Reserves Ajax verliezen van Excelsior

door Bart Veenstra 200

Reserves Ajax verliezen van Excelsior

door Bart Veenstra 200

Laatst geüpdatet

De reserves van Ajax hebben het trainingskamp in Portugal afgesloten met een 1-3 nederlaag tegen Excelsior. De Amsterdamse ploeg had weliswaar het meeste balbezit, maar wist nauwelijks kansen te creëren. Aan de andere kant bleek Excelsior uiterst effectief en won dan ook verdiend.

Gedurende de eerste helft was het Ajax dat veruit het meeste balbezit had, maar de Amsterdammers speelden in een te laag tempo om het Excelsior echt lastig te maken. Bovendien zette de ploeg van trainer Mitchell van der Gaag dermate goed druk dat de spelers van Ajax weinig tijd kregen om tot voetballen te komen. De Rotterdammers speelden verdedigend compact en wisten op de juiste manier druk te zetten.

Na tien minuten wist Excelsior al op voorsprong te komen. Een voorzet vanaf de rechterkant werd bij de tweede paal binnengekopt door spits Nigel Hasselbaink. Opvallend bij dit doelpunt was het te vroeg en te ver uitkomen van Ajax-goalie Diederik Boer. Vlak voor rust kreeg Mateo Cassierra een behoorlijke mogelijkheid op de 1-1, maar zijn schot ging rakelings naast.

Met Tim Krul, Heiko Westermann en Carel Eiting in de ploeg was het spelbeeld na rust eigenlijk hetzelfde als in de eerste helft. De Amsterdammers hadden opnieuw het meeste balbezit, maar opnieuw werden er niet veel kansen gecreëerd. De uiteindelijk gelijkmaker, na zo’n zeventig minuten, viel dan ook uit een dood spelmoment.

Nadat Mitchell Dijks werd gevloerd, mocht Abdelhak Nouri aanleggen voor een vrije trap. De middenvelder gaf de bal voor, waarna Dijks met een kopbal zorgde voor de 1-1. Waar Donny van de Beek uit een vrije trap de kans op de 2-1 onbenut liet, was het plots Excelsior dat weer scoorde. Invaller Anouar Hadouir zag Krul ver voor zijn doel staan, haalde uit van een flinke afstand en bracht de Rotterdammers op 1-2.

Vlak erna was Krul belangrijk door een schot van Luigi Bruins, die wel heel veel ruimte kreeg, net over het doel te tikken. Tijdens het trainingskamp trainde Ajax de hele week op een verdedigende manier op standaardsituaties, maar de Amsterdammers hebben op dat vlak nog het een en ander bij te schaven. Het was namelijk Jurgen Matheij die uit een corner voor de uiteindelijke 1-3 wist te zorgen.

Opstelling Ajax: Boer (Krul 46'); Tete, De Ligt (Westermann 46'), Riedewald (De Jong 62'), Dijks; Van de Beek, Nouri, De Jong (Eiting 46'); Kluivert, Cassierra, Clement;

Wissels Ajax: Krul, Westermann, Eiting.

Opstelling Excelsior: Hahn; Karami, Mattheij, Massop, Kuipers; Fortes, Faik (Hadouir 64'), Vermeulen (Koolwijk 64'); Elbers (Bruins 64'), Hasselbaink, Ribeiro (Ondaan 64');
Wissels Excelsior:
Kurto, Owusu, Brito, Hadouir, Koolwijk, Bruins, Haspolat, Ondaan.

Doelpunten:
0-1 Nigel Hasselbaink (11')
1-1 Mitchell Dijks (70')
1-2 Anouar Hadouir (78')
1-3 Jurgen Matheij (82')

Bijzonderheden:
-

Volg de wedstrijd via Twitter:

Lees meer over:
Plaats reactie

Ar +104

Een basis met 3 verdedigers die vorig seizoen basisklant waren en er dan drie om je oren krijgen.
Bewijzen zichzelf geen dienst mee en als ik dan moet lezen dat de jongste verdediger een lichtpuntje was mogen die drie zich kapot schamen.

08-01-2017 14:04

johnd +6

Slecht gekeept van Boer en Krul vandaag

08-01-2017 12:06

ST +23055

Schandalig.

07-01-2017 20:06

atalantanio +539

Wanneer heeft Ajax ook al weer voor het laatst een wedstrijd gewonnen?

07-01-2017 16:51

fanvooraltijd +6773

Slecht ajax gezien 70% balbezit en dan verliezen met 3-1. Alles in wandeltempo,geen enkele snelle aanval ,veel breed en terug .het FdB systeem. de mannen leggen veel te weinig werklust in de wedstrijd. Niemand van deze groep hoort op deze manier in het eerste.

07-01-2017 16:47

NouriVandeBeek +7

De Ligt was een lichtpuntje. Kluivert liet bij vlagen leuke dingen zien. Had dreiiging. Ging ook veel mis, maar hij heeft potentie.

07-01-2017 16:07

FrankRijkaard4 +1843

Collectief falen. Beide keepers niet vrijuit, verdediging niet meedogenloos en krijgen 3 goals tegen, middenveld ( toch de pareltjes op dit moment) echt zwak en voorin 0,0 stootkracht. Zegt alles dat Dijks scoort.
Zo en dan als JAjax gewoon kampioen worden!

07-01-2017 16:01

geronimo +4

Snap niet waarom Ajax 2 oefenwedstrijden op 1 dag speelt andere clubs doen dat niet. Als het maar niet 2 nederlagen wordt

07-01-2017 16:00

geronimo +4

Oh ja dan krijgen ze meer zelfvertrouwen

07-01-2017 16:11

Raoul14 +3045

Geen paniek hier, onze reserves hebben gespeeld.

07-01-2017 15:57

3sterrenAjax1 +3

fdb heeft de prachtige talenten van jonk verpest!!!!

07-01-2017 15:50

Ellende +324

Pfffff wat een onzin

07-01-2017 15:51

PJK54 +1

oké over naar de orde van de dag dus straks kijken wat het "grote Ajax" gaat laten zien tegen een goede tegenstander.

07-01-2017 15:49

Sjaakvaak +26565

Dijks scoort? Met het hoofd? Wow. De kerstwonderen komen laat.

07-01-2017 15:46

Talent +693

Met grote spoed 2 tot 3 gerichte aankopen

07-01-2017 15:43

Talent +693

Zometeen verliezen van Leibzig en wat hebben we dan een goed trainingskamp gehad...

07-01-2017 15:42

NouriVandeBeek +7

Mensen trekken veel dramatische conclusies. Het is maar een oefenwedstrijd.

07-01-2017 15:36

DaniAjax +232

Het is maar Excelsior

07-01-2017 15:39

JesusZoonVanGod +5796

Excelsior speelt nog altijd Eredivisie, dat is toch andere koek dan de wedstrijden die Jong Ajax speelt in de Jupiler League.

07-01-2017 15:45

JesusZoonVanGod +5796

Inderdaad, oefenwedstrijd met een piepjong Ajax tegen een ervaren Excelsior. Alle 3 de punten waren "momenten" en niet het resultaat van een beter Excelsior. De eerste was een persoonlijke fout van Boer, de tweede een persoonlijke fout van Krul die gewoon te ver voor zijn goal staat en en de derde is een lucky kluts balletje.

Lering uit trekken en verder gaan.

07-01-2017 15:42

deMeester +11450

Weet je wat nou het vervelende is aan voetbal? Dat dit soort dingen altijd gebeurt.

07-01-2017 15:45

Ellende +324

Dat AJAX maar 5 schoten op goal creeerden dat was het echte probleem.

07-01-2017 15:52

gofee +2

Drooomen droooomen ja ik verlang zo naar drooooooomlanddddd

07-01-2017 15:42

Hades +0

Maar misschien gaan we ook allemaal wel net even te snel met die talenten. Van de Beek, Dolberg en de Ligt hebben in korte tijd hele grote stappen gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat Nouri, De Jong en Cerny eenzelfde ontwikkeling door zullen gaan. Dat kan zomaar wat langer gaan duren. Het is ook niet voor niets dat er in de eerste categorie en de tweede categorie namen een aardig verschil zit in fysiek en wellicht ook wel in mentale kracht.

Daarnaast heeft een Clement ook grote stappen gemaakt, maar blijft het nog geen wereldtalent. Die jongen kan voorlopig eens meedraaien in het eerste, maar gaat geen wedstrijd voor je winnen in het tweede. Die is bij Jong Ajax voorlopig op zijn plek. Cassierra, Dijks en Westermann zie ik nog altijd heel weinig in. Cassierra dient uiteraard wat tijd te krijgen, maar die andere twee, dat lijken mij duidelijke verhalen. Gewoon niet goed genoeg voor Ajax. Kluivert mag je tot slot uiteraard weinig tot niks van verwachten. Leuk dat die jongen mee is, maar de hype rondom hem moet ook niet te groot gaan worden. Die jongen moet je rustig brengen. Zijn omgeving moet hem ook gewoon zeer professioneel begeleiden.

07-01-2017 15:35

zivkabrimovic +261

Ben het he le maal met je eens.

07-01-2017 15:38

Brently +0

teleurstellend deze wedstrijd!

07-01-2017 15:33

zivkabrimovic +261

Lichtpuntje Kluivert, lekker fel, snel en durft een actie te maken.

07-01-2017 15:33

gofee +2

Ja dat durf ik ook maar rendement 0,0. Kwam geen tegenstander voorbij

07-01-2017 15:38

zivkabrimovic +261

Dat is ook niet wat ik zei, maar vind het mooi om te zien dat zo'n broekie dat durft. Technisch en qua snelheid zit dat wel goed volgens mij. Verder kan ik natuurlijk nog geen conclusies trekken.

07-01-2017 15:42

Ajaciedforever +0

Los van het feit dat het een oefenwedstrijd is heb ik weinig positive aanknopingspunten gezien. Met alle respect, maar excelsior moet je gewoon omver blazen. Daarnaast is mij nogmaals duidelijk geworden dat sommige spelers niks hebben te zoeken in Ajax 1. Het experimenteren is wat mij betreft klaar voor komende seizoenshelft, als Ajax zijnde moet je gewoon alle wedstrijden willen winnen. Ik ben benieuwd hoe Bos hiermee omgaat, helemaal gezien zijn laatste uitspraak: "op voetbal gebied durf ik alles".

07-01-2017 15:30

ajax4ever01 +13

Oefenpotjes zeggen niet zoveel al moet het natuurlijk wel beter

07-01-2017 15:30

Web +178830

Bazoer is geen Ajax speler volgens onze supporters , vele malen beter en belangrijker dan Nouri en de Jong, droom maar door, ze lachen zich dood in Duitsland

07-01-2017 15:29

wt4ajax +0

Bazoer kon al niet mee in het spel tegen Kozakken Boys, laat staan dat hij wat te zoeken heeft in een wedstrijd tegen Excelsior. Zo redeneer jij toch? Op basis van één wedstrijd?

07-01-2017 15:37

Ellende +324

Bazoer wil niet op de bank en je vergelijkt ze met spelers op de bank. Dat vind ik een kromme vergelijking. Ziyech en Klaassen en Schone vind ik inderdaad alle drie duidelijk beter op dit moment.

07-01-2017 15:40

trodat4030 +96137

Wat een slechte pot zeg! Echter wil dat niet per se zeggen dat ze allemaal niet voldoen. Alle spelers kunnen stuk voor stuk veel beter, maar vandaag lukte dat niet. Das kut. Spelen er een paar een voldoende en 2 gewoon goed, dan verlies je dit niet. Ook verlies je door 1 counter, 1 zondagsschot en een klutsgoal uit n corner, effectief, maar verdiend kun je t niet noemen.

07-01-2017 15:29

Robinjo1988 +1

Mooi dit. Als de talenten winnen van Pana en Willem II zijn ze geweldig. Als ze een oefenpot verliezen van Excelsior kunnen ze er helemaal niks meer van...

07-01-2017 15:29

deMeester +11450

Ik denk dat ik me maandag maar ziek meldt. Wordt meedogenloos uitgelachen door collega's

07-01-2017 15:28

3*stars*3 +23258

Vooraf had ik al slecht gevoel over Ajax-Red Bull maar het kan een kutdag worden, met 2 nederlagen.

Hopelijk verrast Ajax ons tegen Leipzig...

07-01-2017 15:28

robert R. +2

En dan.... al verliezen we 2 keer vandaag... het zijn maar oefenwedstrijden...

Als ze er maar in de competitie weer staan.

Als ome Netto even braaf is en een goede buitenspeler erbij haalt, Traore weer snel en fit teryg komt en we ons niveau van de laatste maanden weer oppakken gaan we een mooi slot van het seizoen tegemoet.

07-01-2017 15:41

Ellende +324

Pfff zo jammer van dat laffe veilige spel van AJAX vandaag.
Ook geen agressie. Leken wel veteranen op een zomeravond.

07-01-2017 15:28

gofee +2

Inderdaad . Was echt mega LAF. Nivo FdB

07-01-2017 15:40

rodnet +10251

Weinig conclusies te trekken uit dit zomeravond potje. Westermann is echt te zwak en Kluivert kan best voetballen, zoiets. Op zich is met 3-1 verliezen tegen een eredivisie middenmoter voor Jong Ajax een logisch resultaat al verwacht je met spelers als Riedewald, van de Beek, Nouri en Cassierra eigenlijk wat meer.

07-01-2017 15:27

benenbreker +0

Wat een dramatisch gedoe zeg! Ik vond ajax slecht creeerde bijna geen kansen maar goed, je speelt een oefenwedstrijd met jong tijdens een zwaar trainingskamp. Ik heb geen uitgespeelde kans of uberhaubt kans gezien van Excelsior, toch een ploeg dat redelijk voetbal heeft laten zien. Nee geen enkele kans tegen, wel 3 tegengoals maar wel 3 fouten van de keepers! Heb je normale keepers op doel is de uitslag anders. 1ste tegengoal fout boer, 2e en 3e tegengoals vind ik dat je dit krul mag aanrekenen! Zonde, wedstrijd verdiende geen winnaar heb geen kansen gezien..

07-01-2017 15:27

Ellende +324

Zelf minder schoten op doel creëren dan de tegenstander met 70 procent balbezit is alleen maar tikkie breed en terug. Dat is gewoon erg slecht.

07-01-2017 15:44

gofee +2

SCHANDE! Verliezen oké, maar de manier waarop en tegen deze tegenstander !!? Maar complimenten voor Excelsior, die hebben gewoon tenminste GEWERKT!
Dat woord kennen ze niet bij Ajax !!
Weet je, daar worden ze voor betaald , gek hè

07-01-2017 15:27

Indoorajaxzoon +606

Bosz is gewoon kut met oefenpartijen, slecht begin goed eind hopen maar hahah

07-01-2017 15:27

Johan1 +2879

Het bewijs is weer geleverd dat je met alleen " zogenaamde" talenten niet goed genoeg bent om te winnen van een degradatiekandidaat. Dat ligt aan de talenten (waarvan het talent zwaar overschat wordt), maar natuurlijk ook aan de leeftijd en de daarbij horende wisselvalligheid. We hebben geen evenwichtige selectie. Bosz moet eens stoppen met het bewierroken van de selectie, want met deze selectie worden we geen kampioen. We missen een linksbuiten, rechtsbuiten en een spits. Overmars moet eens van zijn luie reet komen en de selectie kampioenswaardig maken. Op dit moment liggen we al 5 punten achter op Feyenoord, die wel een evenwichtige selectie hebben.

07-01-2017 15:27

AFCSANCHEZ +1

Het is meer dan terecht dat er kritiek is op Overmars en zijn vrienden. De hele selectie klopt van geen kant.
Wederom blijken spelers als Tete, Dijks, Cassiera er helemaal niets van te kunnen. En dat zijn de back-ups voor de basisspelers. De jonkies als Nouri en co zijn er nog lang niet klaar voor.

De vleugels van het eerste zijn bijvoorbeeld slecht bezet, vandaag blijkt weer dat je niet kan terugvallen op een Clement en Kluivert. Je kan niet terugvallen op amateurs als Westermann, Tete, Dijks, Cassiera als back-up.

Er moeten gewoon spelers gehaald worden.

07-01-2017 15:26

Hades +0

Voetbal gaat niet om balbezit. Het gaat erom wat je met de bal doet.

07-01-2017 15:25

Web +178830

De teleurstelling hier begrijp ik wel, iedereen denkt maar dat deze spelers klaar zijn voor Ajax, maar Nouri moet ik nog zien, de Ligt en vd Beek komt goed, allemaal veel te enthousiast, wel kun je af en toe een jonge speler in laten vallen , ik denk dat Nouri het niveau niet gaat halen

07-01-2017 15:24

FlyingDutchMan +17308

Kenmerk van talentvolle voetballers: wisselvallig

07-01-2017 15:27

deMeester +11450

Na Pec en Utrecht uit is het seizoen alweer voorbij. Wat een bagger en brandhout!

07-01-2017 15:24

Web +178830

Dit is niet het eerste, allemaal emotie

07-01-2017 15:26

FlyingDutchMan +17308

Met zijn allen de gracht in!

07-01-2017 15:26

wladimir +3059

Wat een talenten! Verliezen van Cambuur en Excelsior. Zo goed zijn ze kennelijk niet.

07-01-2017 15:23

talent020 +7

denk dat we wel kunnen concluderen dat de jonkies minder ver zijn dan gehoopt na Cambuur en Exelsior. wat jammer is maar geen schande,

07-01-2017 15:22

FlyingDutchMan +17308

Mijn conclusie is dat Dijks in Oranje hoort. Jordi Alba @ Barca voelt Mitchell al in zijn nek hijgen, die snakt naar het einde van de transfermarkt!

07-01-2017 15:25

Redrum +95656

Hahahaha een verdiende overwinning zegt die lul van Fox. Met 30 procent balbezit win je in mijn ogen nooit verdiend

07-01-2017 15:21

Ajaxbrl +13534

lesje effectivieteit noemen ze dat

07-01-2017 15:22

koreem +806

Hou eens op over balbezit man man

07-01-2017 15:23

M8 +0

balbezit boeit niks als je er niks mee doet. als je dus maar 30 % balbezit hebt maar wel meer creëert doe je het gewoon beter, verdien je het meer om te winnen.

07-01-2017 15:24

MSwertz92 +322

Al heb je 90% balbezit, als je niet snapt hoe je bij de goal van de tegenstander komt heb je er geen reet aan.

07-01-2017 15:24

Mokum_32 +1

In mijn ogen gaat het om de gecreëerde kansen en niet zo zeer om de hoeveelheid balbezit

07-01-2017 15:24

meerzicht +928

Te veel breed, en terug en veeeeeel te weinig diepgang.

07-01-2017 15:21

Bram410 +3

Is de goal van Dijks ergens te zien??

07-01-2017 15:20

KennyTeteTuTuTuTu +1

Sommige mensen, man man man. Het is een oefenwedstrijd. Dat ten eerste. Ten tweede is het geen Ajax 1 dat speelt, maar gwn een B-elftal met o.a. jongens die 17 jaar zijn. Waar maken jullie je zorgen over? Als Ajax 1 1-3 achter stond tegen Excelsior dan kon ik het nog begrijpen.

07-01-2017 15:20

Mokum_32 +1

Ik denk dat een middenveld met nouri van de beek en frenkie de jong te veel van het goede is ze willen allemaal het balletje in de voet. Weinig diversiteit

07-01-2017 15:20

robert R. +2

Ergens wel lekker dit. Weten de wisselspelers ook waar ze staan. Kan me heugen dat we vorige winter Schalke wegspeelde en vervolgens de eerste 4 wedstrijden in de competitie er niks van bakte.

07-01-2017 15:19

EenAjacied +192

Tragisch dit.. vooral dat er zo weinig gecreert is vond de ligt overigens de enige goede speler in de verdediging zegt ook wel wat

07-01-2017 15:18

Robinjo1988 +1

Hoe triest is dit... Ik mag hopen de 'basisploeg' beter voor de dag komt.

07-01-2017 15:17

Redrum +95656

Mag ik misschien ook nog even opmerken dat het wel een tering hard knollenveld is waar ze op spelen

07-01-2017 15:16

deMeester +11450

Ja , verzin maar weer een excuus om de realiteit niet onder ogen te hoeven zien.

07-01-2017 15:20

AjaxCitizen +2162

70 procent balbezit en bijna geen kansen gecreëerd.
Man, man, man.

07-01-2017 15:16

Jarl1989 +4330

Iedereen die roept dat dit verliezen niet belangrijk is. Het 2e elftal moet er ook kunnen staan. Dit is gewoon matig en slecht. Mag best wel paar goede vleugelspelers komen bij Ajax.

07-01-2017 15:16

Marcoryn +0

Sterker nog..hier moeten de mannen staan die alles geven om te laten zien dat zij in het eerste horen. Iedere wedstrijd is Jong is een kans op het eerste. Hier zouden de mannen zich van de jongetjes moeten onderscheiden.

07-01-2017 15:20

AFCSANCHEZ +1

Onze jeugdopleiding staat bol van de enorme talenten. Of nee, toch niet.

Vooral geen spelers halen, want dat blokkeert de jeugd. Overschatte jeugd, welteverstaan.

07-01-2017 15:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.