2017 17:24

EVH +8

Dat betekent dus dat zijn basisopstelling vrijwel altijd bepalend is.

02-03-2017 18:02

johnd +6

Das ook weer zo, maar betere wissels, hadden misschien wel net die 5 punten opgeleverd, of misschien het doelsaldo weggespeeld.

02-03-2017 22:23

EVH +8

Misschien wel. Misschien niet.

03-03-2017 17:25

boye04 +0

Statistieken die bijna niks zeggen. Dit is over het gehele seizoen terwijl we met Bosz opnieuw zijn gaan bouwen aan een andere speelstijl. Ik vind het overigens ook helemaal niet raar dat Ziyech zo vaak gewisseld wordt en dat hij nog niet brengt wat hij kan brengen. Hij loopt per wedstrijd gemiddeld 3 km meer dan dat hij in voorgaande jaren deed. Daar moet hij even aan wennen en hij gaat vanzelf heus wel beter spelen.

02-03-2017 17:57

N-ajax +0

Het grootste probleem met wisselen gaat nog komen, er wordt nauwelijks gewisseld en sommige zitten al aan hun max. Met elke week 2x spelen zullen we straks in een klap meerdere blessures krijgen (zoals nu al viergeven en Sinkgraven).

02-03-2017 17:41

Panama +0

Maar de wissels zijn 9 vd 10x wel onder de 19-20 jaar en komen uit eigen opleiding. We kunnen ook weer frank terughalen en dan krijg je in de 60e minuut sigthorsson en el ghazi.

02-03-2017 14:44

johnd +6

Want El Ghazi was geen jeugdspeler....

02-03-2017 22:24

Johan1 +2941

Bosz wisselt verkeerd en te laat. Hij is in dat opzicht nog erger dan De Boer.
Wisselen na de 70e minuut terwijl na een half uur al gewisseld moet worden is zeer irritant.

02-03-2017 14:23

VierdeSterIn2023 +0

Tactisch wisselen tijdens de wedstrijd is een zwaktebod. Het geeft blijk van een verkeerde inschatting voor de wedstrijd begon. Met andere woorden, een coach die tijdens de wedstrijd tactisch moet wisselen (mits gewoon 11 tegen 11), heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Veel wisselende coaches hebben mijns inziens te weinig vertrouwen in hun eigen keuzes. Dat werkt door op het team. Ik vind het prima dat Bosz zoveel mogelijk zijn basis elf laat staan en alleen wisselt om de jeugd te laten wennen.

02-03-2017 12:11

johnd +6

Hij wisselt te weinig en te laat, ligt niet aan de wisselspelers maar aan de wissels.

Vind hem een prima coach, maar hier moet hij aan werken.

02-03-2017 11:45

Mats +41

Ajax-coaches wisselen al zolang ik me kan herinneren bijna nooit voor de 75e minuut. Hoe slecht het spel ook is en hoe hard een aanvallende impuls ook nodig is er wordt over het algemeen niet gewisseld voor de 75e minuut.

02-03-2017 11:58

Dennisjez +1113

Frankie wisselde altijd in minuut 60 tm 65

02-03-2017 12:21

Noxin +15583

Volgens mij niet, hoor. Ook met hem ergerde ik me er altijd aan dat hij het team maar bleef laten doormodderen.

02-03-2017 14:14

Multi +33350

Nee hoor Frank wisselde ook 99% van zijn wissels pas na de 70 min. Ik denk zelfs dat 75% van zijn wissels zelfs in de laatste 15 minuten waren.

02-03-2017 17:26

johnd +6

Eens, en dat is heel vreemd voor mij, want ik snap echt niet waarom je 14 spelers krijgt en er maar 11/12 gebruikt.

Hoeft niet eens tactisch te zijn, al is het alleen maar om de fitheid en het moraal.

02-03-2017 22:26

darinho +1

Peter Bosz heeft geen gouden wissels nodig.....

02-03-2017 11:39

A'dam Oud-West +0

Ajax vaak wel

02-03-2017 13:56

godezonensuper +1

Tja Bosz wisselt ook nooit raar.
Ik ken een trainer die de spits met 21 goals eraf haalde in de kampioenswedstrijd met 1-1 op het bord en nog 20 minuten te spelen.

02-03-2017 11:36

BRAMHOUTEN +3813

Bosz wisselt ook niet goed, altijd pas de 1e in de 70 ste minuut! Laat traore en younes ten onrechte staan! Gooi vaker nouri en Vd beek erin

02-03-2017 11:39

godezonensuper +1

Vd beek valt redelijk vaak in voor Ziyech.
Klopt wel dat Bosz eens eerder moet wisselen ja, zeker op de flanken.

02-03-2017 12:27

BRAMHOUTEN +3813

Klopt maar zou vd beek vaker en langer willen zien net als nouri en de jong. Ik vind de vergelijkingen met de trainers zo belachelijk . De boer heeft prima werk afgeleverd en ik hoop dat de resultaten van bosz net zo goed zijn. Maar laten we nu niet doen alsof er op bosz niks is aan te merken en op de boer van alles.

02-03-2017 13:04

3sterren +20205

Ik denk dat de achterliggende gedachte is om de aanvallers vertrouwen te blijven geven én de aanstormende talenten langzaam te brengen.
Younes blijft een gevaarlijke speler in mijn ogen, ondanks dat hij de laatste tijd niet scoort, Traoré idem dito, maar die pakt zijn goaltjes nog wel eens mee.
Momentvoetballers, het woord zegt het al, kunnen er opeens staan en belangrijk zijn.
Het probleem is echter dat je nooit weet wanneer dat moment komt en of het überhaupt zal komen.
Ik vind beide spelers in ieder geval leuk om naar te kijken. Of zie jij liever 20x tikkie breed en/of tikkie terug?

Hiermee diskwalificeer ik overigens niet de vorige trainer/coach. Die heb ik namelijk hoog zitten. Het is een kwestie van spelopvatting.

02-03-2017 13:22

BRAMHOUTEN +3813

Younes vind ik nog niet zo irritant en leuk om naar te kijken traore irriteer ik me meer aan, omdat ik het idee heb dat hij op 60% loopt te voetballen, dan zie liever een gretige kluivert of een nouri die wel het een eer vinden om het shirt van Ajax te dragen

02-03-2017 17:17

Pettersson1963 +0

Milik raakte geen bal tegen De Graafschap en werd terecht gewisseld. Dat de ploeg collectief faalde in Doetinchem lag niet aan De Boer.

02-03-2017 14:38

OKP-AFCA +56

Welkom terug!

Nee, het lag vast aan Cruijff he?

02-03-2017 15:27

insectenverdelg +23499

yup heel logisch. Je staat 1 1 en wisselt verdedigend door je topscorer eruit te halen. Waren er overigens wel meer aan een wissel toe. bijvoorbeeld onze allerbeste middenvelder Gudelj

02-03-2017 15:57

Pettersson1963 +0

Het complete elftal zakte door de ondergrens en blameerde zich tegen tegen De Graafschap.

02-03-2017 18:24

johnd +6

En de trainer is verantwoordelijk voor? Juist, het elftal.

Hoe je het ook wendt of keert, beiden zijn verantwoordelijk, de spelers EN De Boer.

02-03-2017 22:32

insectenverdelg +23499

ach jij zakt meestal ook door de ondergrens en blameert je meestal ook met je reacties.

03-03-2017 07:22

3*stars*3 +23509

Ach ja etter63 is weer eens terug en loopt alles recht te lullen wat Frank deed.
Wel apart, Rootje was een tijd weg en is terug en etter is er ook weer....

03-03-2017 07:31

godezonensuper +1

Ach gut, ben je er weer? Waar heb je uitgehangen al die weken.

02-03-2017 19:18

Bensco +7174

De wissels sloegen ook nergens op. Cerny had nooit een basisplek horen te krijgen in zo'n belangrijke wedstrijd. De wissel met Fischer die hopeloos uit vorm was vond 1. te laat plaats en 2. Sloeg nergens op. Schone inzetten had veel meer logica gehad. Die is altijd belangrijk op zulke momenten. En dat Milik niet goed speelde a lá maar speelde El-Ghazi wel beter dan? Die raakte al heel lang geen pepernoot en is niet eens een echte spits. Het is echter tekort door de bocht om te zeggen dat we daarom het kampioenschap hebben verloren. Dat had meerdere redenen

02-03-2017 22:40

johnd +6

Was gewoon een slechte wissel. Als je moet scoren, wissel je niet de spits, zeker niet een jongen als Milik, die een slechte wedstrijd kan spelen en dan toch ineens scoort.

Daarnaast, als je na vijf seizoen bij de club een team in het veld stuurt dat niet van De Graafschap kan winnen, dan ligt dat toch wel een beetje aan de trainer hoor.

02-03-2017 22:29

Jappindo +0

Dit is niet zon vreemd gegeven aangezien die zelden voor de 70e minuut wisselt. Verder vind ik het vreemd dat Younes de meest gewisselde speler is, heb juist het idee dat hij die de laatste 15 wedstrijden elke keer 90 minuten laat staan. Maar goed Younes zal aan het begin wel veel gewisseld zijn.

02-03-2017 11:31

wendoo9 +8125

Bosz dit Bosz dat Bosz zo, maar als onze spelers de legio kansen die we elke wedstrijd krijgen niet benutten (tegenwoordig ook pingels gaan missen) kunnen we eindeloos naar factoren blijven zoeken en Bosz de schuld geven waarom we nog tweede staan, wisselbeleid en niet goed spelen ( althans denk men dat ) Kansen moeten erin met dit systeem, anders kom je in de problemen daar je ook kansen weggeeft ! Ps En voor de Jomandas hier onder ons op de As die nu al zien dat met nog 10 wedstrijden te spelen we met 88 punten tweede worden of de competitie al beslist is ! Chapeau voor je spiritueele kundigheid ! Maar ik hou het toch bij ons Aller Ajax !

02-03-2017 10:55

3sterren +20205

Hear, hear !
Jij post wat ik al heel lang denkt.
WZAWZDB !!...

02-03-2017 13:25

JordyAjacied +19301

Heerenveen - Ajax 0-1... Assist Donny... Die was toch heel bepalend..

02-03-2017 10:25

AFCA_XXX_AMSTERDAM*** +0

Klopt was bepalende wissel, maar voor de rest zou ik er geen kunnen opnoemen!

02-03-2017 10:32

RaynoFischer +18

Matthijs de Ligt afgelopen zondag, wel noodgedwongen natuurlijk.

02-03-2017 11:10

korem +878

Misschien zijn onze wissels ook niet nodig om bepalend te zijn. De beste spelers starten en beslissen het vaak al.

02-03-2017 10:19

Dinho +1

Naar mijn mening moet onze onetrick pony Younes, of onze apatische vriend Traore dan toch wat vaker (vroeg) gewisseld worden of op de bank beginnen. Met een (wel) diepgaande Kluivert en hopelijk een binnenkort excellerende Neres valt daar nog steeds de meeste winst te behalen.

02-03-2017 11:10

Bensco +7174

En wij maar denken dat Frank een twijfelachtig wisselbeleid had. Bosz doet het niet veel beter. Met name het feit dat hij veel te laat wisselt werkt hem en het elftal niet in zijn voordeel

02-03-2017 10:00

zuidzuid +0

Misschien positief bekijken. Bosz zet gewoon de juiste mensen in de basis.

02-03-2017 10:05

Leviathan +168

Dat is ook het eerste wat ik dacht.. Als je wissels altijd goed uitpakt begin je gewoon verkeerd

02-03-2017 10:23

Bensco +7174

Hij stelt de beste 11 op zonder twijfel maar af en toe houdt Bosz ook wel heel angstig vast aan die 11. Het lijkt bijna wel een uitputtingsslag

02-03-2017 10:31

Meinders +0

Een kritiekpunt op de trainer. Hij wisselt pas super laat. Naast het feit dat het moeilijker voor spelers wordt om nog wat te laten zien, getuigd het ook nog eens in geen vertrouwen. Het spel is op sommige momenten niet om aan te zien. Als je dan niet durft terug te vallen op je bank, merken zij dit ook en gaan ze ergens anders heen. Dat is misschien wel de reden dat zoveel spelers ongelukkig zijn op de bank. Als je 3-0 voorstaat tegen een makkelijk Team moet je gelijk spelers brengen om minuten te maken

02-03-2017 09:56

afcas +3792

jij maakt wel heel snel de conclusie dat bosz wisselt om een goal te forceren alleen omdat hij voornamelijk aanvallers en middenvelders brengt... een aanvaller voor een aanvaller of een middenvelder voor een middenvelder betekend niet per se dat hij iets wil forceren...

02-03-2017 09:38

esteban +0

wisselbeleid kan dus wel ietsje beter.

02-03-2017 09:34

AFCAwooz +124

Is dit een fout van bosz? Zou kunnen dat hij de verkeerde spelers inbrengt. Maar neem Cassiera; 16 invalbeurten en 0 goals. Zou het aan de kwaliteit Vd ingebrachte speler kunnen liggen. Tuurlijk onze Colombiaanse vriend valt vaak maar 10 minuten in maar geen enkele goal is wel erg karig.

02-03-2017 09:29

Leviathan +168

En wat is 1 goal in alle wedstrijden basis wel niet dan? Younes?

02-03-2017 10:25

Jayq +3375

Maar wat is normaal of gemiddeld in de eredivisie, CL/EL of in andere competities?

Ik bedoel zijn de wissels van Bosz ondergemiddeld ten opzichte van de gemiddelde effectiviteit van wissels van andere clubs. Misschien zijn wissels eigenlijk overal en altijd niet zo heel bepalend en zijn de statistieken van Bosz wel heel normaal of zelfs bovengemiddeld.

02-03-2017 09:27

NouridolbergNeres34 +1912

Gaat ook niet alltijd om of de wissels bepalend zijn(scoren/ assists) , maar ook om dat basisspelers rust pakken bijv na een europees duel, zodat ze de wedstrijd erna weer frisser zijn en er aan het einde van het seizoen minder blessures zijn in de selectie. En dat talenten minuten krijgen in 1 om ervaring op te doen bijv als een wedstrijd gespeeld is geef nouri en frenkie eens 30 min ipv 5/10 minuten.

02-03-2017 21:00

mistermiyagi +7

Soms denk ik wel eens waarom spelen we niet met 2 spitsen Traore en Dolberg en een Ziyech of Klaassen er achter.

02-03-2017 09:26

Knalpot +3621

Wil je niet meer zo vloeken!

02-03-2017 12:30

gi0vanni +7289

Mag niet. Ajax moet 4-3-3 spelen. Een paar x wat anders mag wel maar het moet de huisstijl blijven. Co Adriaanse haalde af en toe enorm uit in lastige uitwedstrijden met 4-4-2 maar gek genoeg kwam daar al snel kritiek op van Ajax. Ik dacht dat een redelijk sterk Twente toen in eigen huis met 1-4 werd afgedroogd.

02-03-2017 13:04

Tecmessa +1754

Voor mij eigenlijk het enige serieuze punt van kritiek op Bosz. Verder ben ik zeer tevreden over hem. Maar hier moet toch meer uit te halen zijn.

02-03-2017 09:22

UltimateKaos +1

Intressant stuk,
Nog een bepalende factor is dat Bosz wat mij betreft redelijk laat wisselt, waardoor een invaller minder tijd heeft om wat te laten zien (scoren).

02-03-2017 09:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.